St. Mathieu (ex. Esbjerg)

Detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder

Generelle informationer om St. Mathieu (ex. Esbjerg)

Denne side indeholder en detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder for St. Mathieu (ex. Esbjerg). For at se generelle informationer om færgen samt billeder, klik på linken herover.

mandag 22. juli, 1963
Kontraheret som nybygning 147 fra Aalborg værft for 3.250.000,- kr.

torsdag 12. december, 1963
Kølstrækning.

mandag 24. februar, 1964
Navngivet Esbjerg af Grethe Lykke Krog og søsat.

april, 1964
Afsejlet fra Aalborg værft.

onsdag 8. april, 1964
Prøvetur.

torsdag 16. april, 1964
Teknisk prøvetur.

fredag 17. april, 1964
Begæring om optagelse af skib i Dansk Skibsregister.

mandag 20. april, 1964
Ankommet til Esbjerg.

onsdag 22. april, 1964
Overtaget af Post- og telegrafvæsenet på indvielsessejlads fra Esbjerg kl. 10.

onsdag 22. april, 1964
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø uden for fartplanen.

torsdag 23. april, 1964 - søndag 31. maj, 1964
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten.

søndag 31. maj, 1964
Registreret i Dansk Skibsregister.

søndag 31. maj, 1964 - lørdag 3. februar, 1973
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

lørdag 3. februar, 1973
På rejse fra Fanø til Esbjerg med passagerer.
Kollision i Esbjerg havn med M/S Stena Trailer af Göteborg i tåge.
Søforklaring i Esbjerg den 19. februar.

lørdag 3. februar, 1973 - mandag 31. december, 1973
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

tirsdag 1. januar, 1974 - tirsdag 31. december, 1974
Færgen er i dette værftsår på værft i 32 dage og på bedding i 6 døgn, men ellers i fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

onsdag 1. januar, 1975 - lørdag 30. april, 1977
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

lørdag 30. april, 1977
Overtaget af DSB.

lørdag 30. april, 1977
(16. maj Legitimationserklæring om salget, anmeldt 2. juni, registreret 15. juni).

lørdag 30. april, 1977 - mandag 24. oktober, 1977
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

mandag 24. oktober, 1977 - torsdag 10. november, 1977
På værft ifølge færgeberedskabsplanen.

fredag 11. november, 1977 - tirsdag 25. juli, 1978
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

tirsdag 25. juli, 1978
På rejse fra Nordby til Esbjerg med passagerer.
Grundstødt i Esbjerg ved anduvning af havn på grund af strømforhold.
Søforklaring i Esbjerg den 3. august.

tirsdag 25. juli, 1978 - oktober, 1978
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

oktober, 1978 - november, 1978
På værft ifølge færgeberedskabsplanen.

november, 1978 - mandag 8. januar, 1979
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

mandag 8. januar, 1979
Lå på bedding denne dag i Esbjerg.

mandag 8. januar, 1979 - søndag 6. januar, 1980
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

mandag 7. januar, 1980 - fredag 18. januar, 1980
På værft ifølge eftersynsplanen.

lørdag 19. januar, 1980 - tirsdag 2. september, 1980
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

tirsdag 2. september, 1980
Øvelsessejlads i farvandet ud for Esbjerg havn.

onsdag 3. september, 1980 - onsdag 10. september, 1980
Nok i fart, i hvert fald nogle af dagene på Esbjerg-Fanø overfarten.

onsdag 10. september, 1980 - fredag 17. oktober, 1980
Oplagt i Esbjerg.

fredag 17. oktober, 1980 - søndag 8. marts, 1987
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

mandag 9. marts, 1987 - fredag 27. marts, 1987
På værft i Esbjerg ifølge plan over eftersyn.

lørdag 28. marts, 1987 - 1995
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

1995 - fredag 17. februar, 1995
På bedding i Esbjerg, fik nye ballasttanke der øgede færgens lasteevne fra 60 tons til 90 tons, herudover almindeligt eftersyn.

lørdag 18. februar, 1995 - onsdag 2. august, 1995
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

onsdag 2. august, 1995
Solgt til DSB Rederi A/S Esbjerg, anmeldt 8. august, registreret 14. november.

onsdag 2. august, 1995 - tirsdag 31. december, 1996
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

onsdag 1. januar, 1997
DSB Rederi A/S skiftede formelt navn til Scandlines A/S.

onsdag 1. januar, 1997 - mandag 22. december, 1997
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

onsdag 21. maj, 1997
Generalforsamlingsbeslutning om navneændring fra DSB Rederi A/S til Scandlines A/S.

torsdag 19. juni, 1997
Rederiets navneændring til Scandlines A/S registreret.

mandag 22. december, 1997
Solgt til SFDS af 1991 A/S, Esbjerg, for 1.125.000,- kr, anmeldt 30. december 1997, registreret 5. januar 1998.

mandag 22. december, 1997 - 1998
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

september, 1998 - torsdag 29. oktober, 1998
Ud af fart formentlig i juli (evt. september) og oplagt i Esbjerg.

torsdag 29. oktober, 1998
Solgt til Titanic Investments (Nigeria) Ltd. (Jonathan Akpoborie), (Lagos) 47 Park View Estate, Ikoyi, Lagos, Nigeria for 110.000 USD og skiftet navn til Etireno.

lørdag 14. november, 1998
Forlod Esbjerg mod Lagos.

lørdag 21. november, 1998
Passerede Cap Finisterre på rejse mod Lagos.

1999
Indsat mellem Nigeria og Lagos, ifølge Fakta om Fartyg.

april, 2001
Færgen var muligvis involveret i transport af børneslaver.
Har du gode kilder til information herom, må du gerne give besked (mailadresse på kontaktsiden).

2005
Skiftet navn til St. Mathieu af Benin.

september, 2005
Fotograferet ved Apapa-kaj i Cotonou i Benin.

fredag 17. september, 2010
Færgen er slettet af registret.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen

Generelle informationer om St. Mathieu (ex. Esbjerg)

Oprettet: 1. oktober 2020. Senest revideret: 14. november 2020.