Værft: Burmeister & Wain Skibsværft A/S, København, Danmark.
Nybygning nr. 267.
Bestilt: 18. oktober, 1907.
Søsat: 29. august, 1908.
Leveret: 28. oktober, 1908.
Status: Ophugget.
Rederier
De Danske Statsbaner, Danmark (28. oktober, 1908 - 12. juni, 1948)
Beslaglagt: Deutsche Kriegsmarine (det tyske søværn), Tyskland (14. oktober, 1944 - 1945)
Danske Statsbaner, Danmark (12. juni, 1948 - 14. marts, 1964)
Færgeselskabet af 1964 (Rederi AB Nordö), København, Danmark (14. marts, 1964 - 1965)
Hændelser og særlige begivenheder
Ombygget i agterenden, så sporene kom til at løbe ud til faste stopbufere. Herved øgedes den effektive sporlængde med godt 14 m.
Christian IX ramte en mine og sprang læk. Alle passagerer og besætningsmedlemmer blev reddet, men en maskinmester blev skoldet. Færgen forsøgtes bugseret til Korsør, den sank dog på Nygrund ud for Fyrbaaken.
Hævet og bugseret til Korsør.
lørdag 14. oktober, 1944 - 1945
Beslaglagt af besættelsesmagten for anvendelse til transport af tropper og gods i Norge.
Tilbageleveret efter krigen. Efterfølgende repareret i København.
Solgt til ophugning hos Carl Persson & Söner AB, Ystad.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NRBL (1908 - 1933)
OXCS (1934 - 1965)
Flag
Hjemsted
Korsør (1908 - 1964)
Dimensioner
Længde: 88,4 m, Længde overalt: 88,9 m, Bredde: 17,7 m, Dybgang: 3,65 m
Tonnage
BRT: 1503,51, NRT: 590,24 (1908)
BRT: 1651,29, NRT: 651,45 (1928)
Kapacitet
1200 passagerer, 100 personbiler, 2 jernbanespor, 143 m spor (1908)
1200 passagerer, 100 personbiler, 2 jernbanespor, 157,25 m spor (1925)
Fart
Fart: 15,1 knob
Maskineri
2 stk. tregangs dampmaskine, 2260 hk
2 stk. fastbladet propel
Oprettet: 22. januar 2008.