Værft: Lindholmens Varv AB, Göteborg, Sverige.
Nybygning nr. 1093.
IMO nummer: 6524905.
Søsat: 18. oktober, 1965.
Leveret: 2. maj, 1966.
Status: Ophugget.
Navne
Saga (2. maj, 1966 - 7. februar, 1972)
Stena Atlantica (7. februar, 1972 - 13. marts, 1973)Finnpartner (13. marts, 1973 - 24. marts, 1976)
Olau Finn (24. marts, 1976 - 25. maj, 1982)
Folkliner (25. maj, 1982 - 8. november, 1984)
Festos (8. november, 1984 - februar, 1998)
Captain Zaman I (februar, 1998 - juni, 2001)
Sancak I (juni, 2001 - 24. juli, 2003)
Ruter
Göteborg - Hull (12. maj, 1966 - oktober, 1966)
Göteborg - Tilbury (4. oktober, 1966 - februar, 1972)
Göteborg - Kiel (15. marts, 1972 - september, 1972)
Korsør - Kiel (juni, 1972 - august, 1972)
Göteborg - København (4. september, 1972 - marts, 1973)
Helsinki (Helsingfors) - Nynäshamn - Travemünde (9. april, 1973 - september, 1973)
Krydstogter (8. september, 1973 - april, 1974)
Helsinki (Helsingfors) - Nynäshamn - Travemünde (april, 1974 - september, 1974)
Krydstogter (september, 1974 - maj, 1975)
Helsinki (Helsingfors) - Nynäshamn - Travemünde (slutningen af maj, 1975 - 1. december, 1975)
Sheerness - Vlissingen (1. maj, 1976 - 15. maj, 1982)
Kaskö - Gävle (28. maj, 1982 - 3. september, 1984)
Piræus - Iraklio (1985 - 1992)
Ancona - Igoumenitsa - Korfu og Piræus - Iraklio (1992 - 1993)
Ancona - Kefallinia - Patras - Iraklio - Cesme (1993 - 1995)
Patras - Igoumenitsa - Korfu - Ancona (1996 - 1997)
Venedig - Korfu - Igoumenitsa - Patras (1997 - februar, 1998)
Benghazi - Valletta (forår 1998)
Brindisi - Igoumenitsa (juli, 1998 - 2000)
Nador - Sète (21. juni, 2000 - 25. september, 2000)
Brindisi - Cesme (2. juni, 2001 - 16. april, 2003)
Rederier
Rederi AB Svenska Lloyd, Göteborg, Sverige (2. maj, 1966 - 7. februar, 1972)
Stena AB, Sverige (7. februar, 1972 - maj, 1972)
Stena Line AB, Sverige (maj, 1972 - 13. marts, 1973)
Thomesto Oy (Finnlines Oy), Helsinki, Finland (13. marts, 1973 - maj, 1982)
Charter: Olau Line GmbH, Hamburg, Tyskland (maj, 1976 - 15. maj, 1982)
PSP-Rahoitus Oy, Finland (maj, 1982 - november, 1984)
Charter: Folkline, Kaskö, Finland (25. maj, 1982 - 3. september, 1984)
Minoan Lines, Iraklio, Grækenland (november, 1984 - februar, 1998)
Charter: General National Maritime Transport Company (GNMTC) , Tripoli, Libyen (forår 1998)
Ferro Ferryboat & RoRo Transportation Co., Istanbul, Tyrkiet (februar, 1998 - januar, 2001)
Charter: Compagnie Marocaine de Navigation (Comanav), Casablanca, Marokko (21. juni, 2000 - 25. september, 2000)
Sancak Line, Istanbul, Tyrkiet (juni, 2001 - 2003)
Hændelser og særlige begivenheder
Prøvesejlads.
Prøvesejlads.
Havde et hårdt anløb i Sheernes, som resulterede i et ca. 1 kvadratmeter stort hul i stævnen. Skaden blev hurtig-repareret, så ingen afgange måtte aflyses.
Folkline gik konkurs.
lørdag 8. september, 1984
Oplagt og sat til salg.
onsdag 16. april, 2003 - lørdag 19. april, 2003
Brand ombord, mens færgen var på værft i Tuzla. Færgen blev totalskadet.
Branden slukket. Færgen blev senere solgt til ophugning.
Ankom til Tyrkiet. Herefter ophugget.
Supplerende oplysninger
Design
Knud E. Hansen A/S
Rolf Carlsson, Robert Tillberg og Astrid Stampe: indretning
Kendingssignaler
SYXI (november, 1984 - februar, 1998)
TCNK (juni, 2001 - juli, 2003)
Flag
| Sverige (maj, 1966 - marts, 1973) |
| Finland (marts, 1973 - november, 1984) |
| Grækenland (november, 1984 - februar, 1998) |
| Belize (februar, 1998 - juni, 2001) |
| Tyrkiet (juni, 2001 - juli, 2003) |
Hjemsteder
Göteborg (maj, 1966 - marts, 1973)
Helsinki (marts, 1973 - november, 1984)
Iraklio (november, 1984 - februar, 1998)
Belize City (februar, 1998 - juni, 2001)
Istanbul (juni, 2001 - juli, 2003)
Dimensioner
Længde: 128,0 m, Længde overalt: 142,2 m, Bredde: 20,9 m, Dybgang: 5,2 m
Tonnage
BRT: 7889, NRT: 3322, DW: 2700
Kapacitet
1400 passagerer, 408 køjepladser, 100 personbiler
Fart
Fart: 17 knob
Maskineri
4 stk. 6PC2-2L400 Pielstick Lindholmen diesel, 7415 kW
2 stk. propel
1 stk. tværpropel i bov
Oprettet: 2. december 2009. Senest revideret: 8. juni 2022.