Hændelser og særlige begivenheder
tirsdag 27. november, 2012
Scandlines meddelte, at kontrakten med det konkursramte P+S Werften GmbH om bygning af Berlin og søsterskibet Copenhagen er opsagt. Grunden er forsinkelser samt værftets manglende evne til at bygge skibene i overensstemmelse med de aftalte specifikationer. Færgerne var for tunge og stak for dybt. Det var meningen at Scandlines skulle have brugt de nye færger til besejling af Gedser - Rostock ruten fra sommer 2012.
Efter forgæves forhandling med STX i Finland om bygning af to nye færger, enedes Scandlines med kuratorerne for det konkursramte P+S Werften i Stralsund om overtagelse af de ufærdige søsterfærger Berlin og Copenhagen. Færgerne gennemgik siden en omfattende ombygning hos Fayard, Lindø.
Berlin forlod Fayard i Lindø for prøvesejlads.
Ankom tidligt om morgenen til Gedser for første gang. Efter et par timer fortsatte prøvesejladsen i Østersøen.
Ankom til Rostock for første gang efter flere dages prøvesejlads ved Bornholm.
Berlin afsejlede fra Rostock til Gedser. Fortsatte efter kort ophold på prøvesejlads.
Anløb Gedser tidligt om morgenen. I løbet af dagen fortsat prøvesejlads, blandet andet øvede man anløb af Gedser. Derefter sejlede færgen til Rostock for at være klar til morgenafgangen dagen efter.
januar, 2017 - lørdag 4. februar, 2017
Indsprøjtningssystemet til maskinerne ombygget hos Fayard, Lindø. Desuden fik Berlin monteret scrubbere.
På vej udgående fra Rostock kolliderede Berlin med det mindre dansk registrerede fragtskib Danica Violet (IMO 8503967). Kollisionen skete nær krydstogtskajen ved Warnemünde. Fragtskibet, der var under indsejling til Rostock, kom ud af kurs. Der er ikke meldt om personskader. Berlin returnerede til Rostock for undersøgelse af omfanget af eventuelle skader. Søsterfærgen Copenhagen var på planlagt værftsophold i Gdansk, hvorfor Kronprins Frederikafløste, dog kun som fragtfærge. På aftenafgangen fra Rostock indsattes Kronprins Frederik som passagerfærge.
Atter i fart efter reparation og syn. Første afgang fra Rostock kl. 19.40 (25 minutter efter fartplan).
mandag 16. maj, 2022 - tirsdag 17. maj, 2022
Ud af drift efter ankomst til Rostock kl. 15.30. Forhalet til Uberseehafen for montering af rotorsejl.
Atter i drift, første afgang fra Rostock kl. 06.00.
onsdag 4. januar, 2023 - torsdag 5. januar, 2023
Ankomst Rostock kl. 20.12. Forsejlet fra Rostock til Lindø kl. 20.53 - kl. 06.16. I dok. Under værftsopholdet fik færgen udskiftet centerpropellen til en mindre, der er optimeret til lavere servicefart.
Dokket ud. Forsejlet fra Lindø til Rostock kl. 13.10 - kl. 23.27. Atter i fart, første afgang fra Gedser næste morgen kl. 05.55.
Efter ankomst til Rostock kl. 20.30, ca. ½ time forsinket, taget ud af drift på grund af vejret.
Atter i fart, første afgang fra Rostock kl. 11.25.
torsdag 19. oktober, 2023
Sejladsen indstillet efter ankomst til Rostock kl. 20.41 på grund af vindstød af stormstyrke.
Aflyst hele dagen.
Atter i fart. Første afgang fra Rostock kl. 08.45.
onsdag 22. november, 2023
Efter ankomst til Rostock kl. 20.21, taget ud af drift på grund af lav vandstand.
torsdag 23. november, 2023
Atter i fart. Første afgang fra Rostock kl. 13.29.
torsdag 21. december, 2023
Efter ankomst til Rostock kl. 20.19, aflyst resten af dagen på grund af stormen Pia.
Forhalet til færgelejet vest for færgeterminalen kl. 21.00 - kl. 21.13.
fredag 22. december, 2023
Forhalet til eget færgeleje kl. 15.04 - kl. 15.13. Atter i fart, første afgang fra Rostock kl. 15.45.
Sidste ankomst til Rostock kl. 00.56. Forsejlet fra Rostock til Klaipeda 7. januar kl. 01.15 - 8. januar kl. 05.45. I dok.
fredag 26. januar, 2024 - lørdag 27. januar, 2024
Dokket ud kl. 11.48. Forsejlet fra Klaipeda til Gedser kl. 15.56 - kl. ??
Forsejlet fra Gedser til Rostock kl. 14.09 - kl. 16.01.
søndag 28. januar, 2024 -
Atter i fart. Første afgang fra Rostock kl. 06.00.
Under indsejling til Gedser, havde Berlin en grundstødning kl. 08.02. Færgen kom hurtigt fri, og var på plads i færgelejet kl. 08.13. Forhalet til det andet færgeleje, mens Copenhagen var i havn.
Efter undersøgelse blev færgen frigivet til sejlads, første afgang fra Gedser kl. 14.15, dvs. én dobbelttur aflyst.
søndag 25. februar, 2024 - mandag 26. februar, 2024
Sidste ankomst til Rostock kl. 19.57. Forsejlet fra Rostock til Lindø kl. 20.07 - kl. 05.28. I dok.
tirsdag 27. februar, 2024 - onsdag 28. februar, 2024
Ud af dok, forsejlet fra Lindø til Rostock kl. 19.13 - kl. 06.25. Atter i fart fra Rostock kl. 11.12.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
OXHC (26. september, 2014 - 20. maj, 2016)
OXHC2 (20. maj, 2016 - 26. maj, 2016)
DKDF2 (26. maj, 2016 - )
Flag
| Danmark (26. september, 2014 - 26. maj, 2016) |
| Tyskland (26. maj, 2016 - ) |
Hjemsteder
Gedser (26. september, 2014 - 26. maj, 2016)
Rostock (26. maj, 2016 - )
Dimensioner
Længde: 158,59 m, Længde overalt: 169,50 m, Bredde: 24,8 m, Dybgang: 5,5 m, Dybde: 14,25 m
Tonnage
BT: 25527, NT: 7658 (2012)
BT: 22319, NT: 6695 (2016)
Kapacitet
1500 passagerer, 460 personbiler, 1600 lanemeter (2012)
1300 passagerer, 460 personbiler, 2100 lanemeter (2015)
Fart
Servicefart: 22 knob, Topfart: 24,5 knob
Maskineri
4 stk. 9M32CCR MaK diesel, 18000 kW
batterier, 1500 kWh
1 stk. centerpropel
2 stk. wing thruster
2 stk. tværpropel i bov
Oprettet: 28. juli 2011. Senest revideret: 28. februar 2024.