Hændelser og særlige begivenheder
Ankom til Grenå for første gang.
På premiereturen havde Anholt et hårdt møde med bolværket i Anholt Havn. Færgen fik skader på skroget agter, og måtte repareres på Grenaa Skibsværft.
Sat i drift efter reparation.
I forbindelse med etablering af 110 havvindmøller i Anholt Havmøllepark, har Dong Energy og Grenå-Anholt færgen indgået en aftale om erstatning for den omvej, færgen skal sejle mellem Grenå og Anholt. For at holde fartplanen er det nødvendigt at sætte farten op.
Jfr. Energistyrelsens tilladelse til etablering af havmøllerne, er Dong Energy forpligtet til at betale for øget brændstofforbrug og ekstra slitage. Erstatningens størrelse er udregnet som ekstra brændstofforbrug, ekstra serviceudgifter samt øget slitage af hovedmotor og herefter omregnet til olie. Erstatningen svarer ifølge oplysninger på norddjurs.dk til prisen for 56.000 liter dieselolie om året.
fredag 29. august, 2014 - tirsdag 9. september, 2014
Ufrivilligt værftsophold i Grenå på grund af problemer med propelanlæggene. Man benyttede lejligheden til at lave bundbehandling, når færgen alligevel skulle på bedding.
Anholt påsejlede kajen i Anholt Havn, hvorved der opstod en olielæk. Skaden skal efterfølgende repareres permanent.
Ankom til Grenå kl. 18.15. Derefter sejlede Anholt kl. 19 over til værftet og blev halet på bedding for reparation af skaden fra 5. juli. Imens færgen bliver repareret, afløser godsfærgen DOT One samt passagerbådene Svend T, Gorm og Cathrin, der hver kan medtage 12 passagerer.
Af bedding kl. 18.45. Afgik fra værftet kl. 20.15. Kort sejlads uden for havnen, derefter i færgelejet kl. 21.00. Afgang kl. 21.45, ankomst Anholt kl. 00.30.
Genoptog sejladsen kl. ca. 9, en time forsinket.
Ankomst til Grenå kl. 17.17. Forsejlet til værftet kl. 18.20 - kl. 18.26. På bedding kl. 19.25.
Af bedding kl. 11. Forsejlet til færgelejet kl. 11.10 - kl. 11.50. I fart dagen efter.
Afgang fra Anholt kl. 8.00 og fra Grenå kl. 13.00 udsat til hhv. kl. 12.00 og kl. 16.00 på grund af stormen.
Dagens dobbelttur aflyst på grund af stormen.
Atter i fart. Afgang fra Anholt kl. 8.00 og fra Grenå kl. 13.00 udsat til hhv. kl. 11.00 og kl. 15.00 på grund af stormen.
torsdag 12. oktober, 2023
Aflyst på grund af forhøjet vandstand.
Dagens ture fra Anholt kl. 08.00 og fra Grenaa kl. 13.00 blev gennemført. På grund af vejret kom turen til Grenaa til at tage 3½ time og den anden vej 3 timer og 20 minutter.
onsdag 1. november, 2023 - onsdag 31. januar, 2024
Alle afgange fra Grenaa til Anholt vil i en testperiode på 3 måneder (fra 1. november 2023 til 31. januar 2024) blive ændret fra 2 timer og 45 minutter til 3 timers sejlads.
torsdag 23. november, 2023
Afgangen fra Grenå til Anholt kl. 12.00 aflyst.
fredag 24. november, 2023
På grund af aflysningen dagen før, blev denne dags sejlads fra Anholt kl. 07.50 aflyst.
Afgang fra Grenå kl. 15.00.
torsdag 21. december, 2023 - fredag 22. december, 2023
Aflyst begge dage på grund af stormen Pia.
lørdag 23. december, 2023
Atter i fart.
Afgang fra Anholt kl. 07.50 udsat til kl. 11.00 og afgang Grenå kl. 13.00 udsat til kl. 14.00 på grund af vejret.
Forsøget med forlængelse afsejltiden fra Grenå til Anholt blev denne dag gjort permanent for hele lavsæsonperioden.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
OUZS (24. februar, 2003 - )
Flag
| Danmark (24. februar, 2003 - ) |
Hjemsted
Anholt (24. februar, 2004 - )
Dimensioner
Længde: 43,97 m, Længde overalt: 48 m, Bredde: 11,4 m, Dybgang: 2,6 m
Tonnage
BT: 1175, NT: 352, DW: 172
Kapacitet
244 passagerer, 9 personbiler
Fart
Fart: 12,5 knob
Maskineri
2 stk. 6FS24TK Grenaa Diesel hovedmaskine, 1290 kW
2 stk. DI12 45M Scania diesel hjælpemaskine, 630 kW
1 stk. D9 95M Nogva Scania diesel nødgenerator, 145 kW
2 stk. azimuth propel
2 stk. tværpropel i bov
Oprettet: 5. marts 2008. Senest revideret: 18. februar 2024.