Værft: North East Shipbuilders Ltd., Sunderland, England.
Nybygning nr. 3002.
IMO nummer: 8611623.
Søsat: 10. august, 1987.
Leveret: 12. oktober, 1987.
Ruter
Korsør - Nyborg (1. december, 1987 - 1990)
Tuborg Havn - Helsingborg (juni, 1990 - marts, 1991)
Tuborg Havn - Landskrona (marts, 1991 - oktober, 1993)
Oplagt (oktober, 1993 - 1996)
Helsingør - Helsingborg (23. juni, 1996 - 2011)
Helsingør - Helsingborg (fast afløserfærge) (2011 - 16. juni, 2012)
Gedser - Rostock (godsfærge) (26. juni, 2012 - 31. august, 2012)
Helsingør - Helsingborg (fast afløserfærge) (september, 2012 - juni, 2013)
Gedser - Rostock (godsfærge) (4. juli, 2013 - august, 2013)
Helsingør - Helsingborg (22. september, 2014 - 14. oktober, 2014)
Rødby - Puttgarden (14. april, 2015 - 8. juli, 2015)
Gedser - Rostock (11. juli, 2015 - sommer 2015)
Kuivastu - Virtsu (maj, 2016 - august, 2016)
Kuivastu - Virtsu (14. juni, 2018 - 26. august, 2018)
Helsingør - Helsingborg (afløserfærge) (11. marts, 2019 - 22. marts, 2019)
Helsingør - Helsingborg (afløser, godsfærge) (29. april, 2019 - ca. 10. maj, 2019)
Helsingør - Helsingborg (afløserfærge) (4. oktober, 2021 - 25. november, 2021)
Helsingør - Helsingborg (afløserfærge, hverdage, gods) (12. september, 2022 - 12. oktober, 2022)
Helsingør - Helsingborg (godsfærge) (13. oktober, 2022 - 14. oktober, 2022)
Helsingør - Helsingborg (afløser, godsfærge) (6. marts, 2023 - 17. marts, 2023)
Rederier
Molarco Shipping A/S, Danmark (12. oktober, 1987 - 21. juni, 1996)
Charter: Scarlett Line af 1993, Sverige (1. juni, 1993 - oktober, 1993)
Mercandia Linierne I/S, Danmark (21. juni, 1996 - 22. marts, 1999)
Charter: HH-Ferries A/S, Danmark (15. april, 1997 - 22. marts, 1999)
HH-Ferries A/S, Danmark (22. marts, 1999 - 25. november, 2018)
Bareboat charter: AS Saaremaa Laevakompanii (SLK, Saaremaa Shipping OÜ), Kuressaare, Estland (maj, 2016 - august, 2016)
Bareboat charter: TS Laevad OÜ, Tallinn, Estland (juni, 2018 - august, 2018)
ForSea Øresund A/S, Helsingør, Danmark (25. november, 2018 - )
Bareboat charter: TS Laevad OÜ, Tallinn, Estland (12. juni, 2019 - 6. september, 2019)
Hændelser og særlige begivenheder
Scarlett Line af 1993 går konkurs. Sejladsen indstilles. Færgerne Svea Scarlett og Freja Scarlett lægges op.
Havde et hårdt møde med kajen i Helsingborg. En af bovportene blev beskadiget, og man valgte at tage en reservedel fra den oplagte "Gitte 3".
Ved ankomst til Helsingør på dagens første tur kl. 07:51 påsejlede Mercandia VIII søndre molehoved. Der var tæt tåge.
Sejlede fra Helsingborg til Gedser, hvor den skal aflaste prinsefærgerne som godsfærge, da de nye færger er blevet forsinkede på værftet.
Øvede indsejling til Gedser. Dagen efter en tur til Rostock for at prøve færgelejer.
torsdag 9. juli, 2015 - tirsdag 9. juni, 2015
Ude af drift, skønt der var kilometerlang lastbilkø på motorvejen.
Sejlede fra Rødbyhavn til Rostock, derefter til Gedser.
Forsejlet fra Landskrona til Virtsu, Estland.
Ankom til Helsingør efter endt bareboat charteropgave i Estland.
Forsejlet fra Landskrona kl. ca. 9.15 mod Estland.
søndag 26. august, 2018 - torsdag 29. august, 2019
Forsejlet fra Rohuküla til Landskrona.
lørdag 15. juni, 2019 - mandag 17. juni, 2019
Forsejlet fra Landskrona til Rohuküla for sommerens charter i Estland.
mandag 17. juni, 2019 - tirsdag 20. august, 2019
Oplagt som reserve. Færgen kom slet ikke i drift som reserve denne sommer.
fredag 30. august, 2019 - mandag 2. september, 2019
Forsejlet fra Rohuküla mod Landskrona. Afgang 30. august Rohuküla kl. 19.40, ankomst Landskrona 2. september kl. ca. 08.15.
mandag 27. september, 2021
Forsejlet fra Landskrona til Helsingborg kl. 09.00 - kl. 11.04, prøvede færgeleje. Til søs kl. 11.31 - kl. 12.00. Forsejlet fra Helsingborg til Helsingør kl. 12.33 - kl. 12.59, lagt langs kaj. Lejeprøve kl. 13.28 - kl. 13.54.
tirsdag 30. november, 2021
Én enkelttur fra Helsingør til Helsingborg. Derefter forsejlet fra Helsingborg til Landskrona kl. 12.26 - kl. 14.02.
mandag 12. september, 2022 - fredag 23. september, 2022
Afløser for Aurora af Helsingborg, under dennes værftophold.
mandag 26. september, 2022 -
Afløser for Tycho Brahe under dennes opgradering af batteripakker.
mandag 3. oktober, 2022 - onsdag 12. oktober, 2022
Afløser for Mercandia IV under dennes værftsophold.
Sejlet fra Helsinghorg til Helsingør kl. 10.25 - kl. 10.45. Forsejlet fra Helsingborg til Landskrona kl. 11.15 - 12.38. Oplagt.
Forsejlet fra Landskrona til Helsingør kl. 10.45 - kl. 12.31. Oplagt ved Havnekranen.
Forhalet fra oplægspladsen til færgelejet kl. 09.33 - kl. 09.38. Indsat som afløser for Hamlet under dennes værftsbesøg. Dog kun som godsfærge. Første afgang fra Helsingør kl. 10.15.
Indsat som afløser for Hamlet under dennes værftsbesøg. Dog kun som godsfærge.
Forsejlet fra Helsingør til Landskrona kl. 08.55 - kl. 10.23.
Supplerende oplysninger
Design
Peter Zacchi
Typebetegnelse
Superflex MK IVKendingssignaler
OVSK (12. oktober, 1987 - 24. august, 2000)
OVSK2 (24. august, 2000 - 11. maj, 2016)
ES3189 (11. maj, 2016 - 23. august, 2016)
OVSK2 (23. august, 2016 - 6. juni, 2018)
ES3189 (6. juni, 2018 - 30. august, 2018)
OVSK2 (30. august, 2018 - 12. juni, 2019)
ES3189 (12. juni, 2019 - 6. september, 2019)
Flag
| Danmark (27. oktober, 1987 - 11. maj, 2016) |
| Estland (11. maj, 2016 - 23. august, 2016) |
| Danmark (23. august, 2016 - 6. juni, 2018) |
| Estland (6. juni, 2018 - 30. august, 2018) |
| Danmark (30. august, 2018 - 12. juni, 2019) |
| Estland (12. juni, 2019 - 6. september, 2019) |
Hjemsteder
Nyborg (27. oktober, 1987 - 8. juni, 1993)
Tuborg Havn (8. juni, 1993 - 21. juni, 1996)
København (21. juni, 1996 - 11. maj, 2016)
Virtsu (11. maj, 2016 - 23. august, 2016)
København (23. august, 2016 - 6. juni, 2018)
Virtsu (6. juni, 2018 - 30. august, 2018)
København (30. august, 2018 - 12. juni, 2019)
Dimensioner
Længde: 89,66 m, Længde overalt: 95,8 m, Bredde: 15 m, Dybgang: 3,6 m
Tonnage
BT: 4296, BRT: 1453,61, NT: 1288, NRT: 1328,42, DW: 1237
Kapacitet
303 passagerer, 170 personbiler
Fart
Fart: 14 knob
Maskineri
10 stk. NTA-855-G2 Cummins diesel, 2750 kW
4 stk. azimuth propel
Superflex færgerne
Superflex færgerne blev bygget i to varianter, Superflex MK III og Superflex MK IV. MK III og MK IV har stort set samme mål og data, men væsentligste forskel er at øverste vogndæk på MK III er højere, således at det er muligt at medtage lastbiler både på øverste og nederste vogndæk. MK IV er designet med henblik personbiler på øverste vogndæk, og passagerkapaciteten er på denne type lidt større.
Superflex Bravo er bygget som en MK IV.
Superflex MK III: Superflex Alfa, Superflex Charlie, Superflex Echo, Superflex Golf, Superflex India, Superflex Kilo, Superflex Mike, Superflex Whisky.
Superflex MK IV: Superflex Bravo, Superflex Delta, Superflex Foxtrot, Superflex Hotel, Superflex Juliett, Superflex Lima, Superflex November.
Oprettet: 16. marts 2008. Senest revideret: 19. marts 2023.