Værft: Cantieri Navali del Tirreno Riuniti S.p.A., Riva Trigoso, Genova, Italien.
Nybygning nr. 278.
IMO nummer: 6817716.
Bestilt: 12. december, 1965.
Kølstrakt: 1. december, 1966.
Søsat: 12. maj, 1968.
Leveret: 3. juni, 1968.
Status: Ophugget.
Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (3. juni, 1968 - 4. maj, 1971)
DFDS A/S, Danmark (4. maj, 1971 - 23. maj, 1984)
Fujian Province Shipping Company, Kina (23. maj, 1984 - 1988)
Donalds Shipping Inc., Panama (1988 - 1989)
Strida Navigation S.A., Panama (1989 - 1992)
Gatmore Enterprises S.A. (Sovereign Super Shipping Co.), Panama (1992 - 1993)
Well Direction Maritime Ltd., Panama (1993 - 25. august, 1993)
Hændelser og særlige begivenheder
Navngivet i København. Oprindeligt var det planlagt, at dette skib skulle gave heddet Prinsesse Margrethe, men på grund prinsessens graviditet byttede Prinsesse Margrethe og Kronprins Olav navne.
søndag 19. december, 1971
Ankom til Aalborg for ombygning til enkeltklasseskib ved Aalborg værft. Ved samme lejlighed skiftede skibet skrogfarve til hvid.
Ankom til Aalborg for ombygning. Der blev tilføjet nye passagerfaciliteter agter, og skorstenen blev forhøjet.
Brand ombord, totalskadet.
Ophugget på stranden i Junk Bay, Kina.
Supplerende oplysninger
Design
Kay Kørbing: indretning
Kendingssignal
OWDM (3. juni, 1968 - 23. maj, 1984)
Flag
| Danmark (3. juni, 1965 - 23. maj, 1984) |
| Kina (23. maj, 1984 - 1988) |
| Panama (1988 - 1993) |
Hjemsted
København (3. juni, 1968 - 23. maj, 1984)
Dimensioner
Længde overalt: 124,95 m, Bredde: 19,28 m, Dybgang: 5,61 m
Tonnage
BRT: 7956, NRT: 3912, DW: 1108 (1968)
BRT: 8669, NRT: 4441, DW: 1084 (1976)
Kapacitet
952 passagerer, 506 køjepladser, 100 personbiler (1968)
1100 passagerer, 698 køjepladser, 121 personbiler (1976)
Fart
Fart: 19 knob
Maskineri
2 stk. B&W diesel, 8952 kW
2 stk. fastbladet propel
1 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Oprettet: 22. marts 2008.