Ionian Victory

Værft: Uddevallavarvet AB, Uddevalla, Sverige.
Nybygning nr. 280.
IMO nummer: 6800402.

Bestilt: december, 1964.
Kølstrakt: 24. oktober, 1966.
Søsat: 8. november, 1967.
Leveret: 24. april, 1968.

Status: Ophugget.

Navne

Drottningen (24. april, 1968 - 3. maj, 1977)
Alzahraa (3. maj, 1977 - 1984)
Ionian Victory (1984 - 1986)
Paloma (1986 - juni, 1993)
Jin Hu (juni, 1993 - marts, 2005)

Ruter

Trelleborg - Sassnitz (april, 1968 - 1972)
Trelleborg - Travemünde (april, 1968 - 1972)
Malmö - Travemünde (april, 1968 - 1972)
Nådendal - Stockholm (godsfærge) (6. november, 1972 - 25. november, 1972)
Stockholm - Helsinki (Helsingfors) (1. juni, 1973 - 24. november, 1972)
Stockholm - Mariehamn (ca. september, 1973 - december, 1973)
Trelleborg - Sassnitz (februar, 1974)
Swinoujscie - Ystad (3. april, 1974 - 14. april, 1974)
Stockholm - Mariehamn (14. juni, 1974 - 12. august, 1974)
Norrtälje - Mariehamn - Åbo (21. april, 1975 - 11. maj, 1975)
Stockholm - Åbo (13. maj, 1975 - 23. maj, 1975)
Norrtälje - Mariehamn - Åbo (24. maj, 1975 - 4. oktober, 1975)
Swinoujscie - Ystad (oktober, 1975 - april, 1976)
Göteborg - Kiel (20. juni, 1976 - 31. august, 1976)
Venedig - Alexandria (1977 - 198?)
Patras - Igoumenitsa - Korfu - Ancona (1984 - 1986)
Piræus - Iraklio - Limassol - Haifa (1986 - 1990)
Grækenland - Cypern - Israel (1990 - ca. 1991)
Patras - Igoumenitsa - Korfu - Bari (ca. 1991 - december, 1992)
Kina - Hongkong (juni, 1993 - 200?)

Rederier

Statens Järnvägar, Stockholm, Sverige (24. april, 1968 - 3. maj, 1977)
Charter: Birka Line AB, Sverige (maj, 1973 - februar, 1974)
Charter: Polskie Koleje Państwowe S.A. (PKP, Polferries), Warszawa, Polen (3. april, 1974 - 14. april, 1974)
Charter: Sessanlinjen AB, Göteborg, Sverige (1975)
Charter: Silja Line Oy, Finland (21. april, 1975 - 4. oktober, 1975)
Charter: Polskie Koleje Państwowe S.A. (PKP, Polferries), Warszawa, Polen (oktober, 1975 - april, 1976)
Stena Line AB, Sverige (20. juni, 1976 - 31. august, 1976)
Federal Arab Marine Co., Alexandria, Ægypten (3. maj, 1977 - 1984)
Strintzis Lines S.A., Piræus, Grækenland (1984 - 1986)
Afroessa Cia. Nav., Grækenland (1986 - 1990)
Shantou Shipping, Shantou, Kina (juni, 1993 - marts, 2006)

Hændelser og særlige begivenheder

lørdag 31. august, 1968
I tæt tåge kolliderede Drottningen med den østtyske Willi Bänsch, TS-844 (Torpedoschnellboot) kort før kl. 02:30. Torpedobåden, der havde en 16 mand stor besætning, sank hurtigt, og syv besætningsmedlemmer omkom. Torpedobådens kaptajn blev senere pålagt skylden for ulykken. Willi Bänch var sammen med Max Roscher, TS-843 på udkik efter den vesttyske fregat Karlsruhe, F 223, der havde forladt sin oprindelige kurs i Fehmarnbælt. Karlsruhe havde imidlertid igen ændret kurs og forladt området. Man mente at kaptajnen på Willi Bänch forvekslede Drottningen med Karlsruhe. Besætningen var i øvrigt relativt nysammensat. Først på året var den tidligere kaptajn sammen med nogle besætningsmedlemmer blevet arresteret for at planlægge fane- og republikflugt.

marts, 2005
Solgt til ophugning.

Supplerende oplysninger

Flag

Sverige's flagSverige's flag
Sverige (24. april, 1968 - maj, 1977)
Ægypten's flagÆgypten's flag
Ægypten (maj, 1977 - 1984)
Cypern's flagCypern's flag
Cypern (1984 - juni, 1993)
Kina's flagKina's flag
Kina (juni, 1993 - marts, 2005)

Hjemsteder

Alexandria (maj, 1977 - juni, 1993)
Limassol (1984 - juni, 1993)

Dimensioner

Længde overalt: 115,7 m, Bredde: 18,02 m, Dybgang: 4,75 m

Tonnage

BRT: 5625, NRT: 2573, DW: 855

Kapacitet

1000 passagerer, 347 køjepladser, 175 personbiler, 3 jernbanespor, 255 m spor

Fart

Fart: 18 knob

Maskineri

4 stk. Pielstick diesel, 8210 kW

Billeder af Ionian Victory

Oprettet: 18. november 2011.