Værft: Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH, Tyskland.
Nybygning nr. 164.
IMO nummer: 7904891.
Kølstrakt: 29. februar, 1980.
Søsat: 1. august, 1980.
Leveret: 31. januar, 1981.
Status: Ophugget.
Rederier
Jahre Line I/S, Norge (31. januar, 1981 - 14. september, 1990)
Color Line AS, Oslo, Norge (14. september, 1990 - 3. september, 2008)
Celebration Cruise Holdings, Bahamas (3. september, 2008 - 20. januar, 2015)
Operatør: Celebration Cruise Line, Florida, USA (marts, 2009 - 20. januar, 2015)
Hændelser og særlige begivenheder
Ombygget i Horten. Fik flere kanytter.
november, 1991 - juni, 1992
Ombygget og forlænget hos Astilleros Españoles i Cadiz.
torsdag 8. juli, 1999 - fredag 8. januar, 1999
Brand i maskinrum ud for på vej fra Kiel til Oslo. Brandmandskab fra Göteborg blev fragtet til den brændende færge. Brandmandskab og udstyr fra Larvik blev med helikopter fløjet til Queen of Scandinavia og derfra sejlet til Prinsesse Ragnhild. Senere kom også brandmandskab fra Frederikshavn og Helsingborg.
Der var i alt 1339 personer om bord, heraf ca. 1100 passagerer. Alle passagerer blev evakueret til de nærliggende færger, Stena Danica og Queen of Scandinavia samt krydstogtskibet Black Watch.
Færgen blev bragt ind til Göteborg og senere bugseret til Hamburg for reparation hos Blohm & Voss.
fredag 3. september, 1999
Atter i fart.
Brand i maskinrum på vej fra Oslo til Kiel. Der var 965 passagerer og 167 besætningsmedlemmer om bord. Branden skyldtes et bristet brændstofrør. Maskinerne blev straks stoppet, og branden var slukket på et kvarter. Færgen kunne med nedsat fart fortsætte sejladsen til Kiel. Taget ud af drift for reparation.
Atter i fart.
onsdag 24. december, 2003
Brand om bord på vej fra Kiel til Oslo på grund af kortslutning i et elskab. Branden blev hurtigt slukket.
mandag 28. februar, 2005 - mandag 18. april, 2005
Vedligehold og ombygning i Fredericia.
På vej fra Hirtshals til Stavanger opstod der kraftig røgudvikling i hjælpemaskinrummet. Der var frygt for brand, men der ifølge rederiet var røgudviklingen forårsaget af en eksploderet eksomanifold. På grund af røgudviklingen ville man stoppe nogle af maskinerne, men det endte i en total black-out. Senere lykkedes det dog at gå gang i nogle af maskinerne igen, så sejladsen kunne fortsættes. Ud over hjælpemaskinen var en del elektriske kabler beskadiget, og færgen blev taget ud af drift for reparation.
mandag 25. december, 2006
Atter i fart.
På vej fra Hirtshals til Stavanger blev to vinduer slået ind i mødet med en stor bølge.
torsdag 8. maj, 2008 - oktober, 2008
Oplagt.
oktober, 2008 - februar, 2009
Ombygget til krydstogtskib i Freeport.
Bahamas Celebration var på Haloween Cruise, der blev mere skræmmende end planlagt. Ud for Freeport ramte skibet "et ukendt objekt" og tog vand ind. Skibet returnerede til Freeport og fik omkring 10 graders slagside til bagbord. Der var 960 passagerer om bord. Ingen kom til skade, men nogle passagerer fortalte om paniklignende scener. Passagererne blev senere transporteret til Miami med Bimini Superfast.
Solgt til ophugning.
Ankom til Alang, Indien.
torsdag 29. oktober, 2015
Sat på stranden ved Alang.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
LJOF (30. januar, 2008 - 29. september, 2008)
C6XJ3 (29. september, 2008 - marts, 2015)
V4FW3 (marts, 2015 - 30. oktober, 2015)
Flag
| Norge (30. januar, 1991 - 29. september, 2008) |
| Bahamas (29. september, 2008 - marts, 2015) |
| Saint Kitts og Nevis (marts, 2015 - 30. oktober, 2015) |
Hjemsteder
Oslo (30. januar, 1991 - 29. september, 2008)
Nassau (29. september, 2009 - marts, 2015)
Basseterre (marts, 2015 - 30. oktober, 2015)
Dimensioner
Længde overalt: 170 m, Bredde: 24 m, Dybgang: 5,8 m (januar, 1981)
Længde: 182,1 m, Længde overalt: 205,25 m, Bredde: 26,6 m, Dybgang: 6 m (juni, 1992)
Tonnage
BRT: 16631 (januar, 1981)
BT: 35885, NT: 19854, DW: 3210 (juni, 1992)
Kapacitet
892 passagerer, 892 køjepladser, 600 personbiler (januar, 1981)
1042 passagerer, 1042 køjepladser, 700 personbiler (juni, 1992)
Fart
Fart: 21 knob
Maskineri
2 stk. 20TM410 Stork-Werkspoor diesel, 18600 kW
4 stk. 9FEDH240 Stork-Werkspoor diesel hjælpemaskine, 4980 kW
2 stk. 9FEDH240G Stork-Werkspoor diesel hjælpemaskine, 2776 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
3 stk. tværpropel i bov
1 stk. tværpropel agter
Oprettet: 19. maj 2008. Senest revideret: 21. november 2021.