Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 223.
Leveret: 6. april, 1935.
Rederier
Dampskibsselskabet Øresund A/S (DSØ), København, Danmark (10. april, 1935 - 16. marts, 1944)
Øresunds Kystfart A/S, København, Danmark (10. marts, 1944 - 8. november, 1945)
Det danske søværn, Danmark (8. november, 1945 - 18. december, 1969)
Partrederi v. L. Christensen, Brønshøj, Danmark (18. december, 1969 - 1974)
H. Vieira, Bissau, Guinea-Bissau (1974 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Bilbrev udstedt. Anmeldt 9. april, registreret 10. april.
mandag 13. december, 1943
Skøde for salg til Øresunds Kystfart, anmeldt 14. marts 1944, registreret 16. marts.
torsdag 1. november, 1945
Skøde for salg til Marineministeriet. Anmeldt 7. november, registreret 8. november.
torsdag 12. februar, 1948
Ifølge anmeldelse fra Marineministeriet anvendes dette skib udelukkende til troppetransport. Udslettet fra skibsregistret 19. februar.
Videre skæbne efter salg til Guinea-Bissau ukendt.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
OYKY (1935 - 1945)
OVGP (1940 - 1969)
OVXZ (1969 - 1974)
Flag
| Danmark (1935 - 1974) |
| Guinea-Bissau (1974 - ) |
Hjemsteder
København (1935 - 1974)
Bissau (1974 - )
Dimensioner
Længde: 31,8 m, Længde overalt: 33,85 m, Bredde: 6,45 m, Dybgang: 1,95 m
Tonnage
BRT: 88,46, NRT: 26,75
Kapacitet
200 passagerer (1935)
Fart
Fart: 11 knob (1935)
Fart: 12,5 knob (1955)
Maskineri
1 stk. Tuxham råoliemotor, 270 hk (1935 - 1955)
1 stk. Alpha diesel, 330 hk (1955 - )
1 stk. propel
Skrog
stål
Billeder af Irama (ex. Den Lille Havfrue)
A 554, Hollænderdybet
A 554, Hollænderdybet
Oprettet: 6. juli 2012. Senest revideret: 27. januar 2018.