Hændelser og særlige begivenheder
torsdag 17. december, 2009
På den første tur retur til Søby fra Fynshav ramte Skjoldnæs bolværket så hårdt, at der gik hul i sidetanken på styrbords side. Sejladsen indstillet, og Øen sat ind som afløser (til Mommark). Øen havde imidlertid problemer med et sprunget olierør og nåede kun én tur den dag.
torsdag 17. december, 2009 - søndag 20. december, 2009
Skjoldnæs repareret på Søby Værft.
Ved ankomst til Søby først på dagen, fik Skjoldnæs en mindre skade i stævnen ved kontakt med midtermolen. Skaden blev repareret og Skjoldnæs kunne genoptage sejladsen senere samme dag.
torsdag 19. november, 2015
Sejladsen blev indstillet på grund af gearproblemer.
tirsdag 1. december, 2015
Prøvesejlads efter reparation.
Sejladsen genoptaget fra morgenstunden.
Ved ankomst til Søby ramte Skjoldnæs molen hårdt med styrbords side, hvorved der kom en stor bule i sidetanken.
tirsdag 3. april, 2018 - lørdag 7. april, 2018
Sejladsen indstillet på grund af dokning i Søby for reparation af sidetanken.
Skjoldnæs mistede over middag manøvreevnen og påsejlede et offshore forsyningsskib i Faaborg havn. Hændelsen skyldes ifølge Ærøfærgerne, at der var kommet søvand i brændstoftanken på grund af en dårlig svejsning. Vandperler i dieselolien nedsatte maskinkraften. Der skete kun mindre skade på de to skibe. Ingen kom til skade. Skjoldnæs kunne efterfølgende sejle til Søby for egne maskiner.
I dok for midlertidig udbedring af skaden.
Atter i fart.
Ved ankomst til Faaborg om aftenen ramte Skjoldnæs en galge, der beskadigede den ene af færgens redningsflåder. Mens flåden den følgende uge var til reparation blev færgens godkendte kapacitet nedsat til 101 passagerer.
Taget ud af drift på grund af problemer med en hydraulikpumpe opstået dagen før.
Dagens første afgang aflyst, derefter atter i fart.
Ifølge planen har Skjoldnæs sejlet sin sidste tur mellem Søby og Fynshav. Dagens sidste afgang og alle tre afgange dagen efter aflyst på grund af ombygning af færgelejet i Fynshav. Derefter skal elfærgen Ellen overtage sejladsen til Fynshav. Skjoldnæs fortsætter ruten til Faaborg.
Påsejlede kajanlægget i Faaborg og beskadigede agterporten. Taget ud af drift for reparation ved Søby Værft.
torsdag 14. januar, 2021 - fredag 12. februar, 2021
Søby Værft. Også i dok.
Forhalet fra værftet til færgelejet kl. 14.40 - 14.50. Afgang Søby kl. 15.55. Ankomst Faaborg 17.25 Afgang Faaborg 17.55 ankomst Søby 19.30. Oplagt med maskinproblemer.
Prøvetur Søby - Faaborg og retur.
Atter i fart. Første afgang fra Søby kl. 04.20.
Indstillet hele dagen. Atter i fart dagen efter.
onsdag 16. juni, 2021 - torsdag 17. juni, 2021
Dagens anden afgang fra Søby, planmæssigt kl. 06.45, blev forsinket ca. 20 minutter på grund af en kort arbejdsnedlæggelse begrundet af dårligt arbejdsmiljø.
Ved dagens første afgang kl. 04.20 ramte Skjoldnæs molehovedet på vej ud fra havnen. Færgen svajer normalt i havnebassinet og sejler forlæns ud, men ved denne afgang var coasteren Vaermland i massinet, da den skulle i dok, så Skjoldnæs skulle i stedet svaje uden for molerne. Færgen fik nogle indtrykninger, men ingen læk. De første to dobbeltture blev gennemført, derefter gik færgen til værftet kl. 11.30 for reparation.
Tilbage i færgelejet kl. 08.48 efter værftsbesøg. I fart kl. 10.20 fra Søby. Gennemførte en enkelt dobbelttur, derefter indstillet "på grund af tekniske problemer".
Chefkaptajnen på Skjoldnæs er fratrådt med øjeblikkelig virkning efter sagen med dårligt arbejdsmiljø.
fredag 25. juni, 2021 - onsdag 30. juni, 2021
Alle afgange aflyst på grund af motorreparation.
Prøvetur nord for Ærø kl. 08.18 - 09.40. Atter i fart, første afgang fra Søby kl. 10.20.
lørdag 14. august, 2021 - søndag 15. august, 2021
Efter dagens sidste ordinære tur, forhalet fra færgelejet i Søby til tørdok hos værftet kl. 15.19 - 15.30, Skjoldnæs skulle have skiftet en utæt pakning ved den ene skrue. Dokket ud og tilbage i færgelejet kl. 09.00 - 09.10. Værftopholdet medførte ingen aflysninger.
Forsejlet fra Søby til Svendborg kl. 05.58 - kl. 08.07. Direkte i dok.
Ud af dok kl. 08.30.
Forsejlet fra Svendborg til Søby kl. 14.43 - kl. 16.39.
Atter i fart.
Dagens sidste dobbelttur aflyst på grund af stormen Otto.
Dagens sidste dobbelttur fra Søby kl. 15.25 aflyst på grund af kraftig vind.
Sidste ankomst til Søby kl. 18. Taget ud af drift for værftsophold med dokning i Assens.
Dokket ud. Langs kaj kl. 11.50.
Forhalet til færgelejet kl. 14.16 - kl. 14.30. kl. 15.05. Prøvesejlads kl. 15.05 - kl.18.17, herunder et anløb i Faaborg.
Alle ture aflyst på grund af en sprunget wire på broklappen i Faaborg.
Forsejlet fra Søby til Faaborg kl. 09.50 - kl. 11.00.
Forsejlet fra Faaborg til Søby kl. 11.40 - kl. 12.40.
Atter i fart.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
OXDV
Flag
Hjemsteder
Sælvig (1979 - 5. februar, 2009)
Søby (5. februar, 2009 - )
Dimensioner
Længde: 38,95 m, Længde overalt: 42,15 m, Bredde: 10,7 m, Dybgang: 2,3 m
Længde overalt: 47,10 m, Bredde: 11,7 m, Dybgang: 2,3 m (2001)
Tonnage
BT: 742, BRT: 199,83, NT: 224, NRT: 104,69
BT: 986, NT: 295 (2001)
Kapacitet
290 passagerer, 35 personbiler
248 passagerer, 35 personbiler (2002)
245 passagerer, 31 personbiler (ca. 2009)
Fart
Fart: 10,5 knob
Maskineri
1 stk. diesel hjælpemaskine, 432 kW
1 stk. diesel hjælpemaskine, 62 kW
2 stk. Scania diesel, 600 kW (1979 - 1990)
2 stk. Scania diesel, 600 kW (1990 - 2001)
2 stk. KTA19-M3 Cummins diesel, 647 kW (2001 - 2005)
2 stk. Cummins diesel, 746 kW (2005 - )
2 stk. fastbladet propel
1 stk. tværpropel i bov
Oprettet: 6. december 2007. Senest revideret: 15. maj 2023.