Rederier
Levantina Transporti S.r.L., Bari, Italien (2. juli, 2005 - juli, 2008)
Charter: Norse Merchant Ferries Ltd., Nordirland (19. juli, 2005 - 12. juli, 2010)
Lagan Viking Ltd., Hong Kong (juli, 2008 - 29. april, 2012)
Charter: DFDS Seaways A/S, København, Danmark (12. juli, 2010 - 14. december, 2010)
Charter: Stena RoRo AB, Göteborg, Sverige (14. december, 2010 - 29. april, 2012)
Stena RoRo AB, Göteborg, Sverige (29. april, 2012 - )
Hændelser og særlige begivenheder
14. marts, 2020 - april, 2020
Forsejlet fra Liverpool til Tuzla, Tyrkiet.
august, 2020 - juni, 2021
Ombygget og forlænget hos Sedef i Tuzla. Fik blandt andet scrubber, yderligere passagerfaciliteter og ny stævn.
16. juni, 2021 - 2. juli, 2021
Forsejlet fra Tuzla til Klaipeda, kort ophold i Trelleborg 28. juni.
24. juli, 2021 - 25. juli, 2021
Forsejlet fra Klaipeda til Ventpils.
På vej fra Nynäshamn til Ventpils opstod der brand om bord, da
Stena Scandica var nær Gotska Sandön nord for Gotland. Branden i en kølecontainer på vogndækket blev opdaget kl. 12.29. Der var 241 passagerer og 58 besætningsmedlemmer om bord. Branden blev slukket i løbet af et par timer. Mange skibe, blandt andet Gotlandsbolagets
Visby sejlede til stedet og holdt sig i beredskab, hvis det skulle blive nødvendigt at evakuere.
Færgen fik blackout under branden, og drev derfor rundt i området. Efter nogle timer lykkedes det at få nødgenerator i gang, så der var strøm, men hovedmaskinerne var endnu ikke arbejdsdygtige.
Kl. 20.30 meddelte Stena Line i en pressemeddelelse, at det var besluttet at starte evakuering af færgens passagerer. 26 passagerer blev med helikopter overført til Gotlandsbolagets Visby, mens 6 blev fløjet direkte til byen Visby.
Det lykkedes omkring kl. 21 at få gang i hovedmaskineriet og færgen kunne omkring kl. 23 begynde turen mod Nynäshamn. Ifølge Stena Line sejlede færgen for egen maskine. Det foregik med lav fart (5-6 knob), og hele tiden havde færgen følgeskab af en bugserbåd.
Et par minutter efter kl. 11 kunne færgen lægge til i Nynäshamn, og passagererne kunne komme i land.
14. september, 2022 - 15. september, 2022
Forsejlet fra Nynäshamn til Gdansk.
19. oktober, 2022 - 4. november, 2022
I flydedok.
2. december, 2022 - 3. december, 2022
Forsejlet fra Gdansk til Ventpils. Atter i fart.
Supplerende oplysninger
Design
NAOS Ship and Boat Design S.r.L (2005)
Studio Ancora (2005): indretning
Figura (2011): indretning
Kendingssignaler
2BGR6 (juli, 2008 - 31. marts, 2020)
C6EO6 (31. marts, 2020 - 30. juni, 2021)
5BVG5 (30. juni, 2021 - 6. juni, 2021)
OZNO2 (6. juli, 2021 - )
Flag
| Italien (2. juli, 2005 - juli, 2008) |
| Storbritannien (juli, 2008 - 31. marts, 2020) |
| Bahamas (31. marts, 2020 - 30. juni, 2021) |
| Cypern (30. juni, 2021 - 6. juli, 2021) |
| Danmark (6. juli, 2021 - ) |
Hjemsteder
Bari (2. juli, 2005 - juli, 2008)
Belfast (juli, 2008 - 31. marts, 2020)
Nassau (31. marts, 2020 - 30. juni, 2021)
Limassol (30. juni, 2021 - 6. juli, 2021)
Hellerup (6. juli, 2021 - )
Dimensioner
Længde overalt: 186,5 m, Bredde: 25,6 m, Dybgang: 6,6 m (2005)
Længde: 213,91 m, Længde overalt: 222,08 m, Bredde: 25,60 m, Dybgang: 6,60 m, Dybde: 9,15 m (2021)
Tonnage
BT: 26500, DW: 7000 (2005)
BT: 35456, NT: 13543 (2021)
Kapacitet
480 passagerer, 480 køjepladser, 170 personbiler, 2275 lanemeter (2005)
970 passagerer, ? køjepladser, 277 personbiler, 2878 lanemeter (2021)
Fart
Fart: 24 knob
Maskineri
2 stk. 9L48/60B MAN B&W diesel hovedmaskine, 21600 kW
3 stk. Caterpillar diesel hjælpemaskine, 5400 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov (2005 - 2021)
3 stk. tværpropel i bov (2021 - )
Stabilisatorer
2 stk. Rolls-Royce finne-stabilisator (en i hver side)
Billeder af Lagan Viking
 Stena Lagan
|
 Lagan Viking
|
 Stena Lagan
|
 Stena Lagan
|
 Snowdrop Stena Lagan
|
Oprettet: 30. december 2012. Senest revideret: 3. december 2022.