Helsingborg

Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 93.

Kølstrakt: 22. marts, 1902.
Søsat: 6. august, 1902.
Leveret: 5. november, 1902.

Status: Ophugget.

Navne

Helsingborg (5. november, 1902 - 24. august, 1946)
Glyngøre (24. august, 1946 - 24. maj, 1965)

Ruter

Helsingør - Helsingborg (17. november, 1902 - 1946)
Helsingør - Helsingborg (også, afløserfærge) (1946 - 1961)
Faaborg - Mommark (også, afløserfærge) (1946 - 1963)
Glyngøre - Nykøbing Mors (fast afløserfærge) (1946 - 1964)

Rederier

De Danske Statsbaner, Danmark (5. november, 1902 - 12. juni, 1948)
Danske Statsbaner, Danmark (12. juni, 1948 - 24. marts, 1965)

Hændelser og særlige begivenheder

Se yderligere 1494 hændelser for Helsingborg

190?
Kontraheret ved A/S Helsingørs Jernskibs- og Maskinbyggeri.

onsdag 5. november, 1902
Afleveret til DSB.

lørdag 24. august, 1946
Omdøbt til Glyngøre, hjemmehørende i Nykøbing Mors. Herefter afløserfærge ved Glyngøre-Nykøbing Mors og Fåborg-Mommark samt Helsingør-Helsingborg overfarterne.

fredag 21. juli, 1961
Sidste dag i fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 6. maj, 1963 - onsdag 5. juni, 1963
Afløsning for Mommark på Fåborg-Mommark overfarten. Sidste sejlads på denne overfart.

lørdag 16. maj, 1964
Sidste dag i fart på Glyngøre-Nykøbing Mors overfarten og for DSB.

mandag 24. maj, 1965
Registreret som ophugget i skibsregistret.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen

Se yderligere 1494 hændelser for Helsingborg

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NMBV (5. november, 1902 - 1933)
OXVS (1934 - 24. maj, 1965)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (5. november, 1902 - 24. maj, 1965)

Hjemsteder

Helsingør (5. november, 1902 - 24. august, 1946)
Nykøbing Mors (24. august, 1946 - 24. maj, 1965)

Dimensioner

Længde overalt: 54,87 m, Bredde: 13,11 m, Dybgang: 3,14 m

Tonnage

BRT: 530, NRT: 213

Kapacitet

900 passagerer, 1 jernbanespor, 52,01 m spor

Fart

Fart: 10 knob

Maskineri

2 stk. dampmaskine, 630 hk
2 stk. fastbladet propel (1 for, 1 agter)

Billeder af Helsingborg

Oprettet: 11. januar 2013. Senest revideret: 20. juni 2018.