Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 93.
Kølstrakt: 22. marts, 1902.
Søsat: 6. august, 1902.
Leveret: 5. november, 1902.
Status: Ophugget.
Navne
Helsingborg (5. november, 1902 - 24. august, 1946)Glyngøre (24. august, 1946 - 24. maj, 1965)
Hændelser og særlige begivenheder
Se yderligere 1494 hændelser for Helsingborg
Kontraheret ved A/S Helsingørs Jernskibs- og Maskinbyggeri.
Afleveret til DSB.
Omdøbt til Glyngøre, hjemmehørende i Nykøbing Mors. Herefter afløserfærge ved Glyngøre-Nykøbing Mors og Fåborg-Mommark samt Helsingør-Helsingborg overfarterne.
Sidste dag i fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.
mandag 6. maj, 1963 - onsdag 5. juni, 1963
Afløsning for Mommark på Fåborg-Mommark overfarten. Sidste sejlads på denne overfart.
Sidste dag i fart på Glyngøre-Nykøbing Mors overfarten og for DSB.
Registreret som ophugget i skibsregistret.
Kilder
Detaljerede oplysninger
Forskningsgruppen hos
Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen
Se yderligere 1494 hændelser for Helsingborg
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NMBV (5. november, 1902 - 1933)
OXVS (1934 - 24. maj, 1965)
Flag
| Danmark (5. november, 1902 - 24. maj, 1965) |
Hjemsteder
Helsingør (5. november, 1902 - 24. august, 1946)
Nykøbing Mors (24. august, 1946 - 24. maj, 1965)
Dimensioner
Længde overalt: 54,87 m, Bredde: 13,11 m, Dybgang: 3,14 m
Tonnage
BRT: 530, NRT: 213
Kapacitet
900 passagerer, 1 jernbanespor, 52,01 m spor
Fart
Fart: 10 knob
Maskineri
2 stk. dampmaskine, 630 hk
2 stk. fastbladet propel (1 for, 1 agter)
Oprettet: 11. januar 2013. Senest revideret: 20. juni 2018.