Hydro

Værft: Akers Mekaniske Verksted AS, Oslo (Christiania), Norge.

Bestilt: 19. juli, 1913.
Søsat: 10. december, 1914.
Leveret: 5. juni, 1916.

Status: Forlist.

Navn

Hydro (5. juni, 1915 - 20. februar, 1944)

Rute

Tinnoset - Mæl (Tinnsjø) (sommer 1915 - 20. februar, 1944)

Rederi

Rjukanbanen (Norsk Transportaktieselskap A/S, datterselskab af Norsk Hydro A/S), Norge (5. juni, 1915 - 20. februar, 1944)

Supplerende oplysninger

Flag

Norge's flagNorge's flag
Norge (5. juni, 1915 - 20. februar, 1944)

Dimensioner

Længde: 53 m, Bredde: 9,6 m, Dybgang: 3.2 m

Tonnage

BRT: 493,60

Kapacitet

120 passagerer, 2 jernbanespor, 12 jernbanevogne

Fart

Fart: 8 knob

Maskineri

2 stk. dampmaskine, 500 hk

Tungtvandsaktionerne

Undervejs fra Mæl til Tinnoset blev Hydro sænket i en sabotageaktion 20. februar 1944. En tidsindstillet sprængladning sænkede færgen på 430 meter vand. 14 nordmænd og 4 tyske soldater omkom, mens 25 nordmænd og 4 tyske soldater blev reddet.

Baggrunden for sabotageaktionen var tyskernes behov for tungt vand til atomforskning og eventuelt produktion af atombomber.

Norsk Hydros anlæg på Vemork kraftværket i Rjukan blev brugt til fremstilling af tungt vand. Produktionen havde et betydeligt omfang. Anlægget blev i februar 1943 saboteret, og ca. 900 kg. tungt vand blev ødelagt. Produktionen kom dog i gang igen, og i november 1943 gik 143 B-17 fly til angreb. Selvom de smed 711 bomber, blev produktionen kun sat i stå en kort tid.

Den 20. februar 1944 sendte tyskerne 5 tønder med et mellemprodukt indeholdende en lav koncentration af tungt vand med jermbanen til Mæl og derefter videre med færgen.

Jernbanen var velbevogtet efter de forudgående hændelser, men selve færgen var ikke så godt bevogtet. Derfor lykkedes det for sabotørerne at placere en tidsindstillet bombe om bord.

Billeder af Hydro

Oprettet: 2. februar 2014.