Værft: Oderwerke Maschinenfabrik & Schiffsbau AG, Grabow/Oder, Tyskland.
Nybygning nr. 478.
Leveret: 1898.
Status: Forlist.
Rederier
Carl Feuerloh, Stettin, Tyskland (1898 - 1906)
Dampfschiffahrt-Gesellschaft Mistroy, Stettin, Tyskland (1906 - 1908)
Carl Feuerloh, Stettin, Tyskland (1908 - 1911)
Ernst Behnke, Stettin, Tyskland (1911 - 1912)
Georg Larsen, Langballig, Tyskland (1912 - 1916)
Hochseefischerei Bremerhaven AG, Bremerhaven, Tyskland (1916 - 1919)
Christian Busch, Bremerhaven, Tyskland (1919)
Securitas-Werke AG Fûr Schiff-und Maschinenbau und Sprengstoffafabrikation, Hamburg, Tyskland (1919 - 1920)
H. Sprenger, Flensburg, Tyskland (1920)
H. F. A. Sprenger, Haderslev, Danmark (1920 - 10. marts, 1922)
Dampskibsselskabet Stubbekjøbing A/S (O. Boas), Stubbekøbing, Danmark (10. marts, 1922 - 7. maj, 1934)
Jens Peter Pedersen, Vognmand, København, Danmark (7. maj, 1934 - 3. juni, 1939)
Louis Bjerremand Grau, Vejle/Århus/Ballen/Snekkersten, Danmark (3. juni, 1939 - 24. marts, 1941)
Charter: Kristian Ravn, Narvik, Norge (februar, 1941 - februar, 1942)
Statens Veivesen, Oslo, Norge (24. marts, 1941 - februar, 1942)
Kristian Ravn, Narvik, Norge (februar, 1942 - 28. november, 1958)
Charter: Torghatten Trafikkselskap AS, Norge (1956 - 1957)
Hændelser og særlige begivenheder
Ombygget til slæbebåd.
Ombygget til trawler.
Midlertidigt certifikat gyldigt til 2. august 1921.
Skøde for salg til Dampskibsselskabet Stubbekøbing. Anmeldt til registret 20. marts 1922, registreret 4. januar 1924.
Notits i Lolland-Falsters Stiftstidende og Lolland-Falsters Folkeblad: Stubbekøbing. Dmpskibsselskabets nye Damper. "Molkte" af Haderslev indkom i Aftes ved 8-Tiden i Havnen. Damperen vil efter de nødvendige Ændringer for at skaffe Plads til Automobiltransport indgå i sin Rute Stubbekøbing - Haarbølle under Navnet "Harbølle".
Anmeldt til registret. Registreret 4. januar 1924.
lørdag 22. december, 1923
Gylgighed af midlertidigt certifikat forlænget til 31. marts 1934.
Skøde for salg til Jens Peder Pedersen. Anmeldt til registret 30. april, registreret 7. maj.
Motoriseret.
Skøde for salg til Kystskipper Louis Bjerremand Grau. Anmeldt 24. marts, registreret 3. juni.
Skøde for salg til Statens Veivesen, Oslo. Anmeldt og registreret samme dag. Udslettet fra det danske register.
Færgens nye ejer Kristian Ravn brød sig ikke om navnet Klintekongen. I mangel på bedre ideer fik skibet det for færger så usædvanlige navn Jonas. Det siges, at færgen blev opkaldt efter en gammel arbejdshest, der tilhørte rederens far.
fredag 28. november, 1958
På vej fra Forså i Efjord til Bognes i Tysfjord uden passagerer om bord forliste Jonas. Der var dårlig sigt, og mandskabet havde fejlberegnet distancerne. Jonas grundstødte, da de troede de var på vej ind i Tysfjord. Færgen sank hurtigt, men mandskabet fik en båd i vandet og reddede sig i land.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NCSF (1922 - 1933)
OYEL (1934 - 1941)
Flag
| Tyskland (1898 - 2. august, 1920) |
| Danmark (2. august, 1920 - 24. marts, 1941) |
| Norge (24. marts, 1941 - 28. november, 1958) |
Hjemsteder
Haderslev (2. august, 1920 - 20. september, 1922)
Stubbekøbing (20. september, 1922 - 7. maj, 1934)
København (7. maj, 1934 - 3. juni, 1939)
Hou (3. juni, 1939 - 24. marts, 1941)
Dimensioner
Længde overalt: 29,7 m, Bredde: 5,5 m, Dybde: 2,7 m (1898)
Tonnage
BRT: 102, NRT: 32 (1898)
BRT: 88,40, NRT: 35,65 (1922)
BRT: 96,18, NRT: 38,88 (1938)
Kapacitet
? passagerer (1922)
? passagerer, 10 personbiler (1939)
100 passagerer, 10 personbiler (1941)
Maskineri
1 stk. Høj- og Lavtryks Nydquist & Holm diesel, 200 ihk (1898 - 1938)
1 stk. 3-cylindret 2-takt Laval-Bergsund råoliemotor, 164 hk (1938 - 1958)
1 stk. propel
Billeder af Klintekongen

Klintekongen
Oprettet: 20. marts 2014. Senest revideret: 18. januar 2018.