Hændelser og særlige begivenheder
søndag 23. november, 2014 - fredag 28. november, 2014
Prøvesejlads i bugten ud for Gdansk. Under prøvesejladsen gik motorerne ujævnt på naturgas, og leverede ikke den specificerede effekt. I den afsluttende 4-timers test fejlede motor nummer 1, på grund af en brændt udstødningsventil. Der var desuden temperaturforskelle i LNG tanken, og hængedækkene var ikke færdiggjorte.
onsdag 7. januar, 2015 - torsdag 8. januar, 2015
Under test af et nyt LNG indsprøjtningssystem brændte to udstødningsventiler på maskine nr. 4.
tirsdag 13. januar, 2015 - onsdag 14. januar, 2015
Ny prøvesejlads.
tirsdag 10. februar, 2015
Samsø afgik fra Gdansk med destination Sælvig.
Færgen Samsø ankom til Sælvig, Samsø for første gang. Det viste sig ved afprøvning af færgeleje, både i Sælvig og i Hou, at ramperne var for korte. De måtte derfor forlænges begge steder.
Ved ankomst til Sælvig kl. ca. 18 sejlede Samsø ind i reservelejet. Broklappen blev revet løs og kilede sig fast i færgens stævn. Ingen kom til skade ved hændelsen. Uheldet skete, fordi færgens manøvrepult ikke var blevet omstillet fra manøvrering på havet til manøvrering i havn, og færgen derfor ikke reagerede som forventet. Styregrejerne er efterfølgende blevet ændret, så der ikke længere er to forskellige indstillinger. Den Maritime Havarikommission meddelte senere lidt utraditionelt, at der ikke vil blive udarbejdet en rapport om haveriet.
Efter broklappen var blevet fjernet og Samsø tømt for biler, sejlede færgen til Hou for inspektion. Senere fortsatte Samsø til Frederikshavn for reparation. Ane Læsø blev tilkaldt som afløser. Eftersom reservelejet i Sælvig var ødelagt, blev Ane Læsø indsat på Kolby-Kås - Hou.
Samsø afsejlede fra Frederikshavn om eftermiddagen og ankom til Hou i løbet af aftenen.
Atter i fart.
Omdøbt til Prinsesse Isabella af Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Isabella. Dåben foregik i Sælvig ved hjælp af en flaske solbærsaft. Den officielle navneændring i skibsregistret fandt dog sted to dage før.
mandag 1. februar, 2016 - fredag 5. februar, 2016
Prinsesse Isabella var i dok i Frederikshavn for planlagt eftersyn. Imens afløste Ane Læsø.
lørdag 13. januar, 2018 - lørdag 20. januar, 2018
Prinsesse Isabella i Frederikshavn for eftersyn og dokning. Ane Læsø afløste. Der blev lavet garantiarbejder og mindre ombygninger, blandt andet flere siddepladser indendørs.
På vej fra Sælvig til Hou om eftermiddagen fik Prinsesse Isabella motorstop efter ca. et kvarters sejlads. En defekt kondensator var årsag til blackout, og en reservedel blev med helikopter fløjet til færgen. Prinsesse Isabella kunne efter et par timer fortsætte til Hou. Resten af dagens afgange blev aflyst, da færgen skulle undersøges nøjere, men dagen efter var sejladsen normal.
Da Prinsesse Isabella efter ankomst kl. 15.30 til Sælvig skulle tømmes for biler, blev det ene hængedæk ved en fejl kørt op i stedet for ned. Der sad passagerer i alle bilerne på hængedækket, men ingen kom til skade. Syv biler blev beskadiget.
søndag 12. januar, 2020 - mandag 13. januar, 2020
Forsejlet fra Hou til Frederikshavn. Afgang Hou 12. januar kl. 20.55. Ankomst Frederikshavn 13. januar kl. 7, gik direkte i flydedok.
mandag 13. januar, 2020 - mandag 20. januar, 2020
Værftsophold i Frederikshavn. Forlod dokken 19. januar kl. 16.
Ved lastning til søndagens første afgang fra Samsø kl. 08.15, sprang et hydraulikrør, så det ene hængedæk på Prinsesse Isabella ikke kunne benyttes, ligesom der ikke kunne stå biler under hængedækket. Dermed blev færgens kapacitet reduceret med 60 biler til 100. Pladsreservationen blev suspenderet, og biler med pladsreservation samt øboer, der normalt har automatisk pladsreservation, blev overført efter tur. Biler uden reservation blev afvist. Første afgang var 41 minutter forsinket.
Kl. 17.45 kunne rederiet meddele, at hydraulikken nu var repareret, og at færgen nu igen kunne udnytte sin fulde kapacitet. Forsinkelsen kom i løbet af dagen op på godt 1 time og et kvarter.
Prinsesse Isabella afgik ca. 8 minutter forsinket på 9.30 afgangen fra Hou. Kl. ca. 10 udbrød der brand i en turbolader på en af Prinsesse Isabellas hovedmaskiner. Branden var hurtigt slukket, og færgen kunne for egne maskiner sejle videre til Sælvig, ankomst kl. 10.50.
Forsejlet fra Sælvig til Hou for syn. Afgang 13.15 fra Sælvig, ankomst Hou 14.12.
Første afgang fra Hou kl. 18. Færgen fortsatte med at sejle,til de sidste ventende biler og passagerer var overført med ankomst Sælvig 16. juli kl. 00.50.
Rederiet meddelte, at som følge af branden i en turbolader 15. juli, bliver det nødvendigt at aflyse sidste tur fredag, lørdag og søndag kl. 20.45 / 22.00 i perioden 14. august til 20. september. 287 kabler blev skadet under branden og skal skiftes. Nogle kabler kan skiftes mens færgen sejler, mens andre kun kan udskiftes, når der er slukket for al strøm om bord. Aflysningerne tjener til at give "længere nætter" til kabelarbejdet.
Redningsflåder udskiftet i Hou efter ankomst kl. 09.15. I fart igen fra Hou kl. 17.00. Udskiftningen medførte, at dobbeltture blev aflyst.
Ved ankomst til Sælvig kl. 13.00 påsejlede Prinsesse Isabella den nye hurtigfærge Lilleøre. Ingen kom til skade ved påsejlingen, men Lilleøre fik en lille skade over vandlinjen på bagbords side agter. Prinsesse Isabella fik ingen skader. Prinsesse Isabella lagde til kl. 13.33, og kunne atter afsejle mod Hou kl. 14.55, en time og 50 minutter forsinket. Det var ifølge rederiet en menneskelig fejl, der var skyld i påsejlingen.
Afgangene fra Hou kl. 7.00 og fra Sælvig kl. 08.15 aflyst. Prinsesse Isabella havde haft en grundstødning på en sandbanke i stærk blæst, og blev dykkerundersøgt.
Prinsesse Isabella gennemførte dagens første dobbelttur normalt, og anden dobbelttur startede planmæssigt med afgang fra Sælvig kl. 08.15. På vej mod Hou udbrød der brand i en hovedmotor omkring kl. 08.45. Branden var hurtigt slukket, og omkring kl. 09 kunne sejladsen fortsætte. Færgen ankom til Hou kl. 09.29. Herefter blev sejladsen indstillet for at afvente godkendelse fra søfartsstyrelse og klasseselskab.
Atter i fart med afgang Hou kl. 15.21 (planmæssig afgang kl. 14.30). Seneste ankomst til Samsø kl. 00.12 (planmæssig ankomst kl. 23.00).
tirsdag 24. januar, 2023 - onsdag 25. januar, 2023
Forsejlet fra Hou til Søby kl. 19.50 - kl. 05.10. I dok.
Prøvesejlads samt forsejlet fra Ærø til Hou. Ankomst kl. 23.10.
Afgang fra Hou kl. 01.30, ankomst Sælvig kl. 02.30. Herefter atter i fart, første afgang fra Sælvig kl. 05.45.
Under indsejling til Hou i tæt tåge havde Prinsesse Isabella en bundberøring lige uden for havnen kl. 11.55. Planmæssig ankomst var kl. 11.45. Færgen var i havn kl. 12.10 og blev taget ud af drift for dykkerundersøgelse. To dobbeltture aflyst.
Atter i fart, første afgang fra Hou kl. 17.00.
Efter ankomst til Sælvig blev der aflyst på grund af en beskadiget thruster og tåge. Når færgen sejler på tre thrustere, er manøvreevnen nedsat, hvorfor der ikke sejles i tæt tåge.
Taget ud af drift efter ankomst til Hou kl. 14.40 på grund af stormen Otto.
Sejlet fra Hou kl. 06.55. Herefter sejlads efter normal fartplan, første afgang fra Sælvig kl. 08.15.
Afgangene fra Hou kl. 19.30 og fra Sælvig kl. 20.45 aflyst på grund af blæst, thruster stadig defekt efter bundberøringen tidligere på måneden.
lørdag 4. marts, 2023 - søndag 5. marts, 2023
Taget ud af drift efter ankomst til Hou kl. 11.45 for reparation af den thruster, der blev beskadiget ved bundberøringen 15. februar. Færgen blev vendt, så "Jyllands-enden" vendte mod Samsø. Hermed var den beskadigede thruster i færgens sydøstlige hjørne.
Færgen er konstrueret således, at thrusterne kan repareres, uden at færgen skal i dok. Thrusteren hejses med en lille mobilkran op på vogndækket.
Afgangene fra Hou kl. 12.00, 14.30, 17.00 og 19.30 samt fra Sælvig kl. 13.15, 15.45 og 18.15 aflyst.
Reparationen gik hurtigere end planlagt. Prinsesse Isabella atter i fart fra Hou kl. 09.39. Hermed blev kun afgangen fra Sælvig kl. 08.15 aflyst denne dag. På vej til Samsø blev færgen vendt "rigtigt" igen.
Tre dobbeltture aflyst på grund af vejret.
Dobbeltturene fra Hou kl. 17.00 og 19.30 aflyst på grund kraftig vind og stærk strøm.
Dobbelttur fra Hou kl. 17.00 aflyst på grund af blæst og strøm. Dobbelttur fra Hou kl. 19.30 aflyst på grund af montering af redningsflåde. Atter i fart fra Hou kl. 22.00.
Dobbelttur fra Sælvig kl. 15.45 aflyst på grund af defekt på en styrerenhed til en thruster og varsel om nordgående strøm sammen med sydlige vindstød over 12 m/s.
Efter ankomst til Hou kl. 21.45, taget ud af drift på grund af stormen.
Atter i fart. Første afgang fra Hou kl. 04.20.
tirsdag 19. september, 2023
Dobbelttur fra Sælvig kl. 18.30 aflyst på grund af vind og strøm.
Taget ud af drift efter ankomst til Hou kl. 19.21 på grund af blæsevejr. Det betød, at dagens sidste 1½ dobbelttur blev aflyst.
Afgang Hou kl. 04.25, ankomst Sælvig kl. 05.31. Herefter sejlads efter normal sejlplan, første afgang Sælvig kl. 05.45.
Efter ankomst til Hou kl. 09.20 taget ud af drift på grund af kraftig vind. Atter i fart kl. 22.00. Der blev sejlet en ekstra dobbelttur, afgang Sælvig kl. 23.20.
tirsdag 17. oktober, 2023
Sejladsen indstillet efter ankomst til Sælvig kl. 18.03 på grund af stærk blæst.
Aflyst hele dagen.
Dagens første dobbelttur aflyst. I fart fra Sælvig kl. 08.05.
torsdag 23. november, 2023
Efter ankomst til Hou kl. 14.18, taget ud af drift på grund af vind. Én dobbelttur aflyst.
Atter i fart fra Hou kl. 17.30, ½ time efter planmæssig afgang.
Sidste afgang fra Hou kl. 22.00 aflyst.
fredag 24. november, 2023
Afgang (uden for fartplan) fra Hou kl. 04.20, ankomst Sælvig kl. 05.20. Herefter i normal fartplan, første afgang fra Sælvig kl. 05.45.
torsdag 21. december, 2023
Efter ankomst til Hou kl. 16.45, driften indstillet på grund af stormen Pia.
fredag 22. december, 2023
Til søs på grund af højvande kl. 08.36, tilbage i Hou kl. 13.28.
lørdag 23. december, 2023
Atter i fart. Første afgang fra Hou kl. 07.00.
Denne afgang sejles normalt ikke om lørdagen, men efter 1½ døgn uden sejlads, var det praktisk med lidt ekstra kapacitet inden jul.
mandag 25. december, 2023
Dagens første dobbelttur fra Sælvig kl. 08.15 aflyst på grund af blæst. Første afgang fra Sælvig kl. 10.45.
Efter ankomst til Sælvig kl. 20.35, indstillet på grund af kraftig vind og strøm.
Atter i fart. Første afgang fra Sælvig kl. 08.15.
Ekstra dobbelttur fra Sælvig kl. 20.45 på grund af aflysning den følgende dag.
søndag 21. januar, 2024 - mandag 22. januar, 2024
Fejl på én af færgens fire thrustere medførte reduceret manøvreevne. Derfor blev sejladsen aflyst begge dage på grund af vind- og strømforhold.
Driften indstillet fra morgenstunden for reparation af den defekte thruster.
Prøvesejlads kl. 11.18 - kl. 11.55.
Atter i fart. Første afgang fra Hou kl. 12.11, 11 minutter efter plan. Forsinkelsen var indhentet ved næste afgang fra Sælvig.
Efter ankomst til Hou kl. 16.49, aflyst resten af dagen på grund af vind af stormstyrke.
Forsejlet fra Hou kl. 04.28, ankomst Sælvig kl. 05.24.
Afgang fra Sælvig kl. 05.45 som planlagt, dog kun med lette køretøjer. Efter ankomst til Hou kl. 06.46, indstillet på grund af højvande.
Atter i fart. Første afgang fra Hou kl. 12.00.
torsdag 22. februar, 2024
Sidste ankomst til Sælvig kl. 23.03. På grund af vejrudsigten forsejlet fra Sælvig til Hou kl. 23.06 - kl. 00.02.
To afgange fra Sælvig og én afgang fra Hou aflyst. Første afgang fra Hou kl. 09.30.
Kl. 06.44 afbrød Prinsesse Isabella anløb af Hou få hundrede meter fra færgehavnen på grund af tæt tåge. Færgen gik i venteposition ud for Hou Nordstrand, indtil sigtbarheden blev bedre. Ankomst Hou kl. 07.30. Forsinkelsen blev indhentet i løbet af formiddagen.
Oprettet: 29. marts 2014. Senest revideret: 13. marts 2024.