Hændelser og særlige begivenheder
søndag 23. november, 2014 - fredag 28. november, 2014
Prøvesejlads i bugten ud for Gdansk. Under prøvesejladsen gik motorerne ujævnt på naturgas, og leverede ikke den specificerede effekt. I den afsluttende 4-timers test fejlede motor nummer 1, på grund af en brændt udstødningsventil. Der var desuden temperaturforskelle i LNG tanken, og hængedækkene var ikke færdiggjorte.
onsdag 7. januar, 2015 - torsdag 8. januar, 2015
Under test af et nyt LNG indsprøjtningssystem brændte to udstødningsventiler på maskine nr. 4.
tirsdag 13. januar, 2015 - onsdag 14. januar, 2015
Ny prøvesejlads.
tirsdag 10. februar, 2015
Samsø afgik fra Gdansk med destination Sælvig.
Færgen Samsø ankom til Sælvig, Samsø for første gang. Det viste sig ved afprøvning af færgeleje, både i Sælvig og i Hou, at ramperne var for korte. De måtte derfor forlænges begge steder.
Ved ankomst til Sælvig kl. ca. 18 sejlede Samsø ind i reservelejet. Broklappen blev revet løs og kilede sig fast i færgens stævn. Ingen kom til skade ved hændelsen. Uheldet skete, fordi færgens manøvrepult ikke var blevet omstillet fra manøvrering på havet til manøvrering i havn, og færgen derfor ikke reagerede som forventet. Styregrejerne er efterfølgende blevet ændret, så der ikke længere er to forskellige indstillinger. Den Maritime Havarikommission meddelte senere lidt utraditionelt, at der ikke vil blive udarbejdet en rapport om haveriet.
Efter broklappen var blevet fjernet og Samsø tømt for biler, sejlede færgen til Hou for inspektion. Senere fortsatte Samsø til Frederikshavn for reparation. Ane Læsø blev tilkaldt som afløser. Eftersom reservelejet i Sælvig var ødelagt, blev Ane Læsø indsat på Kolby-Kås - Hou.
Samsø afsejlede fra Frederikshavn om eftermiddagen og ankom til Hou i løbet af aftenen.
Atter i fart.
Omdøbt til Prinsesse Isabella af Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Isabella. Dåben foregik i Sælvig ved hjælp af en flaske solbærsaft. Den officielle navneændring i skibsregistret fandt dog sted to dage før.
mandag 1. februar, 2016 - fredag 5. februar, 2016
Prinsesse Isabella var i dok i Frederikshavn for planlagt eftersyn. Imens afløste Ane Læsø.
lørdag 13. januar, 2018 - lørdag 20. januar, 2018
Prinsesse Isabella i Frederikshavn for eftersyn og dokning. Ane Læsø afløste. Der blev lavet garantiarbejder og mindre ombygninger, blandt andet flere siddepladser indendørs.
På vej fra Sælvig til Hou om eftermiddagen fik Prinsesse Isabella motorstop efter ca. et kvarters sejlads. En defekt kondensator var årsag til blackout, og en reservedel blev med helikopter fløjet til færgen. Prinsesse Isabella kunne efter et par timer fortsætte til Hou. Resten af dagens afgange blev aflyst, da færgen skulle undersøges nøjere, men dagen efter var sejladsen normal.
Da Prinsesse Isabella efter ankomst kl. 15.30 til Sælvig skulle tømmes for biler, blev det ene hængedæk ved en fejl kørt op i stedet for ned. Der sad passagerer i alle bilerne på hængedækket, men ingen kom til skade. Syv biler blev beskadiget.
søndag 12. januar, 2020 - mandag 13. januar, 2020
Forsejlet fra Hou til Frederikshavn. Afgang Hou 12. januar kl. 20.55. Ankomst Frederikshavn 13. januar kl. 7, gik direkte i flydedok.
mandag 13. januar, 2020 - mandag 20. januar, 2020
Værftsophold i Frederikshavn. Forlod dokken 19. januar kl. 16.
Ved lastning til søndagens første afgang fra Samsø kl. 08.15, sprang et hydraulikrør, så det ene hængedæk på Prinsesse Isabella ikke kunne benyttes, ligesom der ikke kunne stå biler under hængedækket. Dermed blev færgens kapacitet reduceret med 60 biler til 100. Pladsreservationen blev suspenderet, og biler med pladsreservation samt øboer, der normalt har automatisk pladsreservation, blev overført efter tur. Biler uden reservation blev afvist. Første afgang var 41 minutter forsinket.
Kl. 17.45 kunne rederiet meddele, at hydraulikken nu var repareret, og at færgen nu igen kunne udnytte sin fulde kapacitet. Forsinkelsen kom i løbet af dagen op på godt 1 time og et kvarter.
Prinsesse Isabella afgik ca. 8 minutter forsinket på 9.30 afgangen fra Hou. Kl. ca. 10 udbrød der brand i en turbolader på en af Prinsesse Isabellas hovedmaskiner. Branden var hurtigt slukket, og færgen kunne for egne maskiner sejle videre til Sælvig, ankomst kl. 10.50.
Forsejlet fra Sælvig til Hou for syn. Afgang 13.15 fra Sælvig, ankomst Hou 14.12.
Første afgang fra Hou kl. 18. Færgen fortsatte med at sejle,til de sidste ventende biler og passagerer var overført med ankomst Sælvig 16. juli kl. 00.50.
Rederiet meddelte, at som følge af branden i en turbolader 15. juli, bliver det nødvendigt at aflyse sidste tur fredag, lørdag og søndag kl. 20.45 / 22.00 i perioden 14. august til 20. september. 287 kabler blev skadet under branden og skal skiftes. Nogle kabler kan skiftes mens færgen sejler, mens andre kun kan udskiftes, når der er slukket for al strøm om bord. Aflysningerne tjener til at give "længere nætter" til kabelarbejdet.
Redningsflåder udskiftet i Hou efter ankomst kl. 09.15. I fart igen fra Hou kl. 17.00. Udskiftningen medførte, at dobbeltture blev aflyst.
Ved ankomst til Sælvig kl. 13.00 påsejlede Prinsesse Isabella den nye hurtigfærge Lilleøre. Ingen kom til skade ved påsejlingen, men Lilleøre fik en lille skade over vandlinjen på bagbords side agter. Prinsesse Isabella fik ingen skader. Prinsesse Isabella lagde til kl. 13.33, og kunne atter afsejle mod Hou kl. 14.55, en time og 50 minutter forsinket. Det var ifølge rederiet en menneskelig fejl, der var skyld i påsejlingen.
Afgangene fra Hou kl. 7.00 og fra Sælvig kl. 08.15 aflyst. Prinsesse Isabella havde haft en grundstødning på en sandbanke i stærk blæst, og blev dykkerundersøgt.
Prinsesse Isabella gennemførte dagens første dobbelttur normalt, og anden dobbelttur startede planmæssigt med afgang fra Sælvig kl. 08.15. På vej mod Hou udbrød der brand i en hovedmotor omkring kl. 08.45. Branden var hurtigt slukket, og omkring kl. 09 kunne sejladsen fortsætte. Færgen ankom til Hou kl. 09.29. Herefter blev sejladsen indstillet for at afvente godkendelse fra søfartsstyrelse og klasseselskab.
Atter i fart med afgang Hou kl. 15.21 (planmæssig afgang kl. 14.30). Seneste ankomst til Samsø kl. 00.12 (planmæssig ankomst kl. 23.00).
tirsdag 24. januar, 2023 - onsdag 25. januar, 2023
Forsejlet fra Hou til Søby kl. 19.50 - kl. 05.10. I dok.
Prøvesejlads samt forsejlet fra Ærø til Hou. Ankomst kl. 23.10.
Afgang fra Hou kl. 01.30, ankomst Sælvig kl. 02.30. Herefter atter i fart, første afgang fra Sælvig kl. 05.45.
Under indsejling til Hou i tæt tåge havde Prinsesse Isabella en bundberøring lige uden for havnen kl. 11.55. Planmæssig ankomst var kl. 11.45. Færgen var i havn kl. 12.10 og blev taget ud af drift for dykkerundersøgelse. To dobbeltture aflyst.
Atter i fart, første afgang fra Hou kl. 17.00.
Efter ankomst til Sælvig blev der aflyst på grund af en beskadiget thruster og tåge. Når færgen sejler på tre thrustere, er manøvreevnen nedsat, hvorfor der ikke sejles i tæt tåge.
Taget ud af drift efter ankomst til Hou kl. 14.40 på grund af stormen Otto.
Sejlet fra Hou kl. 06.55. Herefter sejlads efter normal fartplan, første afgang fra Sælvig kl. 08.15.
Afgangene fra Hou kl. 19.30 og fra Sælvig kl. 20.45 aflyst på grund af blæst, thruster stadig defekt efter bundberøringen tidligere på måneden.
lørdag 4. marts, 2023 - søndag 5. marts, 2023
Taget ud af drift efter ankomst til Hou kl. 11.45 for reparation af den thruster, der blev beskadiget ved bundberøringen 15. februar. Færgen blev vendt, så "Jyllands-enden" vendte mod Samsø. Hermed var den beskadigede thruster i færgens sydøstlige hjørne.
Færgen er konstrueret således, at thrusterne kan repareres, uden at færgen skal i dok. Thrusteren hejses med en lille mobilkran op på vogndækket.
Afgangene fra Hou kl. 12.00, 14.30, 17.00 og 19.30 samt fra Sælvig kl. 13.15, 15.45 og 18.15 aflyst.
Reparationen gik hurtigere end planlagt. Prinsesse Isabella atter i fart fra Hou kl. 09.39. Hermed blev kun afgangen fra Sælvig kl. 08.15 aflyst denne dag. På vej til Samsø blev færgen vendt "rigtigt" igen.
Tre dobbeltture aflyst på grund af vejret.
Dobbeltturene fra Hou kl. 17.00 og 19.30 aflyst på grund kraftig vind og stærk strøm.
Dobbelttur fra Hou kl. 17.00 aflyst på grund af blæst og strøm. Dobbelttur fra Hou kl. 19.30 aflyst på grund af montering af redningsflåde. Atter i fart fra Hou kl. 22.00.
Supplerende oplysninger
Design
OSK-ShipTech A/S: tilbudstegninger, generalarrangement
Carsten Langkilde: udsmykning
Vibeke Grønfeldt: udsmykning
Kendingssignal
OWNX (10. februar, 2015 - )
Flag
| Danmark (10. februar, 2015 - ) |
Hjemsted
Sælvig (10. februar, 2015 - )
Dimensioner
Længde: 95,96 m, Længde overalt: 99,91 m, Bredde: 18,49 m, Dybgang: 3,0 m, Dybde: 5,21 m
Tonnage
BT: 5478, NT: 1644, DW: 650
Kapacitet
600 passagerer, 160 personbiler
Fart
Servicefart: 14 knob, Topfart: 15,5 knob
Maskineri
4 stk. 6-cylindret 6L20DF Wärtsila Dual Fuel (LNG og diesel), 4000 kW
4 stk. azimuth propel
Oprettet: 29. marts 2014. Senest revideret: 16. marts 2023.