Green Bay Transport I (ex. Lolland)

Værft: Svendborg Skibsværft A/S, Danmark.
Nybygning nr. 70.
IMO nummer: 6615015.

Søsat: 18. februar, 1955.
Leveret: 18. maj, 1955.

Status: Ophugget.

Navne

Lolland (18. maj, 1955 - 1979)
Green Bay Transport I (1979 - 1990)

Ruter

Spodsbjerg - Nakskov (23. maj, 1955 - januar, 1956)
Svendborg - Rudkøbing (januar, 1956)
Spodsbjerg - Nakskov (januar, 1956 - 18. marts, 1956)
Korsør - Nyborg (18. marts, 1956 - 20. juni, 1956)
Spodsbjerg - Nakskov (24. juni, 1956 - 15. september, 1956)
Svendborg - Rudkøbing (16. september, 1956 - 11. oktober, 1956)
Korsør - Nyborg (12. oktober, 1956 - 21. oktober, 1956)
Spodsbjerg - Nakskov (24. oktober, 1956 - januar, 1957)
Svendborg - Rudkøbing (januar, 1957 - februar, 1957)
Faaborg - Mommark (16. marts, 1957 - 13. april, 1957)
Korsør - Nyborg (13. april, 1957 - 24. april, 1957)
Spodsbjerg - Nakskov (28. april, 1957 - 15. september, 1957)
Svendborg - Rudkøbing (15. september, 1957 - 25. september, 1957)
Spodsbjerg - Nakskov (25. september, 1957 - 4. januar, 1958)
Svendborg - Rudkøbing (4. januar, 1958 - 1. februar, 1958)
Spodsbjerg - Nakskov (1. februar, 1958 - 23. februar, 1959)
Svendborg - Rudkøbing (23. februar, 1959 - 7. marts, 1959)
Spodsbjerg - Nakskov (7. marts, 1959 - 15. februar, 1960)
Svendborg - Rudkøbing (15. februar, 1960 - 28. februar, 1960)
Spodsbjerg - Nakskov (28. februar, 1960 - 26. marts, 1961)
Svendborg - Rudkøbing (26. marts, 1961 - 29. september, 1962)
Spodsbjerg - Nakskov (1. oktober, 1962 - 18. november, 1963)
Korsør - Lohals (visse ture) (4. maj, 1963 - 30. maj, 1963)
Korsør - Lohals (januar, 1964 - februar, 1964)
Spodsbjerg - Nakskov (16. marts, 1964 - 31. december, 1964)
Korsør - Lohals (1. januar, 1965 - februar, 1965)
Spodsbjerg - Nakskov (februar, 1965 - oktober, 1969)
Marstal - Rudkøbing (afløserfærge) (april, 1967)
Marstal - Rudkøbing (afløserfærge) (5. maj, 1969 - maj, 1969)
Ærøskøbing - Svendborg (afløserfærge) (oktober, 1969 - februar, 1970)
Spodsbjerg - Nakskov (februar, 1970 - 30. april, 1975)
Marstal - Rudkøbing (afløserfærge) (15. november, 1971 - december, 1971)
Ærøskøbing - Svendborg (afløserfærge) (oktober, 1973)
Marstal - Rudkøbing (afløserfærge) (februar, 1975)
Spodsbjerg - Tårs (1. maj, 1975 - maj, 1979)
Burnside - St. Bredans (1979 - 1990)

Rederier

Sydfyenske Dampskibsselskab A/S (SFDS), Svendborg, Danmark (18. maj, 1955 - 1979)
Charter: Danske Statsbaner, Danmark (18. marts, 1956 - 20. juni, 1956)
Charter: Danske Statsbaner, Danmark (16. marts, 1957 - 13. april, 1957)
Charter: Dampskibsselskabet Ærø, Ærøskøbing, Danmark (oktober, 1969 - februar, 1970)
Green Bay Transport Ltd., Canada (1979 - 1990)

Hændelser og særlige begivenheder

mandag 24. april, 1967
Notits i Langelands Folkeblad: "Egeskov" i Marstal?
Efter et værftsophold på et par uger er færgen "Marstal" atter vendt tilbage til sin rute, og dens afløser "Lolland" har under "Marstals" værftseftersyn været holdt i reserve i Marstal havm, og efter forlydender skulle færgen herefter have fast station i Marstal mod tidligere i Rudkøbing havn. Flytningen skulle have et rent praktisk spørgsmål, idet der i Marstal er mandskab, som kan holde opsyn med færgen.

fredag 25. april, 1969
Notits i Langelands Folkeblad: "Lolland" afløser på Marstal-ruten
Færgen "Lolland" vil fra mandag den 5. maj blive indsat på Rudkøbing-Marstal ruten som afløser for "Marstal", der skal på værftet i Svendborg.
Lolland skal forinden udføre ekstra-ture på Spodsbjerg-Nakskov ruten søndag 4. maj, og efter anløb i Nakskov kl. 23.10, sejler færgen til Nakskov, så den kan indsættes på første morgentur.

oktober, 1969 - februar, 1970
Afløser for Ærøsund, mens denne fik overbygget forskibet på Søby værft.

tirsdag 9. november, 1971
Notits i Langelands Folkeblad: Marstal-færgen til reparation
Marstal-Rudkøbing rutens motorfærge "Marstal" skal fra mandag den 15. november i dok i Svendborg, hvor den ene skibsside skal repareres, idet skibspladerne er mørnet. I perioden, mens "Marstal" ligger i dok i Svendborg, vil Motorfærgen "Lolland" blive sat i ruten Marstal-Rudkøbing.
Reparationen af motorfærgen vil tage omkring tre ugers tid, oplyser Sydfyenske Dampskibsselskabs kontor i Svendborg.

fredag 26. oktober, 1973
Notits i Svendborg Avis: Færgen sejlede forbi Drejø-børn
12-14 Drejø-børn, der tirsdag morgen ved 6.30-tiden stod ved færgelejet på Drejø og ventede på at blive transporteret i skole i Svendborg, nåede kun at se færgen sejle forbi.
Vi havde færgen "Lolland" inde som afløser, og der var lidt vrøvl med lejet her i Ærøskøbing, så vi blev forsinket inden vi kom herfra, siger færgeselskabets direktør N. C. Nielsen, Ærøskøbing. Vi vidste at nogle af passagererne skulle videre med tog, og vi vidste, at der stod mange i Svendborg og ventede på at komme med den anden vej. Derfor besluttede vi at sejle forbi Drejø i første omgang og forsøgte at indhente så meget af forsinkelsen som muligt. Drejø-børnene kom så i skole med den næste færge og var i Svendborg ved 9-tiden.

fredag 21. februar, 1975
Notits i Langelands Folkeblad: "Marstal" i dok
Færgen "Marstal" er i øjeblikket i dok i Marstal for at få det årlige eftersyn, og indtil den vender tilbage til ruten Rudkøbing-Marstal igen i begyndelsen af næste uge, varetages sejladsen af "Lolland", der nok er lidt længere i skroget, men ellers passer til færgelejerne.

1990
Ophugget ved Marystown Shipyard Ltd., ST. John's, Canada. Herefter anvendt som pram.

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

OUHZ (1979 - 1990)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (1955 - 1979)
Canada's flagCanada's flag
Canada (1979 - 1990)

Hjemsted

Nakskov (1955 - 1979)

Dimensioner

Længde: 49,15 m, Længde overalt: 57,71 m, Bredde: 10,55 m, Dybgang: 2,89 m

Tonnage

BRT: 399, NRT: 150, DW: 203
BRT: 513, NRT: 301, DW: 206
NRT: 148 (1961)

Kapacitet

630 passagerer, 30 personbiler, 1 jernbanespor, 46,7 m spor

Fart

Fart: 13,5 knob

Maskineri

2 stk. Deutz diesel, 1000 hk

Billeder af Green Bay Transport I (ex. Lolland)

Oprettet: 14. september 2008. Senest revideret: 6. september 2020.