Moby Drea

Værft: Lübecker Flender-Werke AG, Lübeck, Tyskland.
Nybygning nr. 607.
IMO nummer: 7361312.

Kølstrakt: 21. januar, 1974.
Søsat: 10. oktober, 1974.
Leveret: 16. maj, 1975.

Navne

Tor Britannia (10. oktober, 1974 - 10. november, 1981)
Scandinavian Star (10. november, 1981 - 26. marts, 1982)
Tor Britannia (26. marts, 1982 - 21. november, 1990)
Prince of Scandinavia (21. november, 1990 - 28. november, 2003)
Moby Drea (28. november, 2003 - )

Ruter

Göteborg - Harwich og Göteborg - København (4. januar, 1884 - 17. februar, 1994)
Göteborg - Felixstowe og Göteborg - Amsterdam (21. maj, 1975 - november, 1981)
Göteborg - Amsterdam (29. marts, 1982 - 26. maj, 1982)
Göteborg - Felixstowe og Göteborg - Amsterdam (26. maj, 1982 - 1. oktober, 1982)
Göteborg - Felixstowe (2. oktober, 1982 - 29. marts, 1983)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (1. april, 1983 - 2. oktober, 1983)
Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (4. oktober, 1983 - 9. januar, 1984)
Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (21. januar, 1984 - 1. juni, 1984)
Esbjerg - Harwich (1. juni, 1984 - 10. september, 1984)
Göteborg - Harwich (11. september, 1984 - 20. september, 1984)
Esbjerg - Harwich (21. september, 1984 - 12. december, 1984)
Göteborg - Harwich (12. december, 1984 - 18. januar, 1985)
Esbjerg - Harwich (18. januar, 1985 - 7. juni, 1985)
Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (7. juni, 1985 - 2. december, 1985)
Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (6. februar, 1986 - 28. november, 1986)
Göteborg - Harwich (28. november, 1986 - 14. januar, 1987)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (14. januar, 1987 - 30. oktober, 1987)
Göteborg - Harwich (30. oktober, 1987 - 26. januar, 1988)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (10. februar, 1988 - 7. november, 1988)
Göteborg - Harwich (8. november, 1988 - 17. juni, 1989)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Newcastle (17. juni, 1989 - 28. august, 1989)
Göteborg - Harwich (28. august, 1989 - 2. oktober, 1989)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (2. oktober, 1989 - 7. november, 1989)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (7. november, 1989 - 14. december, 1989)
Asylcenter (23. december, 1989 - 15. marts, 1990)
Esbjerg - Harwich, Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (20. marts, 1990 - 4. november, 1990)
Göteborg - Harwich (16. januar, 1991 - 24. marts, 1991)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (26. marts, 1991 - 15. juni, 1991)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Newcastle (16. juni, 1991 - 26. august, 1991)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (28. august, 1991 - 7. oktober, 1991)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (8. oktober, 1991 - 4. november, 1991)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (18. februar, 1992 - 16. marts, 1992)
Esbjerg - Harwich, Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (18. marts, 1992 - 9. juni, 1992)
Göteborg - Felixstowe og Göteborg - Amsterdam (10. juni, 1992 - 17. august, 1992)
Esbjerg - Harwich, Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (17. august, 1992 - 1. november, 1992)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (3. november, 1992 - 16. december, 1992)
Göteborg - Harwich (17. december, 1992 - 4. januar, 1993)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (4. februar, 1993 - 5. april, 1993)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (5. april, 1993 - 12. juni, 1993)
Göteborg - Harwich, Göteborg - Amsterdam og Göteborg - Newcastle (12. juni, 1993 - 23. august, 1993)
Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (23. august, 1993 - 1. november, 1993)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (2. november, 1993 - 15. november, 1993)
Göteborg - Harwich (16. december, 1993 - 3. januar, 1994)
Göteborg - Ijmuiden og Göteborg - København (24. marts, 1994 - 6. juni, 1994)
Kristiansand - Ijmuiden, Göteborg - København og Göteborg - Ijmuiden (6. juni, 1994 - 7. september, 1994)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (10. september, 1994 - 14. december, 1994)
Göteborg - Harwich (15. december, 1994 - 9. januar, 1995)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (10. januar, 1995 - 8. februar, 1995)
Hotelskib og garage for sikkerhedspersonale under FN konferencen i København (10. februar, 1995 - 13. marts, 1995)
Göteborg - Ijmuiden (9. april, 1995 - 24. marts, 1995)
Kristiansand - Ijmuiden, Göteborg - København og Göteborg - Ijmuiden (25. maj, 1995 - 14. september, 1995)
Göteborg - Ijmuiden (14. september, 1995 - 3. oktober, 1995)
Esbjerg - Harwich (10. april, 1996 - 17. april, 1996)
Tunis - Genova / Marseille (28. maj, 1996 - 26. oktober, 1996)
Hamburg - Harwich (28. februar, 1997 - 2. november, 1997)
Göteborg - Harwich og Göteborg - København (20. januar, 1998 - 16. marts, 1998)
Hamburg - Harwich (24. marts, 1998 - 23. maj, 1998)
Hamburg - Harwich og Hamburg - Newcastle (23. maj, 1998 - 10. september, 1998)
Hamburg - Harwich (10. september, 1998 - 18. marts, 1999)
Hamburg - Harwich og Hamburg - Newcastle (18. maj, 1999 - 19. september, 1999)
Göteborg - Kristiansand - Newcastle (23. september, 1999 - 2. februar, 2000)
København - Oslo (5. februar, 2000 - 14. februar, 2000)
Göteborg - Kristiansand - Newcastle (20. februar, 2000 - 4. april, 2000)
Hamburg - Harwich (20. april, 2000 - 27. januar, 2001)
Ijmuiden - Newcastle (28. januar, 2001 - 28. november, 2003)
Livorno - Olbia (27. maj, 2004 - 2007)
Genova - Olbia (maj, 2007 - )

Rederier

Management: Tor Line AB, Göteborg, Sverige (16. maj, 1975 - 22. oktober, 1981)
Rederi AB Salénia, Saléinvest AB & Rederi AB Tranatlantic, Göteborg, Sverige (16. maj, 1975 - 23. november, 1981)
Scandinavian Seaways Ltd. (DFDS A/S), Nassau, Bahamas (22. oktober, 1981 - 26. marts, 1982)
DFDS A/S, Danmark (26. marts, 1982 - 31. juli, 2000)
Charter: Compagnie Tunisienne de Navigation (Cotunav, CTN), Tunesien (28. maj, 1996 - 26. september, 1996)
DFDS Seaways A/S, København, Danmark (31. juli, 2000 - 27. november, 2003)
DFDS A/S, Danmark (27. november, 2003 - 28. november, 2003)
Moby S. p. A., Italien (28. november, 2003 - )

Hændelser og særlige begivenheder

torsdag 8. november, 1990 - fredag 11. januar, 1991
Omfattende ombygninger og moderniseringer blev foretaget ved Blom + Voss AG, Hamburg, Tyskland for 33.000.000 DM.

onsdag 5. november, 1997 - onsdag 14. januar, 1998
Fik monteret sidetanke på Remontowa S.A., Gdansk, Polen for at opfylde nye stabilitets- og sikkerhedskrav. Bulbstævn og ducktail blev ved samme lejlighed ændret.

Søsterskibe

Moby Otta (ex. Tor Scandinavia)

Supplerende oplysninger

Design

Knud E. Hansen A/S: forslag
Salenrederiena (Tor Line)

Kendingssignaler

OVRY (16. april, 1982 - 22. august, 1988)
OVRY2 (22. august, 1988 - 28. november, 2003)
IBQI (4. juni, 2006 - )

Flag

Sverige's flagSverige's flag
Sverige (16. maj, 1975 - 1981)
Bahamas's flagBahamas's flag
Bahamas (1981 - 16. april, 1982)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (16. april, 1982 - 28. november, 2003)
Portugal's flagPortugal's flag
Portugal (28. november, 2003 - 1. juni, 2006)
Italien's flagItalien's flag
Italien (4. juni, 2006 - )

Hjemsteder

Göteborg (16. maj, 1975 - 1981)
Nassau (1981 - 16. april, 1982)
Esbjerg (16. april, 1982 - 21. november, 1990)
København (21. november, 1990 - 28. november, 2003)
Madeira (28. november, 2003 - 4. juni, 2006)
Napoli (4. juni, 2006 - )

Dimensioner

Længde overalt: 182,35 m, Bredde: 23,44 m, Dybgang: 6,2 m (1991)
Længde: 166,94 m, Længde overalt: 184,36 m, Bredde: 26,4 m, Dybgang: 6,3 m (1998)

Tonnage

BRT: 14905, NRT: 7933,34, DW: 3335 (1975)
BRT: 15729,93, NRT: 8119,06 (1991)
BT: 22528, NT: 12518 (1998)

Kapacitet

1357 passagerer, 1234 køjepladser, 440 personbiler

Fart

Servicefart: 24,5 knob, Topfart: 27,5 knob

Maskineri

4 stk. 12PC3V SEMT-Pielstick, 33540 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov

Stabilisatorer

2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)

AIS

Hvor er Moby Drea nu?

Billeder af Moby Drea

Oprettet: 8. december 2008. Senest revideret: 25. november 2009. Senest tjekket: 1. november 2022.