Hændelser og særlige begivenheder
Bygningen af Ostfrieslands nye agterskib blev påbegyndt ved Brenn- und Verformtechnik Bremen GmbH (BVT) i Bremerhaven, de første plader blev skåret.
Det nye agterskib forlader byggedokken.
fredag 19. september, 2014
Ostfriesland sejlede til Bremerhaven for ombygning til naturgasfærge hos BVT.
Den gamle agtersektion er skåret løs og løftes bort fra dokken. Det nye agterskib indeholder komplet maskinrum med de nye naturgasmaskiner samt LNG tanke. Den nye agtersektion er udstyret med to dobbelte azimuth propeller, hvor den gamle havde to traditionelle skruer på faste aksler.
Der tankes for første gang naturgas på den ombyggede færge.
I ordinær drift for første gang som naturgasskib. For at få plads til blandt andet naturgastankene, er det nye agterskib lidt længere end det gamle, færgen er vokset med ca. 15 meter.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
DCQN (april, 1985 - )
Flag
| Tyskland (april, 1985 - ) |
Hjemsted
Emden (april, 1985 - )
Dimensioner
Længde: 74,20 m, Længde overalt: 78,70 m, Bredde: 12,50 m, Dybgang: 2,56 m (1985)
Længde: 88,62 m, Længde overalt: 94,07 m, Bredde: 12,50 m, Dybgang: 2,40 m, Dybde: 6,10 m (2015)
Tonnage
BT: 2596, NT: 838, DW: 451
BRT: 1859, NRT: 642, DW: 463 (1985)
Kapacitet
1200 passagerer, 70 personbiler (1985)
1200 passagerer, 70 personbiler (2015)
Fart
Fart: 15,5 knob (1985)
Fart: 16 knob (2015)
Maskineri
2 stk. 6M332 MaK diesel, 2000 kW (1985 - 2014)
2 stk. 6L20 Wärtsila Dual Fuel (LNG og diesel), 2120 kW (2015 - )
2 stk. GS6R2-MPT Mitsubishi naturgas hjælpemaskine, 780 kW (2015 - )
2 stk. fastbladet propel (1985 - 2014)
2 stk. azimuth propel (2015 - )
Oprettet: 24. oktober 2014.