Der mangler væsentlige oplysninger om anvendelse og historie. Kan du hjælpe med informationer, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til
P 768
Danmark (18?? - 1963) |
Færgeoverfarten Mellerup Voer sorterede under Randers Havnevæsen, som ejede færgeprammen P 768 og forpagtede den ud til færgemanden på stedet. Opindeligt benyttede man ro-færge, der blev roet over af færgekarle, men fra 1868 fik man en trækfærge, dvs. en pram, der kunne trækkes over ved hjælp af tov. Dette muliggjorde overførsel af blandt andet hestekøretøjer. Tovet var forsynet med en kæde, så det kunne slækkes og sænkes til bunds, når et skib skulle passere.
I 1925 anskaffede færgemand Niels Mariager motorbåden Anna. der herefter blev brugt til at bugsere prammen over fjorden. Som tiden gik, og automobilkøretøjer vandt større udbredelse, blev det almindeligt at overføre biler. Færgens kapacitet var en personbil, og bilen skulle parkeres midtskibs på tværs. Prammen blev brugt helt frem til 1963, hvor den blev afløst af motorfærgen Ragna.