Rut

Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 52.

Leveret: 29. december, 1894.

Status: Ophugget.

Navne

Rut (29. december, 1894 - 1945)
Rudolf (1945 - 5. juni, 1956)

Ruter

Svendborg - Rudkøbing - Marstal (1894 - 1911)
Bagenkop - Kiel (9. september, 1911 - 1914)
Søby - Faaborg (1914 - oktober, 1930)
Rudkøbing - Vemmenæs (også, lejlighedsvis) (1914 - oktober, 1930)
Rohuküla - Heltermaa (november, 1930 - 1940)
Kiel - Eckernförde (1945 - 1951)
Norderney - Helgoland (1. marts, 1952 - 16. juni, 1952)
Cuxhaven - Helgoland (16. juni, 1952 - 27. juni, 1954)
Büsum - Helgoland (28. maj, 1954 - september, 1955)
Cuxhaven - Helgoland (september, 1954 - 27. maj, 1955)
Büsum - Helgoland (28. maj, 1955 - september, 1955)
Cuxhaven - Helgoland (september, 1955 - 5. juni, 1956)

Rederier

Sydfyenske Dampskibsselskab A/S (SFDS), Svendborg, Danmark (29. december, 1894 - 1. november, 1930)
Laevaühing Gustav Sergo & Ko., Tallinn, Estland (1. november, 1930 - 1940)
Rekvireret: Deutsche Kriegsmarine (det tyske søværn), Tyskland (1940 - 1945)
Ivers Linie KG, Kiel, Tyskland (1945 - 1951)
Reederei Cassen Eils GmbH & L. Visser, Norderney, Tyskland (1951 - 28. maj, 1955)
Reederei Cassen Eils GmbH & Co. KG, Cuxhaven, Tyskland (28. maj, 1955 - 6. juni, 1956)

Hændelser og særlige begivenheder

lørdag 1. november, 1930
Anmeldt solgt til Laevaühing Gustav Sergo & Ko. i Tallinn. Registreret samme dag.

lørdag 1. november, 1930
Fyens Stiftstidende: Efter hvad vi erfarer, har "Sydfyenske Dampskibsselskab" nu solgt ikke alene Damperen "Rut", men ogsaa Damperen "Sif" til Skibsreder Sergo, Dagø, Estland. Begge Dampere afhentes næste Uge. Baade "Rut" og "Sif" blev nu - Efter at Selskabets Flaade er forøget med flere Nybygninger - kun anvendt som Afløsningsskib. "Rut" sejlede for nogle Aar siden paa Ruten Rudkøbing - Marstal og "Sif" vil - med Søsygefornemmelser! - blive erindret af mange, der før 1925 sejlede med dette lille, forøvrigt udmærkede Skib fra Langeland til Nakskov. De to Dampere skal ny gaa i Kystfart ved Estland.

tirsdag 4. november, 1930
Ærø Avis: Sydfyenske Dampskibsselskabs solgte Damper "Sif" laa i Gaar Formiddags ved Bolværket med et Blaathvidsort stribet Flag vajende agter. Fra Estland var kommen Mandskab for at føre den over Østersøen til sit nye Hjemsted. Over Middag gik den bort. I næste uge følger "Rut".

søndag 3. august, 1952
Rudolf fik maskinskade og blev bugseret til Helgoland af slæbebåden Wilf III.

onsdag 10. marts, 1954
I tæt tåge kolliderede Rudolf, der var på vej fra Helgoland, med det udsejlende motorskib Ella. Kollisionen skete nær fyrskibet Elbe 1. Skibene kolliderede stævn mod stævn. Ella tog vand ind, og blev ledsaget i havn.

onsdag 6. juni, 1956
Solgt til ophugning.

december, 1956
Ophugning tilendebragt.

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

NHFP (29. december, 1894 - 1. november, 1930)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (29. december, 1894 - 1. november, 1930)
Estland's flagEstland's flag
Estland (1. november, 1930 - 1940)
Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (1940 - 1956)

Hjemsteder

Svendborg (29. december, 1894 - 1. november, 1930)
Tallinn (1. november, 1930 - 1940)
Kiel (1945 - 1951)
Cuxhaven (1951 - juni, 1965)

Dimensioner

Længde: 28,28 m, Bredde: 5,35 m, Dybgang: 2,02 m

Tonnage

BRT: 91,43, NT: 49, DW: 26 (1894)
BRT: 93, NRT: 36, DW: 26 (1930)

Kapacitet

120 passagerer (1952)

Fart

Topfart: 9 knob (1894)
Servicefart: 8,5 knob, Topfart: 10 knob (1952)

Maskineri

1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 140 ihk (1894 - 1951)
1 stk. 4-cylindret Motorenfabrik Darmstadt diesel, 200 ihk (1952 - )
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Rut

Oprettet: 20. februar 2016. Senest revideret: 17. november 2019.