Værft: Fosen Mekaniske Verksteder AS, Rissa, Norge.
Nybygning nr. 73.
Værft (skroget): Bruce´s Shipyard, Landskrona, Sverige
IMO nummer: 9247728.
Bestilt: december, 2000.
Kølstrakt: 17. oktober, 2001.
Søsat: 26. april, 2002.
Leveret: 12. marts, 2003.
Navne
Midnatsol (12. marts, 2003 - 11. maj, 2021)Maud (11. maj, 2021 - )
Rederier
Troms Fylkes Dampskibsselskap ASA (TFDS), Norge (12. marts, 2003 - 27. marts, 2006)
Hurtigruten ASA, Norge (27. marts, 2006 - 1. februar, 2015)
Hurtigruten AS, Tromsø, Norge (1. februar, 2015 - 30. april, 2020)
Hurtigruten Cruise AS, Tromsø, Norge (30. april, 2020 - 15. november, 2021)
Hurtigruten Expedition Fleet AS, Oslo, Norge (15. november, 2021 - )
Hændelser og særlige begivenheder
torsdag 4. november, 2021
Netop afgået fra Harwich var Maud (ex. Midnatsol) kl. ca. 02.30 lokaltid tæt på at kollidere med RoRo færgen Gardenia Seaways, der var for indgående til Immingham. Det var planen, at de to skibe skulle passere bagbord mod bagbord, men Maud passerede foran Gardenia Seaways med ca. 130 m. afstand trods flere advarsler på radioen fra Harwich VTS. Hændelsen gav anledning til myndighedernes kritik af navigation om bord på begge skibe.
fredag 22. december, 2023
På vej fra Florø til Tilbury med 266 passagerer og 131 besætningsmedlemmer om bord, blev Maud under stormen Pia kl. ca. 14.20 ramt af stor bølge, der slog nogle af broens ruder ud. Skibet kunne ikke længere styres fra broen.
Esvagt Cornelia og Esvagt Server, der i forvejen var i området ved Syd Arne feltet i nærheden, og nåede hurtigt frem til havaristen.
Forsøg på at få slæbewire fra Esvagt Server ombord mislykkedes først i det hårde vejr, og da det senere lykkedes, sprang wiren.
Det lykkedes at etablere manuel styring af Maud så skibet bedre kunne ride stormen af.
fredag 22. december, 2023 - lørdag 23. december, 2023
Maud kunne sejle for egen kraft, men uden navigationssystemerne på broen. Skibet kunne styres fra maskinrummet, og blev ledsaget af Esvagt Server.
Ankom sammen med Esvagt Server til området ud for Wesers udmunding, hvorfra bugserbådene Fairplay-61 og Fairplay-82 bugserede Maud det sidste stykke til Bremerhaven. Maud blev lagt til kaj kl. 16.20.
fredag 12. april, 2024 - søndag 14. april, 2024
Prøvesejlads samt forsejlet til Dover.
Atter i fart.
Supplerende oplysninger
Design
Falkum Hansen Design: generalarrangement, ydre design, indretning
Kendingssignaler
LMDH (12. marts, 2003 - 8. september, 2016)
LMDH3 (8. september, 2016 - 8. maj, 2017)
LEFO (8. maj, 2017 - 5. februar, 2021)
LEFO3 (5. februar, 2021 - )
Flag
| Norge (12. marts, 2003 - ) |
Hjemsted
Tromsø (12. marts, 2003 - )
Dimensioner
Længde: 121,056 m, Længde overalt: 135,75 m, Bredde: 21,5 m, Dybgang: 4,9 m, Dybde: 13 m
Tonnage
BT: 16151, NT: 6352, DW: 1180
Kapacitet
822 passagerer, 618 køjepladser, 45 personbiler
Fart
Fart: 16 knob
Maskineri
2 stk. W9L32 Wärtsilä diesel hovedmaskine, 8280 kW
2 stk. 3516 B DITA Caterpillar diesel hjælpemaskine
1 stk. 3406 DITA Caterpillar diesel nødgenerator
2 stk. azimuth propel
3 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Oprettet: 14. oktober 2008. Senest revideret: 16. april 2024.