Værft: Helsingør Skibsværft og maskinbyggeri A/S.
Nybygning nr. 246.
IMO nummer: 5197004.
Bestilt: 1936.
Kølstrakt: 1. juni, 1937.
Søsat: 9. september, 1937.
Leveret: 17. december, 1937.
Status: Ophugget.
Ruter
København - Oslo (18. december, 1937 - 6. september, 1939)
Hull - Cuxhaven (troppetransport) (16. januar, 1946 - 14. marts, 1946)
København - Oslo (hovedsageligt) (15. juni, 1946 - 1961)
København - Århus (én dobbelttur) (26. juli, 1946 - 27. juli, 1946)
København - Århus (én dobbelttur) (2. august, 1946 - 3. august, 1946)
København - Århus (én dobbelttur) (23. december, 1946 - 27. december, 1946)
København - Aalborg (afløserfærge) (1. februar, 1955 - 17. februar, 1955)
Frederikshavn - Oslo (sommertrafik, hovedsageligt) (1961 - 1964)
København - Oslo (lejlighedsvis) (1962 - 1964)
Krydstogter (26. august, 1964 - 20. september, 1964)
København - Tórshavn (8. april, 1965 - 1. oktober, 1965)
København - Tórshavn (4. juni, 1966 - 9. december, 1966)
København - Oslo (3. december, 1966 - 9. december, 1966)
Genova - Bastia (december, 1967 - 197?)
Brindisi - Patras (1980)
Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (17. december, 1937 - 25. oktober, 1967)
Charter: Den danske stat, København, Danmark (januar, 1946 - marts, 1946)
Operatør: Den britiske regering, England (januar, 1946 - marts, 1946)
Traghetti del Tirrena S.p.A., Italien (25. oktober, 1967 - december, 1967)
Corsica Line S.p.A., Italien (december, 1967 - 1975)
Libera Navigazione Lauro S.A.S, Napoli, Italien (1975 - 1980)
Charter: Hellenic Adriatic Lines S.r.l., Italien (1980)
C & L Espressi, Italien (1980 - 1982)
Navaltour Società di Navigazione S.r.l., Italien (1982 - 1986)
Hændelser og særlige begivenheder
torsdag 7. september, 1939 - september, 1944
Oplagt i København.
Tyskerne krævede Kronprins Olav ombygget til hospitalsskib af Dansk Røde Kors. Danskerne forsinkede dette arbejde.
fredag 24. november, 1944
Beslaglagt af tyskerne som gengældelse for færgen Storebælts flugt til Sverige tidligere på måneden.
torsdag 14. december, 1944
Afgik fra København mod Tyskland.
december, 1944 - marts, 1945
Ombygget til hospitalsskib i Gotenhafen (Gdynia).
Bugseret til Rendsburg.
Genkendt i Rendsburg.
tirsdag 11. september, 1945 - torsdag 27. december, 1945
Ombygget i Helsingør.
søndag 30. december, 1945 - onsdag 2. januar, 1946
Sejlede fra København til Hull.
onsdag 12. februar, 1947 - torsdag 20. februar, 1947
Måtte anløbe Helsingør i stedet for København på grund af is.
I Dansk Søulykke-Statistik kan læses: På rejse fra Oslo til København med stykgods og passagerer.
Brand om bord d. 20/1 50 Kattagat.
Søforklaring og søforhør i Helsingør d. 23/1 50.
Kl. ca. 5.10, da K.O. i stille vejr og meget tæl tåge befandt sig ca. 6 sm. N. for Kullen opdagedes det, at det brændte i kabyssen, der er beliggende på B-dækket. Besætningen purredes ud, og en undersøgelse viste, at del brændte i aftrækskanalen under dækket i kabyssen. Det forsøgtes at bekæmpe ilden med ildslukkere, og skibets øvrige brandslukningsmateriel blev gjort klar og taget i brug. Da det kort efter viste sig. at ilden havde bredt sig til pantryet på A-dækket blev der slået alarm og ventilationsmotoren til kabyssen stoppet. Kl. 529 blev motoren og samtlige ventilatorer beordret stoppet. Passagererne kaldtes på dækket og forsynedes med redningsveste, hvorefter 5 redningsbåde sattes På vandet. Passagererne blev beordret i bådene, der fik ordre til at holde sig i nærheden af K. O. Da radiostationen var røgfyldt og hoved- og nødsender ude af drift på grund af overbrændte kabler, lykkedes det først at udsende nødsignal kl. 5.59 ved hjælp af nødsenderen. Nødsignalet blev opfanget af M/S »Stockholm« af Gøteborg og M/S »Hans Broge« af Aarhus, der begge satte kursen mod K. O. Kl. 7. 30, da S. befandt sig i nærheden af K. O., fik redningsbådene ordre til at gå langs siden af S., og passagererne sattes om bord. Ilden, der havde bredt sig til rygesalonen og var brændt igennem båddækket til broen, bekæmpedes fra S. med 5 slanger. Da H. B. kort efter kom til syne og lagde sig på siden af K.O. og deltog i slukningen af branden, der endvidere havde bredt sig til spisesalonen, fortsatte S. rejsen til København. Kl. ca. 8.40 lagde bjergningsdamperen »Bien« af Helsingør til langs siden af K. O., og en kraftig slange førtes om bord. Kl. ca. 12.00, da ilden var delvis slukket, fortsattes rejsen ledsaget af H. B. og B. for egen motor til Helsingør, hvortil K. O. ankom kl. 15.00. Da K. O. skulle lægge til i Helsingør havn, tørnede skibet kajen med stævnen, hvorved der fremkom en bule, og kajen beskadigedes. Brandvæsenet fra land foretog efterslukning ombord, og Falcks redningskorps assisterede med læsning af vand fra kahytterne. Ved branden ødelagdes broen og brohuset, rygesalonen og spisesalonen på første klasse, kabyssen og pantry og hall på A-dækket.
Anm. Ministeriet må antage, at branden skyldes overophedning af kabyskomfuret.
Afgik fra Helsingør til Nakskov.
mandag 6. marts, 1950 - lørdag 3. juni, 1950
Repareret i Nakskov.
Atter i fart.
fredag 9. december, 1966 - oktober, 1967
Oplagt i København.
Ombygget i Genova med agterport og sideport samt plads til flere biler.
Solgt til ophugning ved Deiu-lemar S.r.l., Napoli.
torsdag 4. december, 1986
Ophugning påbegyndt i Napoli.
Supplerende oplysninger
Design
Kay Fisker: indretning
Kay Fisker (1946): ombygning, indretning
Kendingssignal
OZSH (17. december, 1937 - 25. oktober, 1967)
Flag
| Danmark (17. december, 1937 - 25. oktober, 1967) |
| Italien (25. oktober, 1967 - 1986) |
Hjemsteder
København (17. december, 1937 - 25. maj, 1961)
Frederikshavn (25. maj, 1961 - 25. oktober, 1967)
Cagliari (25. oktober, 1967 - 1975)
Napoli (1975 - 1982)
Messina (1982 - 1986)
Dimensioner
Længde overalt: 99,76 m, Bredde: 13,89 m, Dybgang: 5,28 m
Tonnage
BRT: 3038, NRT: 1807, DW: 1200
Kapacitet
1200 passagerer
Fart
Fart: 18,5 knob
Maskineri
2 stk. 750-VF-90 B&W diesel, 4800 bhk
2 stk. propel
Oprettet: 21. oktober 2008. Senest revideret: 21. august 2019.