Værft: Kjøbenhavn Flydedok & Skibsværft A/S, København, Danmark.
Nybygning nr. 27.
Leveret: 12. september, 1900.
Status: Ophugget.
Navne
Guldborgland (12. september, 1900 - 20. august, 1916)
Alfa (20. august, 1916 - 30. november, 1923)
Pioneer (30. november, 1923 - 4. marts, 1925)
Rigsø (4. marts, 1925 - april, 1929)
Asta (april, 1929 - 14. oktober, 1930)
Guldborgland (14. oktober, 1930 - 17. juli, 1934)
Bygholm (17. juli, 1934 - november, 1945)
Langelands-Paket (november, 1945 - april, 1947)Otto Plum (april, 1947 - november, 1947)
Palo (november, 1947 - august, 1962)
Rederier
Østlollands Dampskibsselskab, Saxkjøbing, Danmark (12. september, 1900 - august, 1916)
Aktieselskabet Alfa, København, Danmark (august, 1916 - august, 1917)
Partrederi v/ C. A. Søegaard, Aalborg, Danmark (august, 1917 - november, 1917)
Aktieselskabet Dansk Bjergningskompagni, Aalborg, Danmark (november, 1917 - januar, 1922)
N. C. Olsen, Aalborg, Danmark (januar, 1922 - november, 1922)
V. L. Røssel, Frederiksberg, Danmark (november, 1922 - januar, 1923)
Partrederi v/ O. N. Olsen, København, Danmark (januar, 1923 - november, 1923)
Orla Nielsen, Skibsfører, Bandholm, Danmark (november, 1923 - marts, 1925)
Dampskibsselskabet Rødby Havn A/S, Rødby Havn, Danmark (marts, 1925 - april, 1929)
S. A. Nielsen, København, Danmark (april, 1929 - juli, 1930)
Herman Andreas Christensen, Maskinmester, Nykøbing Falster, Danmark (25. juli, 1930 - 17. juli, 1934)
Aktieselskabet Dansk Paketrederi, København, Danmark (17. juli, 1934 - november, 1945)
Rederiet Langeland, København, Rudkøbing (november, 1945 - april, 1947)
Chr. Petersen, Rønne, Rudkøbing (april, 1947 - november, 1948)
Rederiaktieselskabet Femø, Bandholm, Rudkøbing (november, 1948 - august, 1962)
Hændelser og særlige begivenheder
Ombygget og forlænget i Marstal.
Ombygget til bilfærge.
Ombygget til fragtskib.
Motoriseret.
Skøde udstedt til Herman Andreas Christiensen efter tvangsauktion. Anmeldt 17. juli, registreret 25. juli.
Målebevis, Svendborg.
Ombygget til sejlskib med hjælpemotor (galease).
Grundstødt ved Øland efter motorstop, tog vand ind, men blev efterfølgende bjærget. Besætningen reddet i land på Øland.
Solgt til ophugning hos Sören Sjögren, Oskarshamn.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NLFG (12. september, 1900 - 1933)
OUTW (1934 - august, 1962)
Flag
| Danmark (12. september, 1900 - august, 1962) |
Hjemsteder
Saxkjøbing (12. september, 1900 - august, 1916)
København (august, 1916 - august, 1917)
Aalborg (august, 1917 - november, 1923)
Bandholm (november, 1923 - marts, 1925)
Rødbyhavn (marts, 1925 - 1927)
Rørvig (1927 - 1929)
Odense (1929 - juli, 1930)
Nykøbing Falster (juli, 1930 - juli, 1934)
Horsens (juli, 1934 - november, 1945)
Rudkøbing (november, 1945 - april, 1947)
Rønne (april, 1947 - november, 1948)
Bandholm (november, 1948 - august, 1962)
Dimensioner
Længde: 29,5 m, Bredde: 5,5 m, Dybgang: 2,5 m
Længde: 25,3 m, Bredde: 5,5 m, Dybgang: 2,1 m (1900)
Længde: 29,5 m, Bredde: 5,5 m, Dybgang: 2,0 m (1911)
Tonnage
BRT: 93,32, NRT: 54,05, DW: 94 (1900)
BRT: 122, NRT: 63, DW: 134 (1911)
BRT: 131,34, NRT: 68,71, DW: 134 (1927)
BRT: 132, NRT: 62, DW: 134 (1929)
BRT: 129,47, NRT: 62,50 (1930)
BRT: 130,43, NRT: 65,13 (1938)
BRT: 146,92, NRT: 71,73 (1943)
Maskineri
1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 95 ihk (1900 - 1930)
1 stk. 2-cylindret 2-takt Bolinder glødehovedmotor, 130 ihk (1930 - 1938)
1 stk. 6-cylindret Bukh diesel, 120 ihk (1938 - 1953)
1 stk. 4-cylindret Alpha diesel, 180 ihk (1953 - 1962)
1 stk. propel
Skrog
stål
Billeder af Langelands-Paket
Guldborgland
Oprettet: 1. november 2015. Senest revideret: 19. juni 2022.