Værft: Bethlehem Steel Company Shipbuilding Division, Quincy, Massachusetts, USA.
Nybygning nr. 1441.
IMO nummer: 5229223.
Søsat: 10. oktober, 1931.
Leveret: 20. april, 1932.
Status: Sunket på vej til ophugning
Navne
Monterey (20. april, 1932 - april, 1956)
Matsonia (april, 1956 - 17. maj, 1957)
Monterey (17. maj, 1957 - 6. december, 1963)
Lurline (6. december, 1963 - 30. juni, 1970)
Britanis (30. juni, 1970 - 24. januar, 1998)
Belofin-1 (24. januar, 1998 - 21. oktober, 2000)Rederier
Matson Line (Matson Navigation Comnany), Oakland, Californien, USA (20. april, 1932 - august, 1952)
Charter: US Maritime Commission, War Ship Administration, USA (3. december, 1941 - 1946)
US Maritime Commission, War Ship Administration, USA (august, 1952 - 3. februar, 1956)
Matson Line (Matson Navigation Comnany), Oakland, Californien, USA (3. februar, 1956 - 30. juni, 1970)
Chandris Group, Grækenland (30. juni, 1970 - 24. januar, 1994)
Charter: US Army, USA (slutningen af 1994 - 1996)
AG Belofin Invenstents, Lichtenstein (24. januar, 1994 - 2000)
Hændelser og særlige begivenheder
torsdag 26. september, 1946
Ankom til Bethlehem-Alameda værftet i Alameda, California for ombygning og istandsættelse efter den lange anvendelse i militærets tjeneste. Matson Line løb imidlertid tør for penge året efter, og ombygningen blev indstillet. Monterey forblev oplagt, indtil staten købte skibet august 1952.
Flyttet til Suisan Bay, fortsat oplagt.
Efter at Matson Line havde købte skibet tilbage fra staten, blev det ombygget ved Newport News Shipbuilding.
Omfattende ombygning i Piræus. Den eksisterende kahytsopdeling blev ændret, og lastrum blev omdannet til kahytter.
slutningen af 1996 - juli, 2000
Efter returnering fra det amerikanske militær blev Britanis oplagt i Tampa. Skibet kom aldrig mere i anvendelse.
AG Belofin Investments købte Britanis med henblik på salg til ophugning. Lave stålpriser udsatte dog salget et par år.
Afgik fra Tampa under bugsering mod Alang, Indien, for ophugning.
På vej til ophugning begyndte Belofin-1 at tage vand ind. Skibet fik slagside, og da der ikke var nogen om bord til at tage sig af problemet, valgte besætningen på slæbebåden at kappe trosserne. Belofin-1 sank ca. 50 sømil fra Kapstaden.
Supplerende oplysninger
Flag
| USA (20. april, 1932 - 30. juni, 1970) |
| Grækenland (30. juni, 1970 - 24. januar, 1998) |
| Panama (24. januar, 1998 - 21. oktober, 2000) |
Hjemsteder
San Fransisco (20. april, 1932 - 30. juni, 1970)
Piræus (30. juni, 1970 - 24. januar, 1998)
Panama (24. januar, 1998 - 21. oktober, 2000)
Dimensioner
Længde: 184,10 m, Længde overalt: 192,49 m, Bredde: 24,19 m, Dybgang: 8,61 m, Dybde: 13,57 m
Tonnage
BRT: 18017, NRT: 11476 (1932)
BRT: 18254, NRT: 10693, DW: 4264 (1970)
Kapacitet
701 passagerer, 701 køjepladser (1932)
1655 passagerer, 1655 køjepladser (1971)
1200 passagerer, 1200 køjepladser (1982)
Fart
Topfart: 22,84 knob
Maskineri
2 stk. Bethlehem dampturbine, 28450 hk
2 stk. fastbladet propel
Billeder af Belofin-1
Britanis
Oprettet: 8. januar 2016.