Værft: Helsingør Skibsværft og maskinbyggeri A/S.
Nybygning nr. (skroget): 307.
IMO nummer: 5000512.
Søsat: 29. januar, 1952.
Leveret: 6. juni, 1952.
Status: Ophugget.
Navne
Aallotar (29. januar, 1952 - 20. september, 1971)Bore II (20. september, 1971 - 4. februar, 1975)
Rederier
Suomen Höyrylaiva O.Y. (Finska Ångfartygs AB), Finland (6. juni, 1952 - 3. maj, 1971)
Höyrylaiva Oy Bore (Ångfartygs AB Bore), Åbo, Finland (3. maj, 1971 - januar, 1974)
Charter: Varustamoyhtiö Jaakon-Linja Oy (Jakob Line), Jakobstad, Finland (8. oktober, 1971 - 21. januar, 1972)
Hændelser og særlige begivenheder
3. november, 1973
Brand ombord under vinteroplægning i Åbo. Delvist sunket.
3. januar, 1974
Erklæret totalskadet efter bjærgning.
30. januar, 1974
Bugseret til Helsingin Romuliike, Helsinki, for ophugning.
4. februar, 1975
Ophugning påbegyndt. En del af skroget blev efterfølgende anvendt som arbejdspram med navnet Aksu.
Supplerende oplysninger
Flag
| Finland (juni, 1952 - februar, 1975) |
Hjemsted
Helsinki (juni, 1952 - februar, 1975)
Dimensioner
Længde overalt: 92,44 m, Bredde: 14,26 m, Dybgang: 5,0 m
Tonnage
BRT: 2776, NRT: 1201, DW: 991
Kapacitet
1000 passagerer, 230 køjepladser, 20 personbiler
Fart
Fart: 15 knob
Maskineri
1 stk. dampmaskine, 2430 kW
1 stk. propel
Billeder af Aallotar
 Aallotar
|
 Aallotar
|
 Aallotar
|
 Aallotar
|
Oprettet: 11. november 2008.