Værft: Götaverken, Göteborg, Sverige..
Nybygning nr. 611.
IMO nummer: 5383304.
Søsat: 9. september, 1946.
Leveret: 7. februar, 1948.
Navne
Stockholm (7. februar, 1948 - 3. januar, 1960)Völkerfreundschaft (3. januar, 1960 - april, 1985)
Volker (april, 1985 - 20. december, 1986)
Fridtjof Nansen (20. december, 1986 - 1993)
Italia I (1993 - oktober, 1994)
Italia Prima (oktober, 1994 - september, 1998)
Valtur Prima (september, 1998 - december, 2002)
Caribe (december, 2002 - 7. januar, 2005)
Athena (7. januar, 2005 - september, 2013)
Azores (september, 2013 - 1. marts, 2016)
Astoria (1. marts, 2016 - )
Rederier
Svenska Amerika Linjen AB, Sverige (7. februar, 1948 - 3. januar, 1960)
Freier Deutscher Gewerkschaftsbund, Østtyskland (3. januar, 1960 - 1974)
Charter: Stena Line AB, Sverige (1966 - 1985)
VEB Deutsche Seereederei, Rostock, Østtyskland (1974 - april, 1985)
Neptunus Rex Enterprises, Panama (april, 1985 - maj, 1989)
Starlauro SpA, Napoli, Italien (maj, 1989 - oktober, 1994)
Nina Cia. di Navigazione, Italien (oktober, 1994 - 2004)
Charter: Neckermann Seereisen, Tyskland (21. december, 1995 - 6. januar, 1998)
Charter: Valtur Tourist, Tyskland (september, 1998 - 2001)
Charter: Festival Cruises, Cuba (december, 2002 - 2003)
Charter: Classic International Cruises, Lissabon, Portugal (2004 - april, 2009)
Nina SpA, Portugal (2004 - september, 2013)
Charter: Phoenix Reisen GmbH, Bonn, Tyskland (juni, 2009 - oktober, 2009)
Charter: Classic International Cruises, Lissabon, Portugal (november, 2009 - 2013)
Portuscale Cruises, Lissabon, Portugal (september, 2013 - )
Charter: Cruise & Maritime Voyages (CMV), Dartford, England (januar, 2015 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Ombygget ved AG Weser i Bremen. Blandt andet blev overbygningen udviddet.
På vej fra New York til Göteborg kolliderede Stockholm med Andrea Doria, der var på vej vestgående.Stockholm ramte Andrea Doria næsten vinkelret i styrbords side ca. en tredjedel fra stævnen. Andrea Doria fik et stort hul i siden og Stockholm fik store skader i stævnen. Andrea Doria havde på kollisionstidspunktet næsten tomme brændstoftanke. Ved kollisionen blev 5 brændstoftanke i styrbords side revet op og fyldt med vand. Kombineret med opdriften fra 5 tomme tanke i bagbordsside betød dette, at Andrea Doria i løbet af få minutter fik 20 graders slagside. Der blev straks sende SOS, og i løbet af en halv time blev det besluttet at rømme skibet. Der var 1134 passagerer og 572 besætningsmedlemmer om bord. Den kraftige slagside betød at halvdelen af redningsbådene ikke kunne anvendes og vanskeliggjorde nedfiring af de resterende. 1163 blev reddet fra Andrea Doria. Skønt Stockholm var svært skadet, blev 545 taget om bord. Tililende skibe tog andre om bord. Île de France tog den største andel med 753 personer, Pvt. William H. Thomas tog 195, Cape Ann tog 129 og Edward H. Allen reddede 77. Ialt 51 omkom, 46 fra Andrea Doria og 5 fra Stockholm.
Stockholm ankom til New York. Skibet blev efterfølgende repareret ved Bethlehem Shipyard i Brooklyn, New York.
Atter i drift.
tirsdag 9. november, 1965
Völkerfreundschaft påsejlede lastskibet Burgundia af Rønne (OURT) i Storebælt. I Dansk Søulykke-Statistik kan læses:
På rejse fra Kolding til Rønne i ballast.
Påsejlet den 9. november i Storebælt; en mand omkommet.
Søforklaring og søforhør i Korsør d. 11. november.
Den 8. november kl. 23.30 passerede Burgundia med 2-3 knobs fart Halsskov Rev fyrskib. Burgundia befandt sig i en tågebanke og afgav tågesignaler. Lidt senere, da Burgundia befandt sig omtrent midtvejs mellem fyrskibet og bøje 13 i rute 28, sås det grønne sidelys og begge toplys fra et større skib, som nærmede sig agterfra, og som senere viste sig at være M/S „Völkerfreundschaft“ af Rostock. Da afstanden mellem skibene var mindsket noget, sås Völkerfreundschaft pludselig dreje styrbord over. Motoren satte på fuld kraft frem, og roret lagdes bagbord over, men umiddelbart efter - den 9. november kl. 00.10 - tørnede Völkerfreundschaft med sin stævn mod Burgundias agterskib om bagbord og skar gennem dette. Ved kollisionen drejedes Burgundia rundt og ramte Völkerfreundschaft med sin bagbords bov. Ved kollisionen blev Burgundia
svært beskadiget i agterskibet. Efter kollisionen savnedes Burgundias dæksdreng - Kurt Frithiof Andersen
af Dragør - som formodedes at have opholdt sig i sit kammer i agterskibet. En eftersøgning af dæksdrengen gav intet resultat.
Anm. 1. Søforklaring fra Völkerfreundschaft foreligger ikke.
Anm. 2. Ministeriet må antage, at dæksdreng Kurt Andersen er blevet dræbt ved kollisionen.
Oplagt i Holmestrand.
december, 1985 - onsdag 11. december, 1985
Bugseret til Southampton. Oplagt.
lørdag 20. december, 1986 - torsdag 25. december, 1986
Bugseret fra Southampton til Oslo for anvendelse som asylcenter.
lørdag 6. maj, 1989 - lørdag 27. maj, 1989
Bugseret fra Oslo til Genova (som var hjemsted for Andrea Doria).
lørdag 27. maj, 1989 - 1992
Oplagt i Genova. Den italienske presse omtalte skibet som dødsskibet (La nave della morte).
Omfattende ombygning, hvor alt fra promenadedækket og opefter blev ombygget. Interiør blev udskiftet, skibet fik nye maskiner og en stor ducktail.
På vej forbi Somalia i Adenbugten med 450 passagerer om bord, blev Astoria angrebet af pirater i hurtige speedbåde. Besætningen forhindrede piraterne i at borde ved at sprøjte brandslanger. Efter omkring fire timers ankreb, fik skibet assistance af et amerikansk fly, hvilket tvang piraterne til at opgive angrebet.
Astoria skulle have genoptaget sejlads efter en dokning december 2019, men på grund af forsinkelser kom krydstogtskibet først i gang i januar 2020.
Sejladsen blev indstillet på grund af Covid-19 situationen.
lørdag 14. marts, 2020 - søndag 15. marts, 2020
Forsejlet fra Poole til Tilbury.
Oplagt i Tilbury på grund af Covid-19 situationen.
164 indiske besætningsmedlemmer var strandet om bord på Astoria på grund af Covid-19 situationen. Det var ikke muligt for dem at rejse hjem. Flere af de indiske besætningsmedlemmer indledte sultestrejke for at gøre opmærksom på problemet.
juni, 2020 - januar, 2020
Tilbageholdt i Tilbury, hvor skibet havde været oplagt nogle måneder.
Cruise & Maritime Voyages under konkursbehandling.
Tre krydstogter gennemført i CMV regi.
tirsdag 8. september, 2020
Den afrevne stævn fra Stockholms kollision med Andrea Doria i 1956 blev fundet af et hold amerikanske vragdykkere.
lørdag 5. december, 2020 - onsdag 9. december, 2020
Bugseret fra Tilbury til Falmouth red .... hvorfor?
søndag 13. december, 2020
Ankom til Rotterdam under bugsering. Skibet fortsat i arrest.
Astoria forsøgt solgt på auktion i Rotterdam med mindstepris €10.000.000, der var tilsyneladende ingen interesserede købere.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
ICZU (1993 - 2004)
CQRV (2004 - )
Flag
| Sverige (1948 - januar, 1960) |
| Østtyskland (januar, 1960 - 1985) |
| Panama (1985) |
| Norge (1985 - 1986) |
| Vanuatu (1986 - 1993) |
| Italien (1993 - 2004) |
| Portugal (2004 - ) |
Hjemsteder
Göteborg (1948 - januar, 1960)
Madeira (2004 - )
Dimensioner
Længde overalt: 160 m, Bredde: 21 m, Dybde: 7,9 m
Tonnage
BRT: 12664, NRT: 6450, DW: 4800
Kapacitet
390 passagerer, 390 personbiler (1948)
520 passagerer, 520 køjepladser (1994)
556 passagerer, 556 køjepladser (2005)
Fart
Fart: 17 knob (1948)
Servicefart: 19 knob, Topfart: 22 knob (1994)
Maskineri
2 stk. 8-cylindret Götaverken diesel, 12000 hk (1948 - 1992)
2 stk. 16V32 Wärtsilä diesel hovedmaskine, 10664 kW (1994 - )
3 stk. 6R32 Wärtsilä diesel hjælpemaskine, 2300 kW (1994 - )
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. Denny-Brown finne-stabilisator (en i hver side) (1956 - )
Oprettet: 12. november 2008. Senest revideret: 13. august 2021.