Værft: Götaverken, Göteborg, Sverige..
Nybygning nr. 611.
IMO nummer: 5383304.
Søsat: 9. september, 1946.
Leveret: 7. februar, 1948.
Navne
Stockholm (7. februar, 1948 - 3. januar, 1960)
Völkerfreundschaft (3. januar, 1960 - april, 1985)
Volker (april, 1985 - 20. december, 1986)
Fridtjof Nansen (20. december, 1986 - 1993)Italia I (1993 - oktober, 1994)
Italia Prima (oktober, 1994 - september, 1998)
Valtur Prima (september, 1998 - december, 2002)
Caribe (december, 2002 - 7. januar, 2005)
Athena (7. januar, 2005 - september, 2013)
Azores (september, 2013 - 1. marts, 2016)
Astoria (1. marts, 2016 - )
Ruter
Amerikabåd (21. februar, 1948 - 1959)
Krydstogter (januar, 1959 - april, 1985)
Oplagt (april, 1985 - december, 1986)
Asylcenter (december, 1986 - maj, 1989)
Oplagt (maj, 1989 - 1994)
Krydstogter (31. oktober, 1994 - 6. januar, 1998)
Oplagt (6. januar, 1998 - 1998)
Krydstogter (september, 1998 - 2001)
Oplagt (2001 - 2005)
Krydstogter (2005 - )
Rederier
Svenska Amerika Linjen AB, Sverige (7. februar, 1948 - 3. januar, 1960)
Freier Deutscher Gewerkschaftsbund, Østtyskland (3. januar, 1960 - 1974)
Charter: Stena Line AB, Sverige (1966 - 1985)
VEB Deutsche Seereederei, Rostock, Østtyskland (1974 - april, 1985)
Neptunus Rex Enterprises, Panama (april, 1985 - maj, 1989)
Starlauro SpA, Napoli, Italien (maj, 1989 - oktober, 1994)
Nina Cia. di Navigazione, Italien (oktober, 1994 - 2004)
Charter: Neckermann Seereisen, Tyskland (21. december, 1995 - 6. januar, 1998)
Charter: Valtur Tourist, Tyskland (september, 1998 - 2001)
Charter: Festival Cruises, Cuba (december, 2002 - 2003)
Charter: Classic International Cruises, Lissabon, Portugal (2004 - april, 2009)
Nina SpA, Portugal (2004 - september, 2013)
Charter: Phoenix Reisen GmbH, Bonn, Tyskland (juni, 2009 - oktober, 2009)
Charter: Classic International Cruises, Lissabon, Portugal (november, 2009 - 2013)
Portuscale Cruises, Lissabon, Portugal (september, 2013 - )
Charter: Cruise & Maritime Voyages (CMV), Dartford, England (januar, 2015 - )
Hændelser og særlige begivenheder
25. juli, 1956
På vej fra New York til Göteborg kolliderede Stockholm med Andrea Doria, der var på vej vestgående.Stockholm ramte Andrea Doria næsten vinkelret i styrbords side ca. en tredjedel fra stævnen. Andrea Doria fik et stort hul i siden og Stockholm fik store skader i stævnen. Andrea Doria havde på kollisionstidspunktet næsten tomme brændstoftanke. Ved kollisionen blev 5 brændstoftanke i styrbords side revet op og fyldt med vand. Kombineret med opdriften fra 5 tomme tanke i bagbordsside betød dette, at Andrea Doria i løbet af få minutter fik 20 graders slagside. Der blev straks sende SOS, og i løbet af en halv time blev det besluttet at rømme skibet. Der var 1134 passagerer og 572 besætningsmedlemmer om bord. Den kraftige slagside betød at halvdelen af redningsbådene ikke kunne anvendes og vanskeliggjorde nedfiring af de resterende. 1163 blev reddet fra Andrea Doria. Skønt Stockholm var svært skadet, blev 545 taget om bord. Tililende skibe tog andre om bord. Île de France tog den største andel med 753 personer, Pvt. William H. Thomas tog 195, Cape Ann tog 129 og Edward H. Allen reddede 77. Ialt 51 omkom, 46 fra Andrea Doria og 5 fra Stockholm.
27. juli, 1965
Stockholm ankom til New York. Skibet blev efterfølgende repareret ved Bethlehem Shipyard i Brooklyn, New York.
6. maj, 1989 - 27. maj, 1989
Bugseret fra Oslo til Genova (som var hjemsted for Andrea Doria).
27. maj, 1989 - 1992
Oplagt i Genova. Den italienske presse omtalte skibet som dødsskibet (La nave della morte).
1992 - oktober, 1994
Omfattende ombygning, hvor alt fra promenadedækket og opefter blev ombygget. Interiør blev udskiftet, skibet fik nye maskiner og en stor ducktail.
januar, 2020
Astoria skulle have genoptaget sejlads efter en dokning december 2019, men på grund af forsinkelser kom krydstogtskibet først i gang i januar 2020.
2020
Sejladsen blev indstillet på grund af Covid-19 situationen.
20. juli, 2020
Cruise & Maritime Voyages under konkursbehandling.
efteråret september, 2020
Tre krydstogter gennemført i CMV regi.
8. september, 2020
Den afrevne stævn fra Stockholms kollision med Andrea Doria i 1965 blev fundet af et hold amerikanske vragdykkere.
Supplerende oplysninger
Kaldesignaler
ICZU (1993 - 2004)
CQRV (2004 - )
Flag
| Sverige (1948 - januar, 1960) |
| Østtyskland (januar, 1960 - 1985) |
| Panama (1985) |
| Norge (1985 - 1986) |
| Vanuatu (1986 - 1993) |
| Italien (1993 - 2004) |
| Portugal (2004 - ) |
Hjemsteder
Göteborg (1948 - januar, 1960)
Madeira (2004 - )
Dimensioner
Længde overalt: 160 m, Bredde: 21 m, Dybde: 7,9 m
Tonnage
BRT: 12664, NRT: 6450, DW: 4800
Kapacitet
390 passagerer, 390 personbiler (1948)
556 passagerer, 556 køjepladser (2005)
Fart
Fart: 17 knob (1948)
Fart: 19 knob (1992)
Maskineri
2 stk. 8-cylindret Götaverken diesel, 12000 hk (1948 - 1992)
2 stk. 16V32 Wärtsilä diesel, 10664 kW (1992 - )
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. Denny-Brown finne-stabilisator (en i hver side) (1956 - )
Billeder af Fridtjof Nansen
 (Grundstødning og kollision) Stockholm
|
 Stockholm
|
 Stockholm
|
 Völkerfreundschaft
|
 Italia Prima
|
 Italia Prima
|
 Italia Prima
|
 Athena
|
 Athena
|
 Athena
|
 Athena
|
 Athena
|
 Athena
|
 Athena
|
 Athena
|
 Athena
|
 Athena
|
 Athena
|
 Athena
|
 Athena
|
 Athena
|
 Azores
|
 Azores
|
 Azores
|
 Azores
|
 Azores
|
 Azores
|
 (skorsten) Azores
|
 Azores
|
 Astoria
|
 Astoria
|
 Astoria
|
 Astoria
|
 Astoria
|
 (skorsten) Astoria
|
 Astoria
|
 Astoria
|
 Astoria
|
 Astoria
|
 Astoria
|
Oprettet: 12. november 2008. Senest revideret: 30. januar 2021.