Værft: N.V. Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maattschappij, Amsterdam, Holland.
Nybygning nr. 276.
IMO nummer: 5035294.
Bestilt: 1938.
Søsat: 17. august, 1939.
Leveret: april, 1940.
Status: Ophugget.
Hændelser og særlige begivenheder
Det var planen, at det turboelektriske passagerskib skulle have været indsat til komfortabel transport af embedsmænd, ambassadører og lignende på ruten Leningrad - Helsinki - Stockholm - London, men på grund af krigen blev skibet i stedet indskrevet Den Røde Flåde med kendingsnummer VT-509 (BT-509).
VT-509 (Vyacheslav Molotov) gik på en mine på vej mod Tallinn og fik betydelige skader. Kom efterfølgende til Leningrad, hvor skibet under den tyske belejring af Leningrad tjente skibet som hospitalsskib, kraftværk, vaskeri for byen, indlogering for soldater samt et værksted og produktionsanlæg til fremstilling af missiler til Stalinorgel.
Skadet under beskydning af tysk artilleri.
Vyacheslav Molotov var blevet repareret, men planlagt sejlads Leningrad - Liverpool - New York blev aflyst på grund af skibets dårlige tilstand. Vyacheslav Molotov blev efterfølgende repareret og moderniseret i Liverpool og Amsterdam.
Efter at Molotov mistede sin ministerpost og blev fjernet fra præsidiet, skiftede skibet navn til Baltika.
Anvendt som hotelskib under sejlsportskonkurrencerne ved Sommer-OL 1980 i Tallinn.
Ankom til Gadani Beach, Pakistan for ophugning.
Supplerende oplysninger
Flag
| Sovjetunionen (april, 1940 - 28. marts, 1987) |
Hjemsteder
Odessa (april, 1940 - 19??)
Leningrad (196? - 28. marts, 1987)
Dimensioner
Længde: 135,60 m, Bredde: 18,30 m, Dybgang: 6,30 m
Tonnage
BRT: 7494, NRT: 3452, DW: 2463
Kapacitet
437 passagerer, 437 køjepladser
Fart
Servicefart: 15 knob, Topfart: 20 knob
Maskineri
2 stk. Stork dampturbine, 12800 hk
2 stk. elmotor
2 stk. propel
Oprettet: 5. april 2016.