Falcodoro

Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 129.

Kølstrakt: juli, 1910.
Søsat: 21. december, 1970.
Leveret: 25. februar, 1911.

Status: Ophugget.

Navne

Falken (25. februar, 1911 - 13. oktober, 1951)
Falcodoro (13. oktober, 1951 - juni, 1964)
Photini (juni, 1964 - 19??)

Ruter

København - Assens - Faaborg - Svendborg (1911 - 1936)
København - Kerteminde - Nyborg - Rudkøbing (også, lejlighedsvis) (1917 - 1925)
København - Nyborg - Rudkøbing - Svendborg (også) (1926 - 1936)
København - Hadsund - Mariager - Hobro (hovedsageligt) (1937 - 1940)
Danmark - Tyskland (august, 1940 - 1944)
København - Sønderborg - Aabenraa - Haderslev - Faaborg (også, lejlighedsvis) (1942 - 1947)
København - Göteborg (1945)
København / Danmark - Gdynia (marts, 1946 - 1948)
København - Göteborg (1947 - 1948)
København - Norges østkyst (1948)
København - Gdynia (hovedsageligt) (11. august, 1948 - 19. juli, 1950)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (25. december, 1911 - 13. oktober, 1951)
Katana Societa di Navigazione Maritima (Virgilio Dardini), Catania, Italien (13. oktober, 1951 - 1955)
Adriatica Libera Navigazione , Catania, Italien (1955 - 1956)
Cia. Istriana Navigazione , Catania, Italien (1956 - 1958)
Virgilio Dardani, Genova, Italien (1958 - juni, 1964)
Nikos G. Kathreptis, Piræus, Grækenland (juni, 1964 - 1967)
M. Coumakis & Co., Piræus, Grækenland (1967 - 19??)

Hændelser og særlige begivenheder

fredag 13. juni, 1941 - mandag 11. august, 1941
Ombygget til rent fragtskib i Frederikshavn. Passagerfaciliteterne fjernet.

tirsdag 22. september, 1942
På vej fra København til Haderslev påsejlede Falken en mine i Øresund. Eskorteret til Helsingør af en torpedobåd for undersøgelse.

lørdag 26. september, 1942
Gik til København for reparation ved Nordhavnsværftet.

1957
Motoriseret.

søndag 5. februar, 1961
Sank efter grundstødning syd for Benghazi.

fredag 26. maj, 1961
Bjærget og efterfølgende repareret.

mandag 24. maj, 1971
Rapporteret ophugget.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NRMJ (25. februar, 1911 - 1933)
OXME (1934 - 13. oktober, 1951)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (25. februar, 1911 - 13. oktober, 1951)
Italien's flagItalien's flag
Italien (13. oktober, 1951 - juni, 1964)
Grækenland's flagGrækenland's flag
Grækenland (juni, 1964 - 19??)

Hjemsteder

Svendborg (25. februar, 1911 - 20. oktober, 1936)
Rudkøbing (20. oktober, 1936 - 4. august, 1942)
Aabenraa (4. august, 1942 - 13. oktober, 1951)
Catania (13. oktober, 1951 - 1958)
Genova (1958 - juni, 1964)
Piræus (juni, 1964 - 197?)

Dimensioner

Længde: 48,7 m, Længde overalt: 51,4 m, Bredde: 3,2 m

Tonnage

BRT: 369, NRT: 159, DW: 340 (1911)
BRT: 514, NRT: 287, DW: 500 (1941)
BRT: 499, NRT: 293 (1957)

Kapacitet

157 passagerer, 17 køjepladser

Fart

Fart: 10,5 knob

Maskineri

1 stk. tripple expansion Helsingør dampmaskine, 440 ihk (1911 - 1957)
1 stk. 6-cylindret MWM diesel, 600 bhk (1957 - )
1 stk. propel

Billeder af Falcodoro

Oprettet: 24. august 2016.