Værft: Burmeister & Wain Skibsværft A/S, København, Danmark.
Nybygning nr. 727.
Værft (skroget): Svendborg Skibsværft A/S, Danmark
Nybygning nr. (skroget): 67.
IMO nummer: 5266441.
Søsat: 16. oktober, 1953.
Leveret: 24. maj, 1954.
Status: Ophugget.
Navne
Østersøen (24. maj, 1954 - februar, 1973)Roana (februar, 1973 - december, 1995)
Rederier
Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866 A/S (66-bådene), Rønne, Danmark (24. maj, 1954 - 19. februar, 1973)
Charter: Køge - Malmø Linietrafik, Danmark (1. oktober, 1958 - 12. december, 1958)
Charter: Skagen - Göteborgs Linjen A/S, Danmark (september, 1962)
Charter: Skagen Linjen Rederi AB (Stena Line), Göteborg, Sverige (20. december, 1962 - 10. februar, 1963)
Roselco Shipping Co. Ltd., Cypern (19. februar, 1973 - 1978)
Operatør: R-Line, Cypern (1973 - 1978)
Redalis Shipping, Cypern (1978 - 1993)
Prem-Lines Ltd., Saint Vincent og Grenadinerne (1993)
Phetouris Shipping Co., Cypern (1993 - 1995)
Hændelser og særlige begivenheder
Forlænget med 7 meter ved Burmeister & Wain.
Ankom til Fincosta SpA, Brindisi, Italien for ophugning.
Supplerende oplysninger
Design
Knud E. Hansen A/S
Knud E. Hansen A/S (1960): forlængelse
Kendingssignal
OYUE (24. maj, 1954 - 19. februar, 1973)
Flag
| Danmark (24. maj, 1954 - 19. februar, 1973) |
| Cypern (19. februar, 1973 - 1993) |
| Saint Vincent og Grenadinerne (1993) |
| Cypern (1993 - 1995) |
Hjemsteder
Rønne (24. maj, 1954 - 19. februar, 1973)
Famagusta (19. februar, 1973 - )
Dimensioner
Længde: 41,10 m, Bredde: 10,49 m, Dybgang: 3,5 m (1954)
Længde: 48,10 m, Bredde: 10,49 m, Dybgang: 3,6 m (1960)
Tonnage
BRT: 1047, NRT: 696, DW: 230 (1954)
BRT: 1389, NRT: 628, DW: 230 (1960)
Kapacitet
500 passagerer, 48 køjepladser (1954)
700 passagerer, ? køjepladser, 50 personbiler (1960)
Fart
Fart: 13 knob
Maskineri
1 stk. 835-VF-62 B&W diesel, 2000 hk
3 stk. B&W diesel hjælpemaskine
1 stk. propel
Oprettet: 22. februar 2009.