Baldur

Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.

Bestilt: 20. marts, 1875.
Søsat: 22. april, 1876.
Leveret: 4. september, 1876.

Status: Ophugget.

Navn

Baldur (4. september, 1876 - 2. december, 1924)

Ruter

København - Frederikshavn - Laurvig - Horten - Moss - Christiania (Oslo) (hovedsageligt) (1878 - 1906)
Danmark - Newcastle (1881)
Stettin - København - Norges vestkyst (også) (1881)
Stettin - København - Göteborg (22. maj, 1906 - 1908)
København - Frederikshavn - Laurvig - Horten - Moss - Christiania (Oslo) (hovedsageligt) (1908 - 1917)
København - Vejle / Horsens / Bogense - Vejle (også) (1908 - 1924)

Rederi

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (4. september, 1876 - 2. december, 1924)

Hændelser og særlige begivenheder

mandag 4. september, 1876
Ifølge DFDS jubileumsbogen fra 1991 er Baldur overtaget denne dag. Registerbogen angiver imidlertid, at bilbrevet er udstedt 11. september 1876 og at DFDS overtog skibet samme dag. Registreringstidspunktet er dog først 1. januar 1894 "i Henhold til Lovens §69".

1892
Ombygget.

1895
Fik installeret ny kedel hos Burmeister & Wain.

torsdag 30. oktober, 1924
Ankom til Køben fra Vejle. Oplagt.

tirsdag 2. december, 1924
Anmeldt solgt til ophugning hos Petersen & Albeck i København.

tirsdag 21. juli, 1925
Børsens Toldkontrol udstedte attest, at Baldur er ophugget. Udslettet af registret dagen efter.

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

NQJB (4. september, 1876 - 2. december, 1924)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (2. september, 1876 - 2. december, 1924)

Hjemsteder

Frederikshavn (4. september, 1876 - 2. juni, 1921)
Vejle (2. juni, 1921 - 2. december, 1924)

Dimensioner

Længde: 51,8 m, Længde overalt: 54,5 m, Bredde: 7,0 m, Dybde: 3,7 m

Tonnage

BRT: 459,76, NRT: 297,97 (1876)

Kapacitet

132 passagerer, ? køjepladser

Fart

Fart: 10 knob

Maskineri

1 stk. 4-cylindret Compound B&W dampmaskine, 320 ihk
1 stk. fastbladet propel

Skrog

jern

Billeder af Baldur

Oprettet: 11. januar 2018.