Stege

Værft: Arentz & Rosenfeldt (Kjøbenhavn Flydedok & Skibsværft), København, Danmark.
Nybygning nr. 8.

Leveret: 17. september, 1897.

Navne

Stege (23. september, 1897 - 28. januar, 1918)
Mars (28. januar, 1918 - 28. februar, 1919)
Oaxen VIII (28. februar, 1919 - 5. februar, 1943)
Hake (5. februar, 1943 - 1955)
Gullmartank (1955 - 9. september, 1970)
Koptra (9. september, 1970 - 1988)
Hake (1988 - 1991)
Mars (1991 - 199?)
Stege (199? - )

Ruter

Stege - Kalvehave (1. oktober, 1897 - 1918)
Bugserbåd og isbryder (også) (1897 - 1918)
Bugserbåd og isbryder (1919 - 1955)
Tankbåd (1955 - 1991)
Fritidsskib (1991 - )

Rederier

Aktieselskabet Møns Dampskibsselskab, Stege, Danmark (23. september, 1897 - 28. januar, 1918)
Emil Löfgren, Skibsreder, Stockholm, Sverige (28. januar, 1918 - 191?)
AB Karta & Oaxens Kalkbruk, Stockholm, Sverige (191? - 24. april, 1921)
Skånska Cementgjuteriet, Malmö, Sverige (24. april, 1921 - 1937)
AB Karta & Oaxens Kalkbruk, Stockholm, Sverige (1937 - 5. februar, 1943)
Uddevalla Stad, Uddevalla, Sverige (5. februar, 1943 - 3. oktober, 1954)
Rederi AB Tyr, Uddevalla, Sv (3. oktober, 1954 - 4. oktober, 1954)
Partrederi (Axel H. Olsson, Sjökapten; J. H. Laurell, Skeppar; Gunnar O. Karlsson, Sjökapten), Grundsund, Sverige (4. oktober, 1954 - 30. januar, 1957)
AB Gullmartank, Lysekil, Sverige (30. juni, 1957 - 9. september, 1970)
Partrederi v/ Åke Sigfrid Karlsson, oliehandler, Göteborg, Sverige (oktober, 1970 - 1988)
Normann Björk, Göteborg, Sverige (1988 - 1991)
A. L. Hagmann, Göteborg, Sverige (1991 - 1993)
Robert Aspler, Göteborg, Sverige (1993 - 29. april, 2005)
Hans-Ove Andersson, Göteborg, Sverige (29. april, 2005 - )

Hændelser og særlige begivenheder

tirsdag 7. september, 1897
Anmeldt til registret, registreret 23. september.

fredag 17. september, 1897 - torsdag 17. september, 1987
Bilbrev udstedt, Ny Kalkbrænderi ved København.

lørdag 26. januar, 1918
Skøde for salg til Emil Löfgren. Anmeldt til registret samme dag, registreret 28. januar.

1918
Ombygget til bugserbåd.

1954 - 1955
Ombygget til tankskib og motoriseret.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NJGB (23. september, 1897 - 28. januar, 1918)
KBHV (22. april, 1918 - 1933)
SFVI (1934 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (23. september, 1897 - 28. januar, 1918)
Sverige's flagSverige's flag
Sverige (28. januar, 1918 - )

Hjemsteder

Stege (23. september, 1897 - 28. januar, 1918)
Stockholm (28. januar, 1918 - 1943)
Uddevalla (1943 - 1954)
Göteborg (1970 - )

Dimensioner

Længde: 26 m, Bredde: 6,2 m, Dybgang: 1,4 m, Dybde: 2,6 m
Længde: 27,66 m, Bredde: 6,30 m, Dybgang: 2,57 m (1947)
Længde overalt: 30,10 m, Bredde: 6,30 m, Dybgang: 3,0 m (19??)

Tonnage

BRT: 152,12, NRT: 57,74 (1897)
BT: 152,12, NT: 62,07 (ca. 1915)
BRT: 154,41, NRT: 61,75 (1947)
BRT: 140, NRT: 69 (19??)

Kapacitet

220 passagerer

Maskineri

1 stk. tripple expansion Helsingør dampmaskine, 260 ihk (1897 - 1954)
1 stk. diesel (1955 - 19??)
1 stk. diesel, 220 kW (19?? - )
1 stk. fastbladet propel (1897 - 1954)
1 stk. propel (1955 - )

Skrog

stål

Billeder af Stege

Oprettet: 26. marts 2018.