Furesøen

Værft: Oskarshamns Mekaniska Werkstad, Oskarshamn, Sverige.
Nybygning nr. 210.

Søsat: 20. maj, 1896.
Leveret: juni, 1896.

Navne

Furesøen (juni, 1896 - 25. juni, 1900)
Bomhus II (25. juni, 1900 - 21. maj, 1917)
Fagerudd (21. maj, 1917 - 21. maj, 1927)
Döbeln (21. maj, 1927 - 4. juli, 1933)
Storholmen (4. juli, 1933 - )

Ruter

Tursejlads på Furesøen og Vejlesø (slutningen af juli, 1896 - 1898)
Gävle - Kastet (1900 - 1917)
Väppeby - Kotte - Österby - Staxhammer - Arnöberg - Ingby (1917 - 1927)
Umeå - Holmsund - Sand - Tuvan - Strömbäck (1927 - 1934)
Ropsten - Tranholmen - Storholmen - Bastuholmen - Näsby - Viggbyholm (1934 - 1936)
Tursejlads Göteborg - Kungälv (maj, 1936 - juni, 1936)
Tursejlads Göteborg - Galterö (juni, 1936 - 1936)
Sejlads på Dalslands kanal (1938 - )

Rederier

Hotel Kongen af Danmark A/S, København, Danmark (juni, 1896 - 1898)
Baadfarten, Lyngby, Danmark (1898 - 25. juni, 1900)
Ångbåts AB Bomhus, Gävle, Sverige (25. juni, 1900 - 19. februar, 1917)
Partrederi v/ Klas H. Lundewall, Konditor, Enköping, Sverige (19. februar, 1917 - 21. maj, 1927)
Bror August Johansson, Holmsund, Sverige (21. maj, 1927 - 4. april, 1933)
Frithiof Edman, Ljungskile, Sverige (4. april, 1933 - 15. marts, 1938)
Charter: Gunnar Bryngelssom, Göteborg, Sverige (maj, 1936 - 193?)
Emil Olsson, Lennartsfors, Sverige (15. marts, 1938 - 12. april, 1947)
Oscar Persson, Lennartsfors, Sverige (12. april, 1947 - 2. juli, 1955)
Gertrud Andersson, Restauratrice og Kjell Douglas Andersson, buschauffør, Bengtfors, Sverige (2. juli, 1955 - 5. december, 1969)
Gertrud Andersson, Bengtfors, Sverige (5. december, 1969 - 1994)
Storholmen - Lindekullen AB, Bengtfors, Sverige (1994 - 1998)
Vassgärdet Fastigheter i Bengtsfors AB (Storholmen Rederi AB), Bengtfors, Sverige (1998 - 2008)
Storholmens Kanaltrafik AB, Bengtfors, Sverige (2008 - )

Hændelser og særlige begivenheder

onsdag 20. maj, 1896
Søsat. Prøvesejlads samme dag.

juli, 1896
Ankom til København. Derefter transporteret på vogn til Holte.

1898
Den relativt store turbåd Furesøen havde jævnligt problemer med at passere kanalen mellem Furesøen og Vejlesø. Når det var lavvandet skrabte den bunden, og når det var højvandet, kunne den ikke komme under broen ved Dronningens alle. Furesøen blev lagt op, og ruten blev overtaget af Baadfarten, som indsatte mindre både.

1951
Dampmaskinen udskiftet med en Deutz diesel.

1952
Maskinen blev udskiftet med en Volvo Penta diesel.

1955
Forlænget.

1969
Forlænget.

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

SFB4764 (19?? - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (juli, 1896 - 25. juni, 1900)
Sverige's flagSverige's flag
Sverige (25. juni, 1900 - )

Hjemsteder

Gävle (25. juni, 1900 - 19. februar, 1917)
Enköping (19. februar, 1917 - 21. maj, 1927)
Holmsund (21. maj, 1927 - 4. juli, 1933)
Ljungskile (4. juli, 1933 - 15. marts, 1938)
Lennartsfors (15. marts, 1938 - 2. juli, 1955)
Bengtsfors (2. juli, 1955 - )

Dimensioner

Længde overalt: 18,90 m, Bredde: 3,74 m, Dybgang: 1,75 m (1925)
Længde overalt: 22,50 m, Bredde: 3,99 m, Dybgang: 1,75 m (1969)

Tonnage

BRT: 30,86, NRT: 22,29 (1925)
BRT: 57, NRT: 17 (19??)

Kapacitet

150 passagerer (1896)
100 passagerer (19??)

Fart

Fart: 8,5 knob (1896)
Fart: 10 knob (1952)

Maskineri

1 stk. Oskarshamn dampmaskine, 52 ihk (1896 - 1951)
1 stk. Deutz diesel (1951 - 1952)
1 stk. MD 100B Volvo Penta diesel, 150 hk (1952 - )
1 stk. propel

Skrog

stål

Billeder af Furesøen

Oprettet: 29. juli 2018.