Hændelser og særlige begivenheder
Samsø Rederi meddelte, at indsættelsen af Lilleøre udskydes til foråret 2021. På grund af Corona-situationen er det ikke muligt at få personale og myndigheder til Kina for at gennemføre godkendelse af den nye færge. Det betyder, at Lilleøre ikke kan nå at være klar til højsæsonen.
Prøvesejlads på Zhujiang floden.
onsdag 16. december, 2020
Samsø Kommune overtog Lilleøre i Guangzhou. Hjemtransport forventes at starte uge 1 i 2021. Forventet driftstart 26. april.
torsdag 18. februar, 2021
Lilleøre ankom til Århus som dækslast på Heavy-Lift skibet Anne-Sofie. Ankomst Århus kl. 18.25.
Hejset i vandet af Anna-Sofies kraner sidst på formiddagen. Derefter forhalet til kajplads 131 (krydstogtskajen).
Prøvesejlads fra kl. 08.07, herunder en testtur fra Dokk1 til Sælvig og retur. Afgang Dokk1 kl. 12.05, ankomst Sælvig kl. 13.05. Afgang Sælvig kl. 14.15, ankomst Dokk1 kl. 15.22.
Prøvesejlads i Århusbugten kl. 10.15 - 13.38.
Prøvesejlads kl. 9 - 11.25. Blandt andet øvet anløb ved DOKK1.
Prøvesejlads kl. 10.20 - 11.45.
Forhalet til Dokk1 kl. 11.30 - 11.38. Prøvesejlads på Århusbugten og i Århus havn kl. 13.00 - 16.06.
Forsejlet fra Århus til Hou kl. 7.34 - 8.30. Forsejlet fra Hou til Sælvig kl. 14.09 - 14.43.
Øvelsessejlads. Øvet anløb i Sælvig kl. 14.00 - 16.00.
Øvelsessejlads. Øvet anløb i Sælvig kl. 09.50 - 12.57. Derefter en retur til Århus. Afgang Sælvig kl. 13.10, ankomst Dokk1 kl. 14.04. Afgang Dokk1 kl. ?, ankomst Sælvig kl. ?.
Øvelsessejlads. Tur til Århus samt øvet anløb i Århus.
Øvelsessejlads. Øvet anløb i Sælvig.
Øvelsessejlads. Øvet anløb i Sælvig.
Øvelsessejlads.
Øvelssessejlads til Århus og retur.
Øvelssessejlads 1½ time mellem Samsø og Tunø.
Øvelsessejlads.
Øvelsessejlads kl. 13.55 - 17.22.
Øvelsessejlads kl. 08.08 - 16.32. En retur til Århus.
Øvelsessejlads kl. 14.47 - 17.37. En retur til Århus.
Lilleøre, der lå fortøjet i Sælvig, blev påsejlet af Prinsesse Isabella kl. 13.00, da denne ankom til Sælvig. Ingen kom til skade ved påsejlingen, men Lilleøre fik en lille skade over vandlinjen på bagbords side agter. Prinsesse Isabella fik ingen skader. Hændelsen vil muligvis udsætte den planlagte idriftsættelse 26. april. Hændelsen blev i Jyllands-Posten serveret under overskriften "De to samsøfærger er sejlet ind i hinanden", mens DR nyheder citerede rederidirektør Carsten Kruse for det noget mindre dramatiske udtryk "en parkeringsskade".
Forsejlet fra Sælvig til Frederikshavn kl. 13.38 - kl. 18.18.
fredag 23. april, 2021 - mandag 26. april, 2021
Orskov Yard, hvor Lilleøre reparerdes, blev ramt af en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse. 150 værftsarbejdere gik tidligt på weekend fredag 23. april. Mandag morgen mødte værftsarbejderne på arbejde, men gik hjem igen. Strejken skyldtes utilfredshed i forbindelse med lønforhandlinger.
Forsejlet fra Frederikshavn til Sælvig kl. 09.02 - kl. 13.06.
Øvelsessejlads kl. 14.10 - 16.34. Øvet anløb i Sælvig.
Øvelsessejlads Afgang Sælvig kl. 11.08, ankomst Dokk1 kl. 12.08. Afgang Århus kl. 14.53, ankomst Sælvig kl. 16.15.
Øvelssessejlads afgang Sælvig kl. 11.30, ankomst Dokk1 kl. 12.31. Øvet anløb i Århus. Afgang Århus kl. 13.12, ankomst Sælvig kl. 13.59, ankomst Sælvig kl. 14.55.
Øvelsessejlads kl. 13.06 - 14.35.
Øvelsesejlads. Afgang Sælvig kl. 10.55, Ankomst Dokk1 kl. 11.57. Øvet anløb i Århus. Afgang Århus kl. 14.11, ankomst Sælvig kl. 15.13.
Sidste dobbelttur fra Sælvig kl. 18.45 aflyst. Driften indstillet indtil videre på grund af skade på kølevandspumpen til den ene hovedmotor.
Atter i fart.
På vej fra Århus til Samsø om formiddagen sejlede Lilleøre med omkring 26 knob i tæt tåge. På trods af tågen blev farten ikke reduceret, og der blev ikke udsendt tågesignaler.
Nordøst for Tunø passerede Lilleøre den lille sejlbåd Gulnare med få meters afstand. Om bord på sejlbåden opdagede man først hurtigfærgen få sekunder før passagen.
Lilleøres skibsfører blev senere idømt en bøde på 15.000 kr. for forseelsen.
Taget ud af drift på efter dagens sidste ankomst til Sælvig på grund af problem med den ene turbolader.
En ny turbolader fra Tyskland ankom i løbet af natten til Hou og blev transporteret til Sælvig af Prinsesse Isabella. Skiftet i løbet af dagen, prøvesejlads kl. 22.41 - kl. 23.15.
Atter i fart efter normal fartplan.
søndag 30. januar, 2022 - mandag 31. januar, 2022
Forsejlet fra Sælvig til Skagen kl. 20.57 - kl. 02.10. På bedding hos Karstensens Skibsværft kl. 10.20.
torsdag 10. februar, 2022
Af bedding kl. 14.30. Prøvesejlads kl. 18.42 - kl. 19.17. Forsejlet fra Skagen til Sælvig kl. 20.04 - kl. 00.54.
Atter i fart.
Første enkelttur til Århus gennemført, derefter aflyst to dobbeltture. Afgang 16.30 fra Århus planmæssigt, dog sejlet til Ballen i stedet for Sælvig på grund af blæsevejret. Ankomst Ballen kl. 18.00.
Forsejlet fra Ballen til Sælvig kl. 05.46 - kl. 06.02. Herefter normal sejlads.
På afgangen fra Århus kl. 14 fik Lilleøre problemer lidt forbi Tunø, hvor der var høje søer. Søerne slog så kraftigt op under skibet, at en siderude i styrehuset gik i stykker. Færgen vendte om kl. 14.55 og returnerede til Århus. Ankomst kl. 14.46. Sejladsen indstillet.
Forsejlet fra Århus til Sælvig kl. 04.10 - kl. 05.29. I fart fra Sælvig i normal fartplan kl. 06.30.
mandag 30. januar, 2023 - tirsdag 31. januar, 2023
Eftermiddagens dobbelttur aflyst disse dage på grund af blæst.
To dobbeltture aflyst på grund af blæst. Kun afgangen fra Sælvig kl. 06.30 og fra Århus kl. 16.30 blev gennemført.
Dagens to sidste dobbeltture aflyst på grund af stormen Otto.
Aflyst dobbelttur fra Sælvig kl. 15.15 på grund af problemer med ror. Atter i fart kl. 17.45.
Dagens første dobbelttur aflyst på grund af hårdt vejr. Eftermiddagsturen gennemført.
Aflyst hele dagen på grund af bølgehøjder over det tilladte.
Aflyst hele dagen på grund af vejret.
Forsejlet fra Sælvig til Århus kl. 20.05 - kl.21.08. Derefter forsejlet fra Århus til Skagen kl. 21.12 - kl. 02.26.
På bedding kl. 07.30.
Af bedding kl. 09.45. Prøvesejlads kl. 10.05 - kl. 10.59. Forsejlet fra Skagen kl. 10.50 - kl. 17.52.
Atter i fart.
Dagens sidste afgang fra Århus aflyst. Forsejlet fra Århus til Skagen forudskiftning af propeller. De propeller, der blev monteret på sidste værftsbesøg gav vibrationer. Afgang Århus kl. 16.50, ankomst Skagen kl. 21.30.
På bedding kl. 09.30.
Af bredding kl. 08.45. Prøvesejlads kl. 08.50 - kl. 09.35. Forsejlet fra Skagen til Sælvig kl. 08.40 - kl. 15.53.
Atter i fart.
Dagens første dobbelttur gennemført. De sidste tre dobbeltture aflyst på grund af for stor bølgehøjde.
Dagens første afgang fra Sælvig forsinket fra kl. 6.30 til kl. 7.05 på grund af maskinproblemer. Forsinkelsen blev indhentet, så næste afgang fra Sælvig var rettidig.
På vej til Århus efter afgang fra Sælvig kl. 14.45, fik Lilleøre havari på styrbords maskine. Færgen fortsatte til Århus med nedsat fart, ankomst kl. 16.03.
Oplagt i Århus for reparation.
Prøvesejlads kl. 08.00 - kl. 09.15. Atter i fart, første afgang fra Århus kl. 10.15.
Dagens to sidste dobbeltture fra Sælvig kl. 15.15 og kl. 18.30 aflyst på grund af vejret.
Efter ankomst til Århus kl. 12.45, blev sejladsen indstillet på grund af vejret.
Forsejlet fra Århus til Sælvig kl. 04.40 – kl. 05.51. Atter i fart. Første afgang fra Sælvig kl. 06.30
Taget ud af drift på grund af havari på bagbord motor.
Forsejlet fra Sælvig til Grenå kl. 06.50 - kl. 11.30 for reparation.
Prøvesejlads kl. 14.45 - kl. 16.48. Rederiet meddelte dagen efter:
I løbet af ugen har Samsø Rederi, med hjælp fra eksterne partnere, været i gang med at udskifte dele af bagbordsmotor på Lilleøre. Efter samlingen blev der gennemført en testsejlads, og denne test fejlede. Ved nærmere eftersyn skal motoren igen igennem en større reparation. Rederiet rekvirerer derfor en ny motor til erstatning for bagbords motor. Det betyder dog, at der ikke foreløbig ville kunne sejles med Lilleøre.
onsdag 6. september, 2023
Rederiet meddelte på hjemmesiden:
Det er nu lykkedes at finde en motor i England, der vil passe til Lilleøre. Repræsentanter for rederiet tager derfor straks over for at besigtige motoren og overvære tests.
Hvis det viser sig, at motoren kan bruges, og den efter test kan godkendes, vil arbejdet med at få motoren sendt til Grenaa og efterfølgende installeret gå i gang. Montering vil i så fald kunne påbegyndes i næste uge.
Samtidig sendes vores egen motor til MAN for nærmere undersøgelse af, hvor omfattende reparationen bliver.
mandag 11. september, 2023
Motor fra England modtaget.
fredag 15. september, 2023
Prøvesejlads kl. 15.15 - 17.30. Forsejlet fra Grenå til Sælvig kl. 18.35 - kl. 20.36.
lørdag 16. september, 2023
Atter i fart. Første afgang fra Sælvig kl. 08.30.
På Samsø kommunes hjemmeside blev følgende offentliggjort:
Havarier på Lilleøre - foreløbig konklusion fra Samsø Rederi
Efter et godt første halvår oplevede hurtigfærgen Lilleøre et par havarier i løbet af sommeren. Samsø Rederi har kigget nøjere på hændelsesforløbet og er kommet til nogle foreløbige konklusioner
I første omgang har der været tale om to uafhængige materialefejl. Den ene fejl bestod i dannelse af belægninger på motorernes ventiler. Denne fejl har været forholdsvis enkelt af reparere, men årsagen er ikke helt afklaret endnu. Den anden fejl bestod sandsynligvis af et læk i kølesystemet, som medførte saltvandsindtrængning i motorerne. Det er den sidste fejl, som har krævet en større reparation. Man siger, at ét uheld sjældent kommer alene, og desværre blev Lilleøres driftsstop forlænget med yderligere et par uger, da den første reparation fejlede, og bagbordsmotoren brød sammen under testsejladsen.
Bortset fra de tekniske detaljer har Samsø Rederi også kigget på de handlinger, som rederiet har iværksat under og før havarierne. Materialefejlene har ikke kunnet undgås, men det står også klart at Samsø Rederi har haft mulighed for at konstatere symptomerne på materialefejlene inden de egentlige havarier og dermed undgå det lange driftsstop, som udviklede sig i løbet af august. Rederiet har derfor tilpasset nogle interne procedurer og enkelte steder i organisationen er det personlige ansvar italesat og indskærpet.
Fremadrettet vil der være fokus på fortsat at videreudvikle og styrke det interne beredskab, så rederiet kan stå bedre rustet i forhold til uheld og materialefejl. Bilfærgen er rustet med en femte thruster og nu bliver hurtigruten styrket med en tredje motor. Det gør den mindre sårbar over for længevarende driftsstop. Udredningsarbejdet af materialefejlene fortsætter, men der er ingen tegn på, at de gode takter fra første halvåret på ruten ikke kan fortsætte og Aarhus-ruten kan sætte sit præg på øens udvikling.
Marcel Meijer
Borgmester
Dagens sidste dobbelttur fra Sælvig kl. 19.30 aflyst pågrund af kraftig vind.
lørdag 14. oktober, 2023 - søndag 15. oktober, 2023
Aflyst hele dagen begge dage på grund af kraftig vind og høje bølger.
torsdag 19. oktober, 2023
Efter ankomst til Århus kl. 07.33, taget ud af drift på grund af kraftig vind og bølgehøjde.
fredag 20. oktober, 2023 - lørdag 21. oktober, 2023
Aflyst hele dagen begge dage.
Forsejlet fra Århus til Sælvig kl. 06.34 - kl. 07.39. Således kunne Lilleøre afgå rettidigt på dagens første afgang fra Sælvig kl. 08.30.
Samsø Kommune meddelte på hjemmesiden:
Lilleøre har fået en rute mere
Lilleøre skal fortsat sejle mellem Aarhus og Sælvig, men kan nu sejle både øst og vest om Tunø. Dermed kan nogle aflysninger undgås
Når Lilleøre sejler fra Sælvig og sætter kurs mod Dokk1 i Aarhus, så går ruten langs med Samsøs vestkyst og øst om Tunø. Rederiet har nu søgt og fået tilladelse til, at de kan sejle vest om Tunø. Tilladelsen vil blive benyttet, når vejrforholdene udfordrer den østlige rute, men gør det muligt at sejle vest om uden at gå på kompromis med sikkerheden.
Henover efterårsferien, hvor efterårsblæsten rasede, var flere afgange på ruten mellem Samsø og Aarhus aflyst. Sådan vil det fortsat være på dage, hvor bølgehøjden overstiger det sikkerhedsmæssigt forsvarlige, uanset hvilken vej rundt om Tunø, der sejles. Rederiet har dog fået foretaget analyser, der viser, at ved nogle vindretninger og -styrker vil aflysninger kunne undgås, når den alternative rute kan benyttes.
Lilleøre kan ikke klare sig i samme bølgehøjder som Prinsesse Isabella, og der vil derfor også fremadrettet være flere aflysninger på ruten til Aarhus end på ruten til Hou. Enhver aflysning, der kan undgås, er dog eftertragtet, da stabil drift er vigtig for rutens drift.
tirsdag 24. oktober, 2023
Eftermiddagens dobbelttur fra Sælvig kl. 15.15 aflyst på grund af blæst.
Dagens første dobbelttur fra Sælvig gennemført. Derefter blev Lilleøre taget ud af drift på grund af en teknisk defekt på styrbord motor.
Samsø Rederi meddelte:
Vi beklager meget at må melde ud, at på grundet slidte stempelringe samt tærede cylinderforinger, skal Lilleøres styrbord motor ud og sendes til renovering.
Samsø Rederi arbejde på, at renoveringen kommer til at foregå så hurtigt som muligt.
Indtil videre er Lilleøre ude af drift frem til og med fredag 17. november.
Forsejlet fra Sælvig til Grenå kl. 04.41 - 08.07.
mandag 13. november, 2023
Prøvesejlads kl. 13.40 - kl. 16.11. Forsejlet fra Grenå til Sælvig kl. 16.25 - kl. 18.43.
tirsdag 14. november, 2023
Atter i fart. Første afgang fra Sælvig kl. 15.15.
torsdag 16. november, 2023
Aflyst hele dagen på grund af bølgehøjde.
Kl. 15.56 flyttet til Sælvigbugten, da færgen på grund af kraftig vind lå uroligt i færgelejet i Sælvig.
fredag 17. november, 2023
Var tilbage i færgelejet i Sælvig igen kl. 00.33. Atter i fart, første afgang fra Sælvig kl. 06.30.
onsdag 22. november, 2023
Dobbelttur fra Sælvig kl. 15.15 aflyst på grund af kraftig vind og en bølgehøje på op til 1,9 meter.
torsdag 23. november, 2023
Formiddagens to dobbeltture fra Sælvig gennemført efter fartplanen.
For en måned siden fik Samsø Rederi tilladelse til at lade færgen sejle vest om Tunø, når sejlads på den normale rute blev udfordret af vejrforholdene. Tilladelse blev benyttet for første gang denne dag. Første afgang fra Samsø blev sejlet ad den normale rute, retur fra Århus samt dagens anden dobbelttur blev sejlet ad ruten vest om Tunø.
Dagens sidste dobbelttur fra Sælvig kl. 15.15 aflyst på grund af vind og bølgehøjde over 1,5 meter.
Lilleøre blev forsejlet fra Sælvig til Århus (ad ruten vest om Tunø) kl. 12.45 - kl. 13.55.
fredag 24. november, 2023
Forsejlet fra Århus til Sælvig kl. 04.58 - kl. 06.00.
Atter i fart, første afgang fra Sælvig kl. 06.30.
torsdag 21. december, 2023
Efter ankomst til Århus kl. 10.07 på dagens anden tur fra Samsø, oplagt på grund af stormen Pia.
fredag 22. december, 2023
Aflyst hele dagen.
lørdag 23. december, 2023
Forsejlet fra Århus til Sælvig kl. 07.20 - kl. 08.32. Atter i fart, første afgang fra Sælvig kl. 09.00.
mandag 25. december, 2023
Dagens første dobbelttur fra Sælvig kl. 09.45 udsat til kl. 12.45 pågrund af blæst. Eftermiddagens dobbelttur blev sejlet normalt. Alle dagens ture gik i øvrigt vest om Tunø.
mandag 25. december, 2023
Dagens første dobbelttur fra Sælvig kl. 09.45 udsat til kl. 12.45 på grund af blæst. Eftermiddagens dobbelttur blev sejlet normalt. Dagens sejlads gik i øvrigt vest om Tunø.
Efter ankomst til Sælvig kl. 08.51, indstillet på grund af storm og bølgehøjde.
Forsejlet fra Sælvig til Kolby Kås kl. 13.43 - kl. 14.06.
Forsejlet fra Kolby Kås til Sælvig kl. 13.42 - kl. 14.14.
Atter i fart, første afgang fra Sælvig kl. 15.15.
Efter ankomst til Århus kl. 07.48, taget ud af drift på grund af en revnet rude i styrehuset.
Atter i fart, afgang Århus kl. 16.34, dvs. én dobbelttur aflyst.
Efter dagens sidste ankomst til Sælvig kl. 17.40, forsejlet fra Sælvig til Ballen havn kl. 17.51 - kl. 18.49.
forsejlet fra Ballen til Sælvig kl. 07.57 - kl. 08.45. Herefter normal sejlads, første afgang Sælvig kl. 09.00.
Forsejlet fra Sælvig til Århus kl. 19.37 - kl. 10.50.
Indstillet på grund af bølgehøjde.
Ekstraordinær afgang fra Århus kl. 14.00. Herefter sejlads efter normal fartplan.
Efter ankomst til Århus kl. 07.30, aflyst resten af dagen på grund kraftig vind.
Atter i fart. Første afgang fra Århus kl. 07.45.
Efter ankomst til Århus kl. 13.49, indstillet på grund af vindstyrke af stormende kuling.
Forsejlet fra Århus til Sælvig kl. 07.37 - kl. 08.38.
Atter i fart, første afgang fra Sælvig kl. 09.00.
Kort efter afgang fra Sælvig kl. 16.45 fik Lilleøre tekniske problemer og reducerede farten væsentligt. Kl. 17.03 vendte færgen om og returnerede til Sælvig, ankomst kl. 17.28. Hermed var dagens anden og sidste dobbelttur aflyst.
Prøvesejlads kl. 18.06 - kl. 18.28.
Atter i fart, afgang fra Sælvig kl. 06.30.
Efter ankomst til Sælvig kl. 08.56, aflyst resten af dagen på grund af bølgehøjde.
torsdag 22. februar, 2024
Dagens sidste ankomst 17.38. På grund af vejrudsigten forsejlet til Århus kl. 18.10 - kl. 19.14.
Dagens første 2 dobbeltture aflyst på grund afvejret. Forsejlet fra Århus til Sælvig kl. 10.53 - kl. 12.01. Første afgang fra Sælvig kl. 12.45.
Forsejlet fra Sælvik til Grenå kl. 05.19 - kl. 07.26. På bedding kl. 10.45.
Af bedding kl. 09.45.
Lilleøre skulle have været sat i drift tidligere, men måtte vente i Grenå på grund af bølgehøjde. Forsejlet fra Grenå til Sælvig kl. 10.05 - kl. 12.28.
Atter i fart. Første afgang fra Sælvig kl. 15.15.
Oprettet: 24. marts 2019. Senest revideret: 11. marts 2024.