Irkutsk

Værft: R. Stephensom & Co, Ltd., Hebburn, England.
Nybygning nr. 80.

Bestilt: 1902.
Søsat: 3. marts, 1903.
Leveret: juli, 1903.

Status: Forlist.

Navne

Irkutsk (juli, 1903 - 8. december, 1910)
Imperator Nicolai II (8. december, 1910 - 30. marts, 1920)
Dagmar (30. marts, 1920 - 13. maj, 1940)
Dagmar I (13. maj, 1940 - 9. februar, 1941)

Ruter

Marseille - Beirut / Konstantinobel (Istanbul) / Thessaloniki / Sortehavet (18. juni, 1919 - 29. april, 1920)
Esbjerg - Grimsby (1923 - 1926)
København - London (8. december, 1926 - 1939)
København - Århus - Grimsby / Hull (september, 1939 - 1940)
København - Manchester (også) (1940)

Rederier

Bestilt af: Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (1902)
Handelshaus Gebr. Lassmann, Ventspils, Letland (juli, 1903 - 29. november, 1910)
Privatbanken i Kjøbenhavn A/S, København, Danmark (29. november, 1910 - 8. december, 1910)
Helmsing & Grimm, Riga, Letland (8. december, 1910 - 16. april, 1919)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (16. april, 1919 - 2. februar, 1941)
Charter: Den franske regering, Frankrig (18. juni, 1919 - 19. april, 1920)
Beslaglagt: Ministry of Transportation, London, England (15. maj, 1940 - 2. februar, 1941)

Hændelser og særlige begivenheder

1902
Bestilt af DFDS til det nystiftede selskab Russisch Überseeische Dampschiffs-Gesellschaft Courier i Riga. Imidlertid accepterede russerne ikke selskabet som russisk ejet, og selskabet kunne derfor ikke fordelagtige fragtrater og tilskud, hvorfor kontrakten på skibet blev solgt til Handelshaus Gebr. Lassmann, der var agent for DFDS i Rusland. DFDS havde sikkerhed i skibet.

16. april, 1919
Ifølge transportdokument solgt til Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S. Overtaget af DFDS i Konstantinobel (Istanbul).

juni, 1920 - 1923
Oplagt i København på grund af en tvist med Ellerman's Wilson Line Ltd. om ejerskab af skibet.

15. juni, 1923
Registreret til DFDS i registret.

9. april, 1940
Ved den tyske besættelse af Danmark var Dagmar i Manchester.

13. maj, 1940
Beslaglagt af de britiske myndigheder.

9. februar, 1941
På vej fra Malaga til Storbritannien med appelsiner blev Dagmar I sænket under luftangreb ca. 200 miles vest for Portugals sydvestspids. Fire englændere og én dansker omkom.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NCHL (1920 - 1933)
OXXD (1934 - 13. maj, 1940)

Flag

Letland's flagLetland's flag
Letland (juli, 1903 - 16. april, 1919)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (16. april, 1919 - 13. maj, 1940)
Storbritannien's flagStorbritannien's flag
Storbritannien (13. marts, 1940 - 9. februar, 1941)

Hjemsteder

Windau (juli, 1903 - 16. april, 1919)
København (16. april, 1919 - 19. marts, 1924)
Esbjerg (19. marts, 1924 - 10. maj, 1927)
Aalborg (10. maj, 1927 - 13. maj, 1940)
London (13. maj, 1940 - 9. februar, 1941)

Dimensioner

Længde: 88,4 m, Længde overalt: 92,9 m, Bredde: 12,2 m, Dybgang: 5,9 m, Dybde: 8,8 m

Tonnage

BRT: 2471, NRT: 1531, DW: 2360

Kapacitet

47 passagerer, 47 køjepladser

Fart

Fart: 12 knob

Maskineri

1 stk. triple expansion dampmaskine, 2110 ihk
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Irkutsk

 Dagmar
Dagmar
 Dagmar
Dagmar
 Dagmar
Dagmar
 Dagmar
Dagmar
 Dagmar
Dagmar



Oprettet: 12. maj 2019.
62 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS