Værft: R. Stephensom & Co, Ltd., Hebburn, England.
Nybygning nr. 80.
Bestilt: 1902.
Søsat: 3. marts, 1903.
Leveret: juli, 1903.
Status: Forlist.
Rederier
Bestilt af: Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (1902)
Handelshaus Gebr. Lassmann, Ventspils, Letland (juli, 1903 - 29. november, 1910)
Privatbanken i Kjøbenhavn A/S, København, Danmark (29. november, 1910 - 8. december, 1910)
Helmsing & Grimm, Riga, Letland (8. december, 1910 - 16. april, 1919)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (16. april, 1919 - 2. februar, 1941)
Charter: Den franske regering, Frankrig (18. juni, 1919 - 19. april, 1920)
Beslaglagt: Ministry of Transportation, London, England (15. maj, 1940 - 2. februar, 1941)
Hændelser og særlige begivenheder
1902
Bestilt af DFDS til det nystiftede selskab Russisch Überseeische Dampschiffs-Gesellschaft Courier i Riga. Imidlertid accepterede russerne ikke selskabet som russisk ejet, og selskabet kunne derfor ikke fordelagtige fragtrater og tilskud, hvorfor kontrakten på skibet blev solgt til Handelshaus Gebr. Lassmann, der var agent for DFDS i Rusland. DFDS havde sikkerhed i skibet.
16. april, 1919
Ifølge transportdokument solgt til Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S. Overtaget af DFDS i Konstantinobel (Istanbul).
juni, 1920 - 1923
Oplagt i København på grund af en tvist med Ellerman's Wilson Line Ltd. om ejerskab af skibet.
15. juni, 1923
Registreret til DFDS i registret.
9. april, 1940
Ved den tyske besættelse af Danmark var Dagmar i Manchester.
13. maj, 1940
Beslaglagt af de britiske myndigheder.
9. februar, 1941
På vej fra Malaga til Storbritannien med appelsiner blev Dagmar I sænket under luftangreb ca. 200 miles vest for Portugals sydvestspids. Fire englændere og én dansker omkom.
Supplerende oplysninger
Kaldesignaler
NCHL (1920 - 1933)
OXXD (1934 - 13. maj, 1940)
Flag
| Letland (juli, 1903 - 16. april, 1919) |
| Danmark (16. april, 1919 - 13. maj, 1940) |
| Storbritannien (13. marts, 1940 - 9. februar, 1941) |
Hjemsteder
Windau (juli, 1903 - 16. april, 1919)
København (16. april, 1919 - 19. marts, 1924)
Esbjerg (19. marts, 1924 - 10. maj, 1927)
Aalborg (10. maj, 1927 - 13. maj, 1940)
London (13. maj, 1940 - 9. februar, 1941)
Dimensioner
Længde: 88,4 m, Længde overalt: 92,9 m, Bredde: 12,2 m, Dybgang: 5,9 m, Dybde: 8,8 m
Tonnage
BRT: 2471, NRT: 1531, DW: 2360
Kapacitet
47 passagerer, 47 køjepladser
Fart
Fart: 12 knob
Maskineri
1 stk. triple expansion dampmaskine, 2110 ihk
1 stk. fastbladet propel
Billeder af Dagmar
 Dagmar
|
 Dagmar
|
 Dagmar
|
 Dagmar
|
 Dagmar
|
Oprettet: 12. maj 2019.