Værft: Harland & Wolff, Belfast, Nordirland.
Nybygning nr. 312.
Bestilt: 14. november, 1895.
Kølstrakt: 15. december, 1896.
Søsat: 12. februar, 1897.
Leveret: 29. juli, 1897.
Status: Forlist.
Navne
Rotterdam (29. juli, 1897 - 5. april, 1906)
C.F. Tietgen (5. april, 1906 - 24. december, 1912)
Dwinsk (24. december, 1912 - 18. juni, 1918)Rederier
Holland America Line, Rotterdam, Holland (29. juli, 1897 - 5. april, 1906)
Operatør: Skandinavien-Amerika-Linien, København, Danmark (5. april, 1906 - december, 1913)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (5. april, 1906 - 24. december, 1913)
Det Russisk-Østasiatiske Dampskibsselskab, Sankt Petersborg, Rusland (24. december, 1913 - 1917)
Rekvireret: Den britiske regering, England (1917 - 18. juni, 1918)
Hændelser og særlige begivenheder
tirsdag 18. juni, 1918 - onsdag 19. juni, 1918
Torpederet af den tyske ubåd U 151 nordøst for Bermuda. Besætningen gik i 7 redningsbåde. Besætningen fra 6 af redningsbådene blev reddet, men den sidste redningsbåd forsvandt med 22 om bord.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
NPRK (1906 - 24. december, 1913)
Flag
| Holland (29. juli, 1897 - 5. april, 1906) |
| Danmark (5. april, 1906 - 24. december, 1913) |
| Estland (24. december, 1913 - 18. juni, 1918) |
Hjemsteder
Rotterdam (29. juni, 1897 - 5. april, 1906)
København (5. april, 1906 - 24. december, 1913)
Sankt Petersborg (24. december, 1913 - 16. juni, 1918)
Dimensioner
Længde: 143,1 m, Længde overalt: 148,1 m, Bredde: 16,2 m, Dybgang: 8,8 m, Dybde: 12,5 m
Tonnage
BRT: 8173, NRT: 5142, DW: 8315
Kapacitet
891 passagerer, 891 køjepladser (1906)
Fart
Fart: 14 knob
Maskineri
2 stk. triple expansion dampmaskine, 5250 ihk
2 stk. fastbladet propel
Oprettet: 26. juni 2019.