Værft: Jos. L. Meyer Werft, Papenburg, Tyskland.
Nybygning nr. 560.
IMO nummer: 7006314.
Søsat: 19. december, 1969.
Leveret: 29. april, 1970.
Navne
Apollo (29. april, 1970 - 17. marts, 1976)
Olau Kent (17. marts, 1976 - 9. november, 1980)
Gelting Nord (9. november, 1980 - marts, 1984)
Benodet (marts, 1984 - 28. marts, 1985)
Corbiére (28. marts, 1985 - marts, 1995) Marketingnavn: Linda I (marts, 1991 - 1992)
Apollo (marts, 1995 - )
Ruter
Kapellskär - Mariehamn - Nådendal (2. marts, 1970 - 1975)
Stockholm - Mariehamn - Turku(Åbo) (12. maj, 1975 - 12. december, 1975)
Sheerness - Vlissingen (1. april, 1976 - 10. september, 1980)
Faaborg - Gelting (marts, 1981 - 1982)
Hundested - Sandefjord (1. maj, 1982 - 31. december, 1982)
Plymouth - Roscoff (30. april, 1984 - marts, 1985)
Poole - Cherbourg (21. februar, 1985 - 22. september, 1991)
Helsinki (Helsingfors) - Tallinn (3. november, 1991 - oktober, 1997)
Oplagt (oktober, 1997 - maj, 1998)
Hotelskib (maj, 1998 - 1998)
Kapellskär - Paldiski (9. november, 1998 - december, 1998)
Bagenkop - Kiel (1. marts, 1999 - 30. juni, 1999)
Oplagt (2. juli, 1999 - 2. februar, 2000)
St. Barbe - Blanc Sablon (1. maj, 2000 - januar, 2019)
Matane - Baie-Comeau (2019 - 16. marts, 2019)
Matane - Godbout (også) (2019 - 16. marts, 2019)
Rederier
Partrederi (Rederi AB Slite (Gustaf Myrsten), Rederi AB Volo (Gustaf Myrsten)), Slite, Sverige (29. april, 1970 - 12. marts, 1976)
Olau Line A/S, København, Danmark (12. marts, 1976 - 10. september, 1980)
Nordisk Færgefart A/S, Faaborg, Danmark (1980 - marts, 1984)
Sparekassen SDS, Danmark (10. september, 1980 - 1980)
Charter: Brittany Ferries, Morlaix, Frankrig (marts, 1984 - 1985)
Nordisk Færgefart, A/S, Bahamas (marts, 1984 - september, 1990)
Charter: British Channel Island Ferries (28. marts, 1985 - april, 1985)
Charter: Truckline Ferries, Cherbourg, Frankrig (maj, 1989 - september, 1990)
Marne Investments Ltd., Bahamas (september, 1990)
Eckerölinjen AB, Isle of Man (september, 1990 - maj, 1995)
Charter: Estonian New Line, Tallinn, Estland (november, 1991 - 1993)
Charter: Tallink Group AS, Tallinn, Estland (1994)
Rederiaktiebolaget Eckerö, Eckerö, Finland (marts, 1995 - 26. januar, 2000)
Charter: Tallink Group AS, Tallinn, Estland (9. november, 1998 - december, 1998)
Charter: Nordisk Færgefart A/S, Faaborg, Danmark (1. marts, 1999 - 30. juni, 1999)
Labrador Marine Inc. (Woodward Group), Goose Bay, Canada (26. januar, 2000 - 16. januar, 2019)
Société des Traversiers du Québec, Québec, Canada (16. januar, 2019 - )
Hændelser og særlige begivenheder
4. oktober, 1994 - 10. oktober, 1994
Tilbageholdt i Helsinki på grund af problemer med bovporten.
13. marts, 1999
Ved afgang fra Bagenkop grundstødte Apollo 350 meter fra havnen kl. ca. 18.30. Færgen sprang læk flere steder, og vand trængte ind i maskinrummet. Apollo kom fri igen, og den finske kaptajn besluttede at fortsætte sejladsen til Kiel med 200 passagerer og 30-40 biler om bord. Apollo ankom til Kiel omkring kl. 21, og brandvæsenet blev tilkaldt for at pumpe vand ud fra maskinrum og tanke i dobbeltbunden. Dagen efter blev Apollo slæbt til reparation ved Lindenau Werft i Kielerfjorden. Da færgen ankom til værftet, havde den 20 graders slagside. Der blev fundet seks huller i bunden.
19. marts, 1999
Reparation afsluttet, Apollo forlod værftet for at genoptage sejladsen.
10. januar, 2008
Mindre brand om bord, som hurtigt var slukket.
16. januar, 2019
Société des Traversiers du Québec ville helst chartre en færge til afløsning, mens den ordinære færge F.A.-Gauthier var på langvarigt værftsophold på grund af vibrationsproblemer fra azimuth-thrusterne. Imidlertid var der ingen passende færge på chartermarkedet, så rederiet endte med at købe den aldrende færge Apollo for $2,1 million.
25. februar, 2019
Apollo påsejlede kajen ved ankomst til Godbout og fik beskadiget bovporten.
8. marts, 2019
Sejladsen genoptaget efter reparation i Matane.
16. marts, 2019
Ved ankomst til Matane kl. 21 påsejlede Apollo kajen og fik større skader i stævnen. Société des Traversiers du Québec har senere valgt ikke at færgen reparere.
Supplerende oplysninger
Design
Robert Tillberg: indretning
Kaldesignaler
SEWD (april, 1970 - marts, 1976)
OUTW (marts, 1976 - marts, 1984)
CFG6209 (januar, 2000 - )
Flag
| Sverige (april, 1970 - marts, 1976) |
| Danmark (marts, 1976 - marts, 1984) |
| Bahamas (marts, 1984 - september, 1990) |
| Isle of Man (Ellan Vannin) (september, 1990 - november, 1991) |
| Estland (marts, 1991 - maj, 1995) |
| Ålandsøerne (maj, 1995 - januar, 2000) |
| Canada (januar, 2000 - ) |
Hjemsteder
Slite (april, 1970 - marts, 1976)
Ribe (marts, 1976 - november, 1981)
Faaborg (november, 1981 - marts, 1984)
Nassau (marts, 1984 - september, 1990)
Douglas (september, 1990 - november, 1991)
Tallinn (november, 1991 - maj, 1995)
Eckerö (maj, 1995 - januar, 2001)
St. John's NL (januar, 2001 - )
Dimensioner
Længde overalt: 108,07 m, Bredde: 17,2 m, Dybgang: 4,6 m
Tonnage
BRT: 4238, NRT: 1814, DW: 1118
Kapacitet
1200 passagerer, 240 køjepladser, 260 personbiler
Fart
Fart: 18,5 knob
Maskineri
2 stk. SBV 12M 350 Deutz diesel, 8000 bhk (1969 - 1982)
2 stk. 9L32/36 MAN B&W diesel, 8045 bhk (1982 - )
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Billeder af Corbiére
 Gelting Nord
|
 Gelting Nord
|
 Corbiére Silja Europa
|
 Apollo
|
 Apollo
|
 Apollo
|
 Apollo
|
 Apollo
|
Oprettet: 10. januar 2009. Senest revideret: 26. marts 2019.