Værft: Trondheims mekaniske Værksted (TMV), Trondheim, Norge.
Nybygning nr. 244.
IMO nummer: 5142657.
Søsat: 29. januar, 1960.
Leveret: 20. juni, 1960.
Rederier
Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab A/S, Norge (20. juni, 1960 - august, 1989)
Troms Fylkes Dampskibsselskap ASA (TFDS), Norge (august, 1989 - 2002)
Elegant Cruise Line, Liberia (2002 - april, 2012)
Premier Cruises, Ltd., Sankt Petersburg, Rusland (april, 2012 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Harald Jarl var det første Hurtigruteskib i den nye Ekspresrute til Svalbard, som hver sommer frem til og med 1982 blev varetaget af hurtigruteskibe, som på skift gik ud af kystruten for at gøre en afstikker til Svalbard.
Kolliderede med Sunnmøre ved Hustadvika. Fik mindre skader på skibssiden.
Havde bundkending i Raftsundet. Efterfølgende repareret i Bergen.
Ombygget ved Haugesunds Mek. Verksted fra toklasset til enklasset skib. En stor del af kahytterne blev her moderniseret med bad og toilet.
Grundstødte Åboskjæret ved Brønnøysund.
lørdag 1. september, 1990
Kolliderede med fragtskibet Aquamarin i Stokksundet.
Fik skader på skroget i hårdt vejr mellem Stamsund og Svolvær. Efterføjgende repareret i Harstad.
På vej sydgoende i Risværsund nord for Rørvik grundstødte Lofoten. Slæbt til Rørvik for midlertidig reparetion. Dagen efter slæbt videre til reparation ved Mylkebruk Mekaniske Verksted.
Atter i fart.
Harald Jarl ankom for sidste gang til Bergen i Hurtigruten. Fortsatte som Hurtigruteskib til Oslo, hvor den ultimo oktober 2001 blev præsenteret for publikum for sidste gang i Hurtigrutesammenhæng. Herefter gik skibet til Fosen for at fungere som hotelskib i forbindelse med bygningen af MS Trollfjord, men lå ikke ved Fosen til årsskiftet 2001-02 - blev altså hurtig oplagt andetsteds.
Harald Jarl gik til Uddevalla for ombygning til krydstigtskibet Andrea.
Blev bugseret Uddevalla-Göteborg for videre ombygning på Cityvarvet.
tirsdag 16. september, 2003
Andrea forlod Göteborg for sin nye karriere som cruiseskib.
Arresteret.
april, 2012 - torsdag 4. april, 2013
Ombygget og renoveret i Split, Kroatien. Fik blandt andet udskiftet overbygningen bag broen med en større. Redningsbådene blev udskiftet med to moderne overdækkede redningsbåde.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
LAMQ (15. juni, 1960 - 31. juli, 2002)
ELZV7 (31. juli, 2002 - marts, 2013)
J8B4685 (marts, 2013 - )
Flag
| Norge (15. juni, 1960 - 31. juli, 2002) |
| Liberia (31. juli, 2002 - marts, 2013) |
| Saint Vincent og Grenadinerne (marts, 2013 - ) |
Hjemsteder
Trondheim (15. juni, 1960 - august, 1989)
Tromsø (august, 1989 - 31. juli, 2002)
Monrovia (31. juli, 2002 - marts, 2013)
Kingstown (marts, 2013 - )
Dimensioner
Længde: 79,25 m, Længde overalt: 87,4 m, Bredde: 13,26 m, Dybgang: 4,62 m
Tonnage
BRT: 2632, NRT: 1092
Kapacitet
600 passagerer, 224 køjepladser (1960)
600 passagerer, 164 køjepladser (1983)
399 passagerer, 164 køjepladser (?)
106 passagerer, 106 køjepladser (2003)
96 passagerer, 96 køjepladser (2013)
Fart
Fart: 16,3 knob
Maskineri
1 stk. DM550-VBTF B&W diesel, 3450 bhk
1 stk. propel med justerbare skrueblade
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side) (slutningen af 2013 - )
Oprettet: 14. januar 2009. Senest revideret: 6. maj 2013. Senest tjekket: 27. november 2023.