Serenissima

Værft: Trondheims mekaniske Værksted (TMV), Trondheim, Norge.
Nybygning nr. 244.
IMO nummer: 5142657.

Søsat: 29. januar, 1960.
Leveret: 20. juni, 1960.

Navne

Harald Jarl (20. juni, 1960 - 2002)
Andrea (2002 - marts, 2013)
Serenissima (marts, 2013 - )

Ruter

Bergen - Kirkenes (23. juni, 1960 - oktober, 2001)
Hotelskib (oktober, 2001 - 2002)
Krydstogter (4. november, 2003 - marts, 2009)
Krydstogter (april, 2013 - )

Rederier

Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab A/S, Norge (20. juni, 1960 - august, 1989)
Troms Fylkes Dampskibsselskap ASA (TFDS), Norge (august, 1989 - 2002)
Elegant Cruise Line, Liberia (2002 - april, 2012)
Premier Cruises, Ltd., Sankt Petersburg, Rusland (april, 2012 - )

Hændelser og særlige begivenheder

juni, 1968
Harald Jarl var det første Hurtigruteskib i den nye Ekspresrute til Svalbard, som hver sommer frem til og med 1982 blev varetaget af hurtigruteskibe, som på skift gik ud af kystruten for at gøre en afstikker til Svalbard.

februar, 1969
Kolliderede med Sunnmøre ved Hustadvika. Fik mindre skader på skibssiden.

lørdag 6. januar, 1973
Havde bundkending i Raftsundet. Efterfølgende repareret i Bergen.

1980
Ombygget ved Haugesunds Mek. Verksted fra toklasset til enklasset skib. En stor del af kahytterne blev her moderniseret med bad og toilet.

januar, 1989
Grundstødte Åboskjæret ved Brønnøysund.

lørdag 1. september, 1990
Kolliderede med fragtskibet Aquamarin i Stokksundet.

januar, 1995
Fik skader på skroget i hårdt vejr mellem Stamsund og Svolvær. Efterføjgende repareret i Harstad.

onsdag 6. august, 1997
På vej sydgoende i Risværsund nord for Rørvik grundstødte Lofoten. Slæbt til Rørvik for midlertidig reparetion. Dagen efter slæbt videre til reparation ved Mylkebruk Mekaniske Verksted.

søndag 31. august, 1997
Atter i fart.

søndag 21. oktober, 2001
Harald Jarl ankom for sidste gang til Bergen i Hurtigruten. Fortsatte som Hurtigruteskib til Oslo, hvor den ultimo oktober 2001 blev præsenteret for publikum for sidste gang i Hurtigrutesammenhæng. Herefter gik skibet til Fosen for at fungere som hotelskib i forbindelse med bygningen af MS Trollfjord, men lå ikke ved Fosen til årsskiftet 2001-02 - blev altså hurtig oplagt andetsteds.

august, 2002
Harald Jarl gik til Uddevalla for ombygning til krydstigtskibet Andrea.

søndag 18. maj, 2003
Blev bugseret Uddevalla-Göteborg for videre ombygning på Cityvarvet.

tirsdag 16. september, 2003
Andrea forlod Göteborg for sin nye karriere som cruiseskib.

marts, 2009
Arresteret.

april, 2012 - torsdag 4. april, 2013
Ombygget og renoveret i Split, Kroatien. Fik blandt andet udskiftet overbygningen bag broen med en større. Redningsbådene blev udskiftet med to moderne overdækkede redningsbåde.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

LAMQ (15. juni, 1960 - 31. juli, 2002)
ELZV7 (31. juli, 2002 - marts, 2013)
J8B4685 (marts, 2013 - )

Flag

Norge's flagNorge's flag
Norge (15. juni, 1960 - 31. juli, 2002)
Liberia's flagLiberia's flag
Liberia (31. juli, 2002 - marts, 2013)
Saint Vincent og Grenadinerne's flagSaint Vincent og Grenadinerne's flag
Saint Vincent og Grenadinerne (marts, 2013 - )

Hjemsteder

Trondheim (15. juni, 1960 - august, 1989)
Tromsø (august, 1989 - 31. juli, 2002)
Monrovia (31. juli, 2002 - marts, 2013)
Kingstown (marts, 2013 - )

Dimensioner

Længde: 79,25 m, Længde overalt: 87,4 m, Bredde: 13,26 m, Dybgang: 4,62 m

Tonnage

BRT: 2632, NRT: 1092

Kapacitet

600 passagerer, 224 køjepladser (1960)
600 passagerer, 164 køjepladser (1983)
399 passagerer, 164 køjepladser (?)
106 passagerer, 106 køjepladser (2003)
96 passagerer, 96 køjepladser (2013)

Fart

Fart: 16,3 knob

Maskineri

1 stk. DM550-VBTF B&W diesel, 3450 bhk
1 stk. propel med justerbare skrueblade

Stabilisatorer

2 stk. finne-stabilisator (en i hver side) (slutningen af 2013 - )

AIS

Hvor er Serenissima nu?

Billeder af Serenissima

Oprettet: 14. januar 2009. Senest revideret: 6. maj 2013. Senest tjekket: 27. november 2023.