Værft: Palmers Shipbuilding & Iron Co. Ltd., Newcastle-on-Tyne, England.
Nybygning nr. 387.
Søsat: 22. april, 1879.
Leveret: april, 1879.
Status: Forlist.
Navn
Vesta (april, 1879 - 16. juni, 1917)Rederier
Friederich Georg Schmidt, Hamburg, Tyskland (april, 1879 - 1. august, 1881)
A. Kirsten, Hamburg, Tyskland (1. august, 1881 - 6. maj, 1882)
Partrederi v/ Gottfried Beijer, Malmö, Sverige (1. august, 1881 - 15. februar, 1883)
Sydsvenska Ångfartygs AB, Malmö, Sverige (15. februar, 1883 - 19. januar, 1894)
Skånska Ångfartygs AB, Malmö, Sverige (19. januar, 1894 - 14. april, 1899)
Charter: Islands regering, Reykjavik, Island (1. marts, 1896 - 30. november, 1896)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (14. april, 1899 - 16. juli, 1917)
Charter: Islands regering, Reykjavik, Island (11. juli, 1917 - 16. juli, 1917)
Hændelser og særlige begivenheder
Sydsvenska Ångfartygs AB trådte i likvidation.
Solgt til DFDS. Anmeldt til det danske register 2. juni, registreret 8. juni.
På vej fra Isafjord til Reykjavik i tæt snevejt grundstødte Vesta nær Hnífsdalur, Island. Vand trængte ind i maskinrum,et og slukkede fyrene. Passagerer og nogle besætningsmedlemmer blev bragt i land.
tirsdag 18. februar, 1913 - fredag 21. februar, 1913
Bjærget af Svitzer og efterfølgende bragt til Isafjord for reparation.
På vej fra Seyðisfjörður til Fleetwood med en last af sild, tran og uld, blev Vesta ramt af en torpedo fra den tyske ubåd U-88. 5 mand omkom. Resten af besætningen reddede sig i bådene og ankom til Sumba, Suðuroy, Færøerne dagen efter.
Søforklaring og Søforhør dat. Thorshavn d. 21/7 17.
Anmeldelse fra Rederiet dat. Kjøbenhavn d. 13/10 17.
Kl. 2.10 FM. observeredes fra V., som befandt sig ca. 60 Sm. fra Færøerne, tæt om Styrbord en Torpedo,
og umiddelbart efter indtraf en voldsom Eksplosion. Redningsbaadene affiredes, men den ene kæntrede, og da V.
umiddelbart efter sank, savnedes 1. Maskinm. Edvard Magnus Quirinus Larsen, Hovmester Ivar Richter
Devald og Koksmath Poul Ingedahl, alle af Kbhvn., Matros Martinus Petersen af Horsens og Fyrbøder Arvid
Reinholdt Jacob Söderlund af Sverige. Kort efter kom en tysk Undervandsbaad til, men efter at der fra den var
blevet rettet flere Spørgsmaal angaaende Skibet og Ladningen, dykkede den og forsvandt. Den 17. indkom de øvrige
af V.'s Besætning til Suderø.
Anm. Aarsagen til Forliset fremgaar af det ovenanførte.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
FRDQ (april, 1879 - 6. maj, 1882)
HCRN (6. maj, 1882 - 8. juni, 1899)
NKJW (8. juni, 1899 - 16. juni, 1917)
Flag
| Tyskland (april, 1879 - 6. maj, 1882) |
| Sverige (6. maj, 1882 - 8. juni, 1899) |
| Danmark (8. juni, 1899 - 16. juni, 1917) |
Hjemsteder
Hamburg (april, 1879 - 6. maj, 1882)
Malmö (6. maj, 1882 - 8. juni, 1899)
København (8. juni, 1899 - 16. juni, 1917)
Dimensioner
Længde: 67,0 m, Længde overalt: 70,8 m, Bredde: 8,2 m, Dybgang: 5,5 m
Tonnage
BRT: 1122, NRT: 688, DW: 1082
Kapacitet
92 passagerer, 70 køjepladser
Fart
Fart: 10 knob
Maskineri
1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 700 ihk
1 stk. fastbladet propel
Skrog
jern
Oprettet: 15. november 2019.