Island

Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.
Nybygning nr. 123.

Bestilt: 30. april, 1881.
Søsat: 4. maj, 1882.
Leveret: 2. september, 1882.

Status: Ophugget.

Navn

Island (2. september, 1882 - april, 1906)

Ruter

Stettin - København - Christiania (Oslo) - Kristiansand - New York (september, 1882 - 1898)
Stettin - København - Christiania (Oslo) - Kristiansand - New York (18. december, 1898 - 1900)
København - Christiania (Oslo) - Kristiansand - New York (1900 - 8. maj, 1905)

Rederier

Aktieselskabet Dampskibsselskabet Thingvalla, Kjøbenhavn, Danmark (2. september, 1882 - 10. oktober, 1898)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (10. oktober, 1898 - 20. januar, 1906)

Hændelser og særlige begivenheder

onsdag 30. august, 1882
Prøvesejlads.

lørdag 2. september, 1882
Overtaget af DFDS. Registreret i det danske register 5. september.

onsdag 28. december, 1898
Afsejlede fra København til New York på den første sejlads for DFDS.

lørdag 20. januar, 1906
Skøde for salg til Calarne & Cortese i Genova. Anmeldt 23. januar, registreret 24. januar.

fredag 26. januar, 1906
Sprang læk i København.

april, 1906
Ophugget i La Spezia.

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

NTHQ (5. september, 1898 - 24. januar, 1906)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (5. september, 1898 - 8. februar, 1906)

Hjemsted

København (5. september, 1898 - 24. januar, 1906)

Dimensioner

Længde: 95,4 m, Bredde: 98,9 m, Dybgang: 11,6 m

Tonnage

BRT: 2844, NRT: 1899, DW: 3340

Kapacitet

718 passagerer, 718 køjepladser

Fart

Fart: 12 knob

Maskineri

1 stk. 2+2 cylinder tandem compound dampmaskine, 1550 ihk
1 stk. fastbladet propel

Skrog

jern

Billeder af Island

Oprettet: 15. maj 2020.