Tula (ex. Schwalbe)

Værft: Palmer Bros. & Co., Jarrow, Newcastle-on-Tyne, England.
Nybygning nr. 68.

Søsat: 4. december, 1857.
Leveret: januar, 1858.

Status: Ophugget.

Navne

Schwalbe (januar, 1858 - 10. december, 1881)
Tula (10. december, 1881 - 28. februar, 1897)

Ruter

Baltikum - København - England (1882 - 1889)
Esbjerg - England (også) (1882 - 1889)
Baltikum - København - Hamburg (hovedsageligt) (1882 - 1889)
Stettin - København - Norges vestkyst (også) (1894 - 1896)

Rederier

Norddeutscher Lloyd (NDL), Tyskland (januar, 1858 - 10. december, 1881)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (10. december, 1881 - 23. marts, 1897)

Hændelser og særlige begivenheder

1866
Forlænget.

1874
Fik ny maskine.

1881
Ny kedel installeret.

fredag 14. juli, 1882 - torsdag 14. september, 1882
Ombygget i København.

mandag 21. december, 1896
Sunket langs kaj ved Refshaleøen. I dansk Søylykke-Statistik kan læses:
Søforhør i Kjøbenhavn d. 30. december 1896.
Under Manøvrering for at lægge til ved Kajen paa Refshaleøen fiskedes Bolværket af det Styrbords Anker, som hang affiret med Stokken i Vandet. I Tula formentes Ankeret at være gaaet til Bunds; men dette, som var blevet hængende 1 Bolværket, trykkede Hul i Siden paa Skibet, da dette faldt til Bolværket. Kl. 4 Eftermiddag, strax efter at Tula var fortøjet og Dampen afsagt i Maskinen begyndte Forskibet at synke; Dampen sattes strax op og Pumpning begyndtes, men da Fyrene kort efter ifølge Ordre fra Havnevæsenet af Hensyn til Petroleumsbeholdningen i Land maatte slukkes, fyldtes Skibet snart og sank. Tula blev ved Hjælp af Svitzer’s «B. E» tættet og optaget.
Ved Søretten meddeltes det Kaptajn Paaske: «at det ikke af Hensyn til Havnereglementet havde været nødvendigt at have Ankeret hængende affiret for at lægge til i Refshaleøens Bassin».

søndag 28. februar, 1897
Solgt i beskadiget tilstand til Rudolph Neugebauer i Hamburg for ophugning. Overtaget 23. marts. Anmeldt 24. marts, slettet fra registret 31. marts.

1897
Ophugget i Hamburg.

Søsterskibe

Romny (ex. Adler)
Onsala (ex. Möwe)
Minsk (ex. Schwan)

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

NTCB (10. december, 1881 - 23. marts, 1897)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (10. december, 1881 - 23. marts, 1897)

Hjemsted

København (10. december, 1881 - 23. marts, 1897)

Dimensioner

Længde: 53,6 m, Bredde: 7,8 m, Dybgang: 4,6 m (1858)
Længde overalt: 60,2 m, Bredde: 7,8 m, Dybgang: 4,9 m (1866)

Tonnage

BRT: 521, NRT: 354 (1858)
BRT: 695, NRT: 521 (1866)
BRT: 700,45, NRT: 515,23 (1882)

Kapacitet

25 passagerer, 25 køjepladser

Fart

Fart: 8,8 knob (1874)

Maskineri

1 stk. 2-cylindret dampmaskine, 203 ihk (1858 - 1874)
1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 450 ihk (1874 - 1897)
1 stk. fastbladet propel

Ingen billeder af Tula (ex. Schwalbe)

Der er i øjeblikket over 45000 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af Tula (ex. Schwalbe). Måske kan du hjælpe?

Hvis du har taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til

Oprettet: 25. september 2021.