Værft: Svendborg Skibsværft A/S, Danmark.
Nybygning nr. 91.
IMO nummer: 5141017.
Søsat: 21. januar, 1960.
Leveret: 14. juni, 1960.
Status: Ophugget.
Rederier
Danske Statsbaner, Danmark (14. juni, 1960 - december, 1987)
Societe di Navigazione Ultramar di Parascandalo Nicola & C.s.n.c., Napoli, Italien (december, 1987 - 1994)
Traghetti Isole Sarde S.r.L. (T.R.I.S), Olbia, Italien (1994 - 2003)
Charter: Diano S.p.A. Cagliari, Reggio di Calabria, Italien (oktober, 1998 - marts, 1999)
EneRmaR Trasporti Isole Sarde s.r.l., Italien (2003 - 2005)
Hændelser og særlige begivenheder
Se yderligere 330 hændelser for Skipper (ex. Hälsingborg)
Overtaget af DSB. Værftets omkostninger 8.219.397,11 kr..
Indsat i regelmæssig drift.
tirsdag 20. april, 1976 - onsdag 12. maj, 1976
Afløste på Kalundborg-Kolby Kås-Århus (Kalundborg på Svendborg værft).
søndag 16. maj, 1976 - torsdag 10. juni, 1976
Afløste på Bøjden-Fynshav overfarten (Fynshav på Århus værft).
Sidste dag i fart for DSB.
tirsdag 20. december, 2005
Ankom til Aliaga i Tyrkiet for ophugning ved Sok Ltd.
Kilder
Detaljerede oplysninger
Forskningsgruppen hos
Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen
Se yderligere 330 hændelser for Skipper (ex. Hälsingborg)
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
OXYU (juni, 1960 - december, 1987)
IXVI (december, 1987 - oktober, 2005)
Flag
| Danmark (juni, 1960 - december, 1987) |
| Italien (december, 1987 - oktober, 2005) |
Hjemsted
Helsingør (juni, 1960 - december, 1987)
Dimensioner
Længde: 79,15 m, Længde overalt: 80,9 m, Bredde: 13,38 m, Dybgang: 3,6 m
Tonnage
BRT: 1047, NRT: 316, DW: 440
Kapacitet
640 passagerer, 55 personbiler, 1 jernbanespor
Fart
Fart: 12,5 knob
Maskineri
9 stk. 6185CUT Frichs diesel, 3330 bhk (1960 - 1996)
2 stk. fastbladet propel (1 for, 1 agter)
Oprettet: 14. januar 2008. Senest revideret: 9. juni 2020.