Værft: Gilleleje Bådebyggeri I/S, Gilleleje, Danmark.
Nybygning nr. 2.
Leveret: juni, 1992.
Rederier
Havnens Motor Færge A/S, København, Danmark (juni, 1992 - 19. maj, 1999)
DFDS Canal Tours A/S, København, Danmark (19. maj, 1999 - 2011)
Canal Tours A/S (Strömma Turism & Sjöfart), København, Danmark (2011 - 9. januar, 2019)
Stromma Danmark A/S, København, Danmark (9. januar, 2019 - )
Hændelser og særlige begivenheder
lørdag 12. december, 2009
Den Grimme Ælling sejlede sin første officielle tur med eldrift under klimatopmødet COP15. Den Grimme Ælling blev ombygget til eldrift hos Gilleleje Bådebyggeri, hvor dieselmotoren blev udskiftet med elmotor og lithiumbatterier. Ombygningen kostede ca. 1,5 millioner kr. Lauritzen fonden støttede projektet med et tilskud på 700.000 kr.
Supplerende oplysninger
Kontrolnumre
P 914 (1992 - )
Kendingssignaler
XP6073 (22. juni, 1992 - 4. november, 2022)
OU2004 (4. november, 2022 - )
Flag
| Danmark (22. juni, 1992 - ) |
Hjemsted
København (22. juni, 1992 - )
Dimensioner
Længde: 19,3 m, Længde overalt: 19,9 m, Bredde: 4,8 m, Dybgang: 1,2 m
Tonnage
BT: 9,7, NT: 2,9
Kapacitet
167 passagerer
Maskineri
1 stk. Caterpillar diesel, 112 kW (juni, 1992 - 2009)
1 stk. LSRPM280SD Leroy Somer elmotor, 55 kW (december, 2009 - )
1 stk. propel
1 stk. tværpropel i bov
Skrog
glasfiber
Oprettet: 5. august 2009. Senest revideret: 28. december 2022.