Den Grimme Ælling

Værft: Gilleleje Bådebyggeri I/S, Gilleleje, Danmark.
Nybygning nr. 2.

Leveret: juni, 1992.

Navn

Den Grimme Ælling (22. juni, 1992 - )

Rute

Havnerundfart og rutesejlads i Københavns Havn (1992 - )

Rederier

Havnens Motor Færge A/S, København, Danmark (juni, 1992 - 19. maj, 1999)
DFDS Canal Tours A/S, København, Danmark (19. maj, 1999 - 2011)
Canal Tours A/S (Strömma Turism & Sjöfart), København, Danmark (2011 - 9. januar, 2019)
Stromma Danmark A/S, København, Danmark (9. januar, 2019 - )

Hændelser og særlige begivenheder

lørdag 12. december, 2009
Den Grimme Ælling sejlede sin første officielle tur med eldrift under klimatopmødet COP15. Den Grimme Ælling blev ombygget til eldrift hos Gilleleje Bådebyggeri, hvor dieselmotoren blev udskiftet med elmotor og lithiumbatterier. Ombygningen kostede ca. 1,5 millioner kr. Lauritzen fonden støttede projektet med et tilskud på 700.000 kr.

Supplerende oplysninger

Kontrolnumre

P 914 (1992 - )

Kendingssignaler

XP6073 (22. juni, 1992 - 4. november, 2022)
OU2004 (4. november, 2022 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (22. juni, 1992 - )

Hjemsted

København (22. juni, 1992 - )

Dimensioner

Længde: 19,3 m, Længde overalt: 19,9 m, Bredde: 4,8 m, Dybgang: 1,2 m

Tonnage

BT: 9,7, NT: 2,9

Kapacitet

167 passagerer

Maskineri

1 stk. Caterpillar diesel, 112 kW (juni, 1992 - 2009)
1 stk. LSRPM280SD Leroy Somer elmotor, 55 kW (december, 2009 - )
1 stk. propel
1 stk. tværpropel i bov

Skrog

glasfiber

AIS

Hvor er Den Grimme Ælling nu?

Billeder af Den Grimme Ælling

Oprettet: 5. august 2009. Senest revideret: 28. december 2022.