Den Grimme Ælling

Værft: Gilleleje Bådebyggeri I/S, Gilleleje, Danmark.
Nybygning nr. 2.

Leveret: juni, 1992.

Navn

Den Grimme Ælling (22. juni, 1992 - )

Rute

Havnerundfart og rutesejlads i Københavns Havn (1992 - )

Rederier

Havnens Motor Færge A/S, København, Danmark (juni, 1992 - 19. maj, 1999)
DFDS Canal Tours A/S, København, Danmark (19. maj, 1999 - 2011)
Canal Tours A/S (Strömma Turism & Sjöfart), København, Danmark (2011 - )

Hændelser og særlige begivenheder

12. december, 2009: Den Grimme Ælling sejlede sin første officielle tur med eldrift under klimatopmødet COP15. Den Grimme Ælling blev ombygget til eldrift hos Gilleleje Bådebyggeri, hvor dieselmotoren blev udskiftet med elmotor og lithiumbatterier. Ombygningen kostede ca. 1,5 millioner kr. Lauritzen fonden støttede projektet med et tilskud på 700.000 kr.

Supplerende oplysninger

Kontrolnummer

P 914 (1992 - )

Kaldesignal

XP6073

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark

Hjemsted

København

Dimensioner

Længde: 19,3 m, Længde overalt: 19,9 m, Bredde: 4,8 m, Dybgang: 1,2 m

Tonnage

BT: 9,7, NT: 2,9

Kapacitet

167 passagerer

Maskineri

1 stk. Caterpillar diesel, 112 kW (juni, 1992 - 2009)
1 stk. LSRPM280SD Leroy Somer elmotor, 55 kW (december, 2009 - )
1 stk. propel
1 stk. tværpropel i bov

Skrog

glasfiber

Billeder af Den Grimme Ælling

 Den Grimme Ælling Arno II
Den Grimme Ælling
Arno II
 Den Grimme Ælling
Den Grimme Ælling
 Den Grimme Ælling Jeppe
Den Grimme Ælling
Jeppe
 Den Grimme Ælling
Den Grimme Ælling
 Den Grimme Ælling
Den Grimme Ælling
 Den Grimme Ælling
Den Grimme Ælling
 Den Grimme Ælling
Den Grimme Ælling
 Den Grimme Ælling
Den Grimme Ælling
 Den Grimme Ælling
Den Grimme Ælling
 Den Grimme Ælling
Den Grimme Ælling



Oprettet: 5. august 2009.
63 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS