Ruter
Askø - Bandholm (1993 - )
Femø - Kragenæs (afløserfærge) (17. maj, 2021 - 20. maj, 2021)
Femø - Kragenæs (afløserfærge) (7. juni, 2021 - 10. juni, 2021)
Femø - Kragenæs (afløserfærge) (13. december, 2021 - 15. december, 2021)
Askø - Kragenæs (Nødfartplan) (5. februar, 2022)
Fejø - Kragenæs (også, afløserfærge) (5. februar, 2022)
Femø - Kragenæs (afløserfærge) (5. februar, 2022 - 11. februar, 2022)
Fejø - Kragenæs (afløserfærge) (3. marts, 2022)
Fejø - Kragenæs (afløserfærge) (24. april, 2022 - 29. april, 2022)
Femø - Kragenæs (også, afløserfærge) (25. april, 2022 - 29. april, 2022)
Fejø - Kragenæs (afløserfærge) (24. august, 2022)
Femø - Kragenæs (afløserfærge) (24. august, 2022 - 25. august, 2022)
Hændelser og særlige begivenheder
Askø fik nye konsoller til at styring af landklapperne. Desuden blev agterklappen flyttet lidt mod styrbord og gjort lidt bredere. Dette skete for at Askø også kunne benytte Femøsunds færgelejer. Færgelejet på Askø blev ved samme lejlighed ombygget, idet broklappen blev gjort bredere. Endelig blev skyggen på Askøs styrehus malet orange. Den var blå fra starten og senere lyseblå.
21. januar, 2013 - 31. januar, 2013
Efter haveri i bagbord gear nogle dage før, fik Askø skiftet motor og gear ved Søby Værft, Ærø.
Forsejlet fra Bandholm til Fejø kl. 21.46 - 23.01.
17. maj, 2021 - 20. maj, 2021
I fart på Kragenæs - Femø som afløser for Femøsund, der afløser på Kragenæs - Fejø for Christine i dennes dokningsperiode. Første afgang fra Kragenæs kl. 5.00.
30. maj, 2021 - 31. maj, 2021
Forsejlet fra Bandholm til Søby. Afgang Bandholm 30. maj kl. 21.25, ankomst Søby 31. maj kl. 04.07. I dok kl. 06.25.
Ud af dok kl. 16.09. Forsejlet fra Søby til Bandholm, ankomst kl. 22.47.
Forsejlet fra Bandholm til Kragenæs kl. 22.15 - kl. 23.15 for at være klar til at afløse for Femøsund under dennes værftsbesøg.
Forsejlet fra Kragenæs til Askø kl. 21.52 - kl. 22.28. I fart kl. 22.30.
Forsejlet fra Askø til Kragenæs kl. 19.31 - kl. 20.22 for at afløse for Femøsund, der skulle i dok. Første afgang fra Kragenæs kl. 20.36.
Forsejlet fra Kragenæs til Bandholm kl. 22.05 - kl. 22.54.
Indsat som afløser for skiftevis Femøsund og Christine. Sejlede desuden nogle ture Kragenæs - Askø, da Smålandshavet først kunne indsættes som afløser dagen efter.
Atter i normal fart efter Christine var blevet repareret.
Forsejlet fra Askø til Kragenæs kl. 08.15 - kl. 08.54. Afløste for Christine til kl. 13.30.
Forsejlet fra Kragenæs til Bandholm 13.38 - kl. 15.32. Atter i fart til Askø kl. 15.40.
Forsejlet fra Bandholm til Fejø kl. 19.41 - kl. 20.48.
24. april, 2022 - 29. april, 2022
Indsat som afløser for Christine aften og nat under dennes værftsophold. Om dagen indsat som afløser for Femøsund på ruten til Femø, mens denne afløste på ruten til Fejø.
Forsejlet fra Kragenæs til Bandholm til Fejø kl. 21.53 - 22.45.
15. maj, 2022 - 16. maj, 2022
Forsejlet fra Bandholm kl. 19.42 - kl. 02.33. I dok kl. 4.
Ud af dok kl. 10.55. Forsejlet fra Søby til Kragenæs, ankomst kl. 15.58. Forsejlet videre til Bandholm kl. 17.15 - kl. 18.11. Første afgang fra Bandholm kl. 18.30.
Redirigeret til Kragenæs på grund af Femøsunds grundstødning.
Afgang Askø kl. 17.35, ankomst Kragenæs kl. 18.13. Indsat på to retur til Fejø, mens Christine afløste til Fejø, første afgang kl. 18.25. Derefter indsat som afløser på Fejø-ruten, første afgang kl. 19.55.
Sidste ankomst til Kragenæs kl. 11.35, forsejlet til Bandholm kl. 11.42 - kl. 12.34. Første afgang til Askø kl. 12.45.
Askø sejlede dagens to første dobbeltture. Derefter taget ud af drift for reparation langs kaj i Bandholm. Smålandshavet afløste.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
OZAJ
Flag
Hjemsted
Askø
Dimensioner
Længde: 31,12 m, Længde overalt: 33,5 m, Bredde: 10,4 m, Dybgang: 2,2 m
Tonnage
BT: 202, BRT: 181,82, NT: 112, NRT: 102,97, DW: 90
Kapacitet
98 passagerer, 14 personbiler, 1 lastbiler
Fart
Fart: 10 knob
Maskineri
2 stk. DS11-67MU40U Scania diesel hovedmaskine, 620 hk (1993 - 2006)
1 stk. DS9 Scania diesel hjælpemaskine, 180 kW (1993 - )
2 stk. D12D-B MH Volvo Penta diesel hovedmaskine, 700 hk (2006 - 2012)
2 stk. DI1259M Scania diesel hovedmaskine, 514 kW (2012 - )
2 stk. fastbladet propel
2 stk. tværpropel i bov (i bagbords skrog)
Skrog
katamaran, stål
Billeder af Askø
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 (bro) Askø
|
 (bro) Askø
|
 (bro) Askø
|
 (interiør) Askø
|
 (bro) Askø
|
 (i dok) Askø
|
 (interiør) Askø
|
 (i dok) Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 (om bord) Askø
|
 (vogndæk) Askø
|
 Askø
|
 (bro) Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 (skorsten) Askø
|
 (bro) Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø Femøsund
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 (om bord) Askø
|
 (bro) Askø
|
 (bro) Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 (maskinrum) Askø
|
 (maskinrum) Askø
|
 (interiør) Askø
|
 (interiør) Askø
|
 (maskinrum) Askø
|
 (dæksplan) Askø
|
 (byggeplade) Askø
|
 Askø
|
 (vogndæk) Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 (skibsklokke) Askø
|
 Askø
|
 (interiør) Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
 Askø
|
Oprettet: 2. august 2009. Senest revideret: 26. januar 2023.