Dasman (ex. Kalundborg)

Detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder

Generelle informationer om Dasman (ex. Kalundborg)

Denne side indeholder en detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder for Dasman (ex. Kalundborg). For at se generelle informationer om færgen samt billeder, klik på linken herover.

fredag 5. september, 1930
Aviserne skriver at Statsbanernes søfartsvæsen i nær fremtid udbyder skibet.

mandag 20. oktober, 1930
Kontraheret ved Burmeister & Wain i København som nybygning 598.

onsdag 31. december, 1930
Køllagt på B&W (Strandgadeværftet).

lørdag 18. april, 1931
Søsat og navngivet Kalundborg af Ellen Graae, trafikchefens datter.

tirsdag 14. juli, 1931
Prøvetur.

onsdag 15. juli, 1931
Prøvetur i Øresund.

onsdag 15. juli, 1931
Overtaget af DSB.

torsdag 16. juli, 1931
Passeret bommen i Københavns Havn for udgående. Forsejlet fra København (Strandgadeværftet) kl. 11.30, ankom Kalundborg kl. 19.30.

fredag 17. juli, 1931
Fremvisnings- og præsentationssejlads Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

søndag 19. juli, 1931 - mandag 30. november, 1931
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

tirsdag 1. december, 1931 - søndag 13. december, 1931
Eftersyn hos B&W på Strandgadeværftet i København.

søndag 13. december, 1931
Forsøgt at sejle til Kalundborg, men maskinen løb varm ud for Snekkersten.

søndag 13. december, 1931
Returneret til B&W.

søndag 13. december, 1931 - tirsdag 15. december, 1931
Nyt maskineftersyn hos B&W.

tirsdag 15. december, 1931
Forsøgt at sejle til Kalundborg, men maskinen løb varm ud for Gilleleje.

tirsdag 15. december, 1931
Returneret til B&W.

tirsdag 15. december, 1931 - torsdag 17. december, 1931
Nyt maskineftersyn hos B&W.

torsdag 17. december, 1931
Forsejlet fra København til Århus.

fredag 18. december, 1931 - ca. søndag 10. januar, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

søndag 10. januar, 1932
Skibets anker ødelagde noget af beddingen under svajning i Kalundborg.

søndag 10. januar, 1932 - søndag 31. januar, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

søndag 31. januar, 1932
Skiftedag, sejlede tom fra Århus til Kalundborg, Niels Holst tom modsat.

søndag 31. januar, 1932 - mandag 14. marts, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

mandag 14. marts, 1932
Under fortøjning i Kolby Kås rev færgen sig løs på grund af storm og måtte fortsætte til Kalundborg uden anløb. 4 passagerer til Samsø kom med retur næste dag.

mandag 14. marts, 1932 - fredag 22. april, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

fredag 22. april, 1932
Sejlet fra Kalundborg kl. 20.30 til B&W.

lørdag 23. april, 1932
Passeret bommen i Københavns Havn for indgående.

lørdag 23. april, 1932 - fredag 13. maj, 1932
B&W værft i København (Strandgadeværftet) Eftersyn af maskineri.

fredag 13. maj, 1932
Passeret bommen i Københavns Havn for udgående. Forsejlet fra København til Århus.

lørdag 14. maj, 1932 - torsdag 23. juni, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

torsdag 23. juni, 1932
Sct.Hans tur på Århus-bugten, 1.000 deltagere.

fredag 24. juni, 1932 - fredag 15. juli, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

fredag 15. juli, 1932
Aften tur på Århus-bugten, 1.000 deltagere.

lørdag 16. juli, 1932 - søndag 31. juli, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

søndag 31. juli, 1932
Fra Kalundborg til Århus for at komme i rette tur, flere ferierejsende med.

mandag 1. august, 1932 - torsdag 11. august, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

torsdag 11. august, 1932
Aften tur på Århus-bugten.

fredag 12. august, 1932 - mandag 5. december, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

onsdag 7. december, 1932
Ankommet til Strandgade værfter (B&W) reparation efter havari på kobling til skylleluftblæserne.

lørdag 10. december, 1932
Artikel i Politiken siger at DSB er ansvarlig for kollision med bedding i Kalundborg.

onsdag 14. december, 1932
Forsejlet fra København til Århus.

torsdag 15. december, 1932 - torsdag 26. januar, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

fredag 27. januar, 1933 - lørdag 18. februar, 1933
Oplagt i Kalundborg for reparation efter havari på kobling til skylleluftblæserne.

søndag 12. februar, 1933
På prøvetur i Kalundborg fjord. Gik i stå to gange. På ny til reparation.

søndag 12. februar, 1933 - lørdag 18. februar, 1933
Oplagt i Kalundborg for reparation efter havari på kobling til skylleluftblæserne.

lørdag 18. februar, 1933
Ny prøvetur, alt forløb tilfredsstillende.

ca. søndag 19. februar, 1933 - ca. torsdag 25. maj, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

torsdag 25. maj, 1933 - fredag 26. maj, 1933
Forsejlet fra Kalundborg til København.

fredag 26. maj, 1933 - onsdag 31. maj, 1933
Orlogsværftet i København, dokning og bundeftersyn.

onsdag 31. maj, 1933
Forsejlet fra København til Kalundborg.

torsdag 1. juni, 1933 - fredag 23. juni, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

fredag 23. juni, 1933
Sct.Hans tur på Århus-bugten rundt om Tunø.

lørdag 24. juni, 1933 - mandag 26. juni, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

mandag 26. juni, 1933
Brand i en redningsbåd, hurtigt slukket.

mandag 26. juni, 1933 - torsdag 3. august, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

torsdag 3. august, 1933
Aften tur på Århus-bugten.

fredag 4. august, 1933 - lørdag 16. september, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

lørdag 16. september, 1933
Sejlet tom fra Århus til Kalundborg.

søndag 17. september, 1933 - lørdag 23. september, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

søndag 24. september, 1933
Forsejlet fra Århus til København.

mandag 25. september, 1933 - tirsdag 17. oktober, 1933
B&W værft i København, dokning. Efter et havari nok en maskinreparation med fuld adskillelse af maskineriet.

torsdag 19. oktober, 1933
Forsejlet fra København til Århus.

fredag 20. oktober, 1933 - lørdag 23. december, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

lørdag 23. december, 1933 - søndag 24. december, 1933
Sejlet ekstratur Kalundborg afgang 23.00, Århus ankomst 02.45.

søndag 24. december, 1933 - onsdag 4. april, 1934
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

onsdag 4. april, 1934
Forsejlet fra Århus til B&W i København.

torsdag 5. april, 1934 - onsdag 25. april, 1934
B&W værft i København. Der blev foretaget reparation af yderklædning med ny plade, og der har været foretaget stort maskineftersyn, hvorunder hele maskineriet har været adskilt. Skylleluftblæserne er ligesom i M/S »Jylland« ændret til elektrisk drift, og en ny hjælpemotor med dynamo er opstillet. Også i dok.

torsdag 26. april, 1934
Forsejlet fra København til Århus.

torsdag 26. april, 1934 - tirsdag 9. oktober, 1934
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

tirsdag 9. oktober, 1934 - onsdag 10. oktober, 1934
Forsejlet fra Kalundborg til København.

torsdag 11. oktober, 1934 - lørdag 10. november, 1934
Orlogsværftet i København, også i dok.

søndag 11. november, 1934 - lørdag 23. marts, 1935
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

lørdag 23. marts, 1935 - søndag 24. marts, 1935
Forsejlet fra Kalundborg til København.

mandag 25. marts, 1935 - torsdag 11. april, 1935
B&W værft i København, også i dok.

fredag 12. april, 1935 - mandag 7. oktober, 1935
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

mandag 7. oktober, 1935 - tirsdag 8. oktober, 1935
Forsejlet fra Kalundborg til København.

tirsdag 8. oktober, 1935 - torsdag 31. oktober, 1935
B&W værft i København, også i dok. Der blev installeret et nyt agterspil og indrettet automatisk telefoncentral.

fredag 1. november, 1935 - lørdag 2. november, 1935
Forsejlet fra København til Kalundborg.

lørdag 2. november, 1935 - søndag 29. marts, 1936
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

mandag 30. marts, 1936 - lørdag 4. april, 1936
Orlogsværftet i København.

søndag 5. april, 1936 - torsdag 8. oktober, 1936
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

torsdag 8. oktober, 1936 - fredag 9. oktober, 1936
Forsejlet fra Århus til København.

lørdag 10. oktober, 1936 - tirsdag 3. november, 1936
B&W værft i København. Skibet har været underkastet hovedsyn B, hvorunder varmeinstallation og ventilation i ryge- og spisesaloner er ændret til 4 Aeroventskabe og 1 Termoaggregat. Alt i maskinen har været adskilt for eftersyn. Også i dok.

tirsdag 3. november, 1936 - onsdag 4. november, 1936
Forsejlet fra København til Århus.

onsdag 4. november, 1936 - mandag 8. februar, 1937
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

tirsdag 9. februar, 1937
Uregelmæssig drift på overfarten på grund af is.

onsdag 10. februar, 1937 - lørdag 13. februar, 1937
Maskinreparation ved kaj i Århus.

søndag 14. februar, 1937 - søndag 4. april, 1937
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

mandag 5. april, 1937 - lørdag 10. april, 1937
B&W værft i København, dokning.

søndag 11. april, 1937 - lørdag 25. september, 1937
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

søndag 26. september, 1937
Muligvis forsejlet via Storstrømmen (indvielse af Storstrømsbro denne dag).

mandag 27. september, 1937
Må have ligget i København.

tirsdag 28. september, 1937 - lørdag 23. oktober, 1937
Orlogsværftet i København. Roret har været udtaget for eftersyn og reparation. Begge master har været udtaget og afkortet af hensyn til skibets passage under Storstrømsbroen. Alle maskinens 6 cylindre har været adskilt for eftersyn og en del fornyet. Alle glider-foringer er fornyet. To stempler hjælpemotorerne er fornyet. Også i dok.

søndag 24. oktober, 1937
Må have forsejlet denne dag fra København.

mandag 25. oktober, 1937 - tirsdag 19. april, 1938
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

onsdag 20. april, 1938 - fredag 29. april, 1938
På værft i København - men hvilket af værfterne? Også i dok. Der blev installeret en ny hjælpemotor, og foretaget en derved nødvendiggjort flytning af værkstedsrum med deri værende værkstedsmaskiner.

lørdag 30. april, 1938 - lørdag 11. juni, 1938
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

søndag 12. juni, 1938 - onsdag 15. juni, 1938
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus eller evt. på værft.

torsdag 16. juni, 1938 - søndag 9. oktober, 1938
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

mandag 10. oktober, 1938
Forsejlet fra Århus til Nakskov.

mandag 10. oktober, 1938 - mandag 7. november, 1938
Nakskov værft, ankom 10. oktober kl. 15.00.

mandag 7. november, 1938 - onsdag 9. november, 1938
I Nakskov værfts flydedok.

onsdag 9. november, 1938 - lørdag 12. november, 1938
Nakskov værft, afsejlede 12. november kl. 08.30.

søndag 13. november, 1938 - mandag 15. maj, 1939
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

mandag 15. maj, 1939
Forsejlet fra Århus til København.

tirsdag 16. maj, 1939 - torsdag 25. maj, 1939
B&W værft i København, også i dok.

torsdag 25. maj, 1939 - fredag 26. maj, 1939
Forsejlet fra København til Århus.

fredag 26. maj, 1939 - onsdag 1. november, 1939
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

torsdag 2. november, 1939 - søndag 26. november, 1939
Nakskov værft, ankom 2. november kl. 14.00. I flydedok 2-9. november. Afsejlede 26. november kl. 08.00

mandag 27. november, 1939 - fredag 26. januar, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

fredag 26. januar, 1940
Fik maskinskade ved Refsnæs, kommet tilbage til Kalundborg kl. 18.

lørdag 27. januar, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

søndag 28. januar, 1940 - tirsdag 30. januar, 1940
Uregelmæssig sejlads på grund af is.

onsdag 31. januar, 1940
Kun nået til Vesborg Fyr på grund af isen.

torsdag 1. februar, 1940
Nået til Århus kl. 13.00 på grund af isen.

fredag 2. februar, 1940
Forsøgt sejlads, måtte hjælpes til Kalundborg af Freia.

lørdag 3. februar, 1940
Fik maskinskade og reparerer.

lørdag 3. februar, 1940 - søndag 4. februar, 1940
Formentlig oplagt i Kalundborg.

mandag 5. februar, 1940
Sejlet fra Kalundborg kl. 08.30, nået til Århus kl. 16.30, 285 passagerer med.

tirsdag 6. februar, 1940
Sejlet fra Århus kl 08.15, ankomst Kalundborg kl. 15.05, men uregelmæssigt i isen.

onsdag 7. februar, 1940
Sejlet fra Kalundborg til Århus, men uregelmæssigt i isen.

torsdag 8. februar, 1940
Afgået Århus kl. ca. 06.15 i konvoj med Storebælt og Freia. Ud for Hjelm hjulpet Storebælt der lå fast i isen. Kort efter lød der en eksplosion fra Kalundborgs maskine. Taget på slæb af Storebælt til Refsnæs.

torsdag 8. februar, 1940 - fredag 9. februar, 1940
Slæbt fra Refsnæs til Kalundborg af Freia, ankomst 9. februar kl. 09.00.

fredag 9. februar, 1940
Oplagt i Kalundborg for maskinreparation.

lørdag 10. februar, 1940 - lørdag 2. marts, 1940
Maskinreparation og oplagt, da overfarten var indstillet på grund af is.

søndag 3. marts, 1940
Sejlet fra Kalundborg til Århus, anløbet Ballen Havn på grund af isen.

mandag 4. marts, 1940
Sejlet fra Århus til Ballen havn på Samsø på grund af isen.

tirsdag 5. marts, 1940
Sejlet fra Ballen kl. 07.00 til Kalundborg, ankomst 09.00.

tirsdag 5. marts, 1940 - lørdag 9. marts, 1940
Sejlet, men uregelmæssigt på grund af isen, Samsø anløbet.

søndag 10. marts, 1940 - søndag 14. april, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

mandag 15. april, 1940 - søndag 21. april, 1940
Oplagt, da sejladsen midlertidigt var indstillet på grund af minefare.

ca. lørdag 20. april, 1940
Forsejlet fra Kalundborg til København.

mandag 22. april, 1940 - onsdag 15. maj, 1940
Orlogsværftet i København. I dok. Minesikringskabel må være monteret her.

fredag 17. maj, 1940
Passeret bommen i Københavns Havn for udgående, muligvis for magnetisering? Derefter tilbage til København igen.

fredag 17. maj, 1940 - søndag 19. maj, 1940
Måske ligget stille?

søndag 19. maj, 1940
Passeret bommen i Københavns Havn for udgående.

maj, 1940
Forsejlet fra København til Kalundborg.

tirsdag 21. maj, 1940 - lørdag 1. juni, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus eller Jylland i fart.

søndag 2. juni, 1940 - mandag 10. juni, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

mandag 10. juni, 1940
Sejlet særtur fra Kalundborg kl. 17.00 direkte til Århus, Storebælt indstillet.

tirsdag 11. juni, 1940
Sejlet særtur fra Århus kl. 06.30 direkte til Kalundborg, Storebælt indstillet.

tirsdag 11. juni, 1940 - onsdag 12. juni, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

onsdag 12. juni, 1940
Sejlet særtur fra Kalundborg kl. 17.30 direkte til Århus, Storebælt indstillet.

torsdag 13. juni, 1940
Sejlet særtur fra Århus kl. 06.30 direkte til Kalundborg.

torsdag 13. juni, 1940 - lørdag 14. september, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

lørdag 14. september, 1940 - søndag 15. september, 1940
Forsejlet fra Kalundborg til København.

søndag 15. september, 1940 - fredag 18. oktober, 1940
B&W værft i København. Skibet har været underkastet hovedsyn II med fuldstændig adskillelse af maskineriet, og der er foretaget skiftning af drivskruen. Også i dok. Færgen fik installeret højttaleranlæg.

lørdag 19. oktober, 1940
Københavns Frihavn (evt. afmagnetisering?)

søndag 20. oktober, 1940
På rejse fra København til Kalundborg i ballast.
Søforklaring i Kalundborg den 28.oktober.
Søforklaring i København den 2.november.
Kollision med Svalen af Haderslev i Københavns Havn. Kl. 7.39 afgik K. fra Færgelejet i Frihavnen. Kort efter kom M/S »Svalen« af Haderslev i Sigte om Stb. styrende mod Kroneløbet. Om Bord paa K. blev Maskinen, der gik Fuld Kraft Frem, beordret Langsomt Frem. Da Skibene havde passeret Bølgebryderen, blev der fra K., der var ca. 150 m agten for S., givet 2 korte Toner med Luftflojten samtidigt med, at Roret blev lagt Bb. Kort efter syntes S. at dreje Bb. over. Da en Kollision syntes uundgaaelig, blev Maskinen beordret Fuld Kraft Bak, hvilket tilkendegaves ved 3 korte Toner med Luftfløjten; men umiddelbart efter tørnede S. med Bb.s Side mod K.s Stb.s Bov. Ved Kollisionen tog K. ingen nævneværdig Skade. Af den af S.s Besætning afgivne Forklaring fremgaar, at dette Skib Kl. 7.30 afgik fra Nyhavn. Da S. var i Nærheden af Trekroner-Bølgebryder, saas K. for udgaaende komme fra Frihavnen. Umiddelbart efter at S. havde passeret Bølgebryderen, hørtes der fra K., som befandt sig ca. 200 m agterude om Bb., 4 korte Toner. Da der syntes Fare for en Kollision, blev Roret lagt Stb.; men umiddelbart efter tørnede K. med Stævnen mod S.s Bb.s Laaring. Ved Kollisionen fik S. en Del af Skanseklædningen og Gelænderet paa Broen trykket ind, flere Lønningsstøtter bøjet og Bb.s Lanterne og Redningsbaadens Klamper beskadiget. Anm. Ministeriet maa antage, at Kollisionen skyldes, at der fra K. ikke blev udvist tilstrækkelig Forsigtighed ved Passagen af S.

søndag 20. oktober, 1940
Forsejlet fra København til Kalundborg.

mandag 21. oktober, 1940 - onsdag 19. februar, 1941
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

onsdag 19. februar, 1941
Sejlet fra Kalundborg, ankomst Århus kl. 20.00.

torsdag 20. februar, 1941 - mandag 24. februar, 1941
Oplagt i Århus, da sejladsen midlertidigt var indstillet på grund af minefare.

tirsdag 25. februar, 1941
Nåede frem til Kalundborg denne aften.

tirsdag 25. februar, 1941 - søndag 16. marts, 1941
Oplagt med skade på skruen.

mandag 17. marts, 1941
Forsejlet fra Kalundborg til København.

mandag 17. marts, 1941 - senest mandag 24. marts, 1941
Orlogsværftet i København.

tirsdag 25. marts, 1941 - 1941
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

1941
Evt. på værft - hvor?

torsdag 14. august, 1941 - onsdag 17. september, 1941
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

torsdag 18. september, 1941
Forsejlet fra Århus til København.

torsdag 18. september, 1941 - fredag 24. oktober, 1941
B&W værft i København, også i dok. Færgen fik installeret en ny kølevandspumpe til hjælpemotor, og drivskruen blev skiftet. Minesikringskablet blev fornyet og omlagt efter de nye anordninger. Af hensyn til overgang til brug af brændselsolie med lavt flammepunkt blev der installeret ventilationsblæsere for maskinrummet. Kabyskomfurerne ændret fra olie- til kulfyring.

lørdag 25. oktober, 1941 - søndag 26. oktober, 1941
Ligger i reservefærgelejet i Københavns Frihavn.

søndag 26. oktober, 1941
Passeret bommen i Københavns Havn for indgående.

søndag 26. oktober, 1941 - mandag 27. oktober, 1941
Afmagnetisering?

mandag 27. oktober, 1941
Passeret bommen i Københavns Havn for udgående.

mandag 27. oktober, 1941
Forsejlet fra København til Kalundborg. Ankom Kalundborg ved middagstid.

onsdag 29. oktober, 1941 - lørdag 24. januar, 1942
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

søndag 25. januar, 1942
Uregelmæssig sejlads på grund af is, ankom Kalundborg kl. 18.30.

mandag 26. januar, 1942
Uregelmæssig sejlads på grund af is.

tirsdag 27. januar, 1942
Uregelmæssig sejlads på grund af is, 5 timer forsinket.

onsdag 28. januar, 1942
Fra Aarhus til Kalundborg. Ankomst Kalundborg kl. 22.10.

torsdag 29. januar, 1942
Uregelmæssig sejlads på grund af is, skal sejle i dagslys, afgang fra Aarhus kl. 08.00, nåede kun til Kalundborg.

fredag 30. januar, 1942
Nåede Kalundborg med 23 timers forsinkelse. Overfarten indstilles midlertidigt. Megen is ved Ljushagen og Bolsaksen.

fredag 30. januar, 1942 - lørdag 14. februar, 1942
Overfarten indstillet på grund af is. Note siger sejlads Kalundborg-Kolby Kås hver anden dag.

søndag 15. februar, 1942
Sejlads genoptages. Afgang fra Kalundborg kl. 10.30 få rejsende megen gods.

mandag 16. februar, 1942
Retur fra Kolby Kås.

onsdag 18. februar, 1942
Store isvanskeligheder særlig ved Ljushagen.

torsdag 19. februar, 1942
Fra Kolby Kås kl. 10.00 Ankomst Kalundborg 19.00. 20 rejsende.

fredag 20. februar, 1942
Hjalp Bygdøy af Oslo fri af isen syd for Samsø (Bygdøy var af isen presset fra Hals til syd for Samsø. Havde siddet fast nogle dage og var ved at løbe tør for proviant). Havde herunder en mindre kollision. Fra Søulykkesstatistikken: Søforklaring i Kalundborg d. 5. marts. Kl. ca. 13.30, da K. brød Rende i Isen for S/S »Bygdøy« af Oslo, løb K. fast i Isen. Der blev straks afgivet 3 korte Toner med Sirenen, men umiddelbart efter tørnede B. med Stævnen mod K.s Agterende. Ved Kollisionen fik begge Skibe mindre ovenbords Skader. Af den af B.s Besætning afgivne Forklaring fremgaar, at da dette Skib Kl. ca. 13.30 fulgte efter K., løb K. fast i Isen. Maskinen blev straks sat paa Fuld Kraft Bak, men umiddelbart efter skete Kollisionen som ovenfor anført. Anm. Aarsagen til Kollisionen fremgaar af det ovenfor anførte.

lørdag 21. februar, 1942
Fra Kolby Kås til Kalundborg.

søndag 22. februar, 1942
Fra Kalundborg kl. 10.00. Ankomst Kolby Kås kl. 16.00.

mandag 23. februar, 1942
Ikke så vanskelige isforhold.

torsdag 26. februar, 1942
Fra Kalundborg kl. 10.00. Ankomst Kolby Kås kl. 18.40.

fredag 27. februar, 1942
Fra Kolby Kås til Kalundborg.

torsdag 5. marts, 1942
Var 12 timer om turen fra Kolby Kås til Kalundborg.Is ved Ljushagen. Fremover fra Kalundborg mandag og torsdag. Fra Kolby Kås tirsdag og fredag.

torsdag 12. marts, 1942
Fra Kalundborg til Kolby Kås.

tirsdag 17. marts, 1942
Kom til Kalundborg kl. 13.20.

torsdag 19. marts, 1942
Sejlede planmæssigt fra Kalundborg uden passagerer men med gods. Sad fast i isen.

fredag 20. marts, 1942
Kom fri af isen og nåede Kolby Kås.

lørdag 21. marts, 1942
Fra Kolby Kås til Kalundborg. Ankomst kl. 22.00.

mandag 23. marts, 1942 - søndag 29. marts, 1942
Aflyst p.g.a. maskinskade.

mandag 30. marts, 1942
Afsejlet planmæssigt til Kolby Kås og Århus. Første gang siden 29. januar.

mandag 30. marts, 1942 - fredag 24. april, 1942
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

fredag 24. april, 1942
Kl 12.40 minesprængt i Kalundborg Fjord. De rejsende (500) sejles tilbage til Kalundborg af 4 mindre fartøjer.

fredag 24. april, 1942
På rejse fra Kalundborg til Aarhus med passagerer og stykgods. Havareret ved eksplosion den 24. april, 1942 i Kalundborg fjord.
Fra søforklaring og søforhør i Kalundborg den 2 maj, 1942.
Kl 12.40 da KALUNDBORG befandt sig ca. 2 1/2 sømil 166° fra Revsnæs fyr ved den fjerde Kost fra Gisseløre, skete en kraftig eksplosion agten for styrbords låring. De vandtætte døre blev straks lukket og redningsbådene svunget ud. Ved pejling konstateredes vand i maskinrummet. Ved fløjtesignaler tilkaldtes tre skibe, som befandt sig i Nærheden. To af disse begyndte at bugsere KALUNDBORG mod land, medens det tredje optog nogle af passagererne, af hvilke flere var lettere såret af glassplinter. Senere kom flere skibe til, deriblandt to bjærgningsdampere, og kl. ca. 14.45 blev KALUNDBORG sat på grund ud for Kysthospitalet. En dykkerundersøgelse viste, at en søventil var beskadiget, og efter at denne var blevet midlertidig tætnet, kunde skibet kl. 20.50 slæbes af grunden og bugseres til Kalundborg. Ved eksplosionen blev skibet stærkt beskadiget.
Anm. Eksplosionen antages at skyldes Krigsårsager.

fredag 24. april, 1942 - mandag 27. april, 1942
Oplagt i Kalundborg.

mandag 27. april, 1942 - tirsdag 28. april, 1942
Slæbt fra Kalundborg til København.

tirsdag 28. april, 1942 - fredag 10. juli, 1942
Orlogsværftet i København, også i dok.

fredag 10. juli, 1942
Slæbt fra København til Helsingør.

fredag 10. juli, 1942 - torsdag 6. maj, 1943
Helsingør værft, også i dok. Skibet blev efter en mineeksplosion bjærget og bragt til værft for reparation. Under denne er stævn og yderklædning blevet fornyet i stor udstrækning, og i forbindelse dermed er apteringen i saloner, kamre og i sovekahytter samt på hoveddæk og lukket awningdæk med rygesalon nedtaget, oprettet eller fornyet. Kabyssen er forandret og gjort større. Hele maskineriet med hjælpemaskiner blev udtaget af skibet; aksler, krumtapaksler og lejer blev oprettet med nødvendig fornyelse af bundrammen. Hovedmaskinerne blev taget i land og opstillet paa prøveplan i værkstedet. Maskineriet er nu opstillet ombord i nye stativer og med nye cylindre. Alle 5 hjælpemotorer og alle hjælpemaskiner er repareret med forskellige fornyelser. Samtlige dynamoer og motorer har været sendt til firmaet Thomas B. Thrige til omisolering. Minekablet er fornyet og omlagt indenbords. Som følge af den tilstedeværende minefare i farvandene er der foretaget udskiftning af søventiler til stålstøbte søventiler.

torsdag 6. maj, 1943
Passeret bommen i Københavns Havn for indgående.

torsdag 6. maj, 1943 - fredag 7. maj, 1943
Afmagnetisering ?

fredag 7. maj, 1943 - lørdag 8. maj, 1943
Fra Helsingør til Kalundborg denne eller næste dag.

lørdag 8. maj, 1943 - midten af oktober, 1944
Oplagt i Kalundborg, muligvis til 16. oktomer.

oktober, 1944 - torsdag 17. maj, 1945
Oplagt i Bramsnæsvig, inderst i Isefjord syd for Orø.

ca. torsdag 17. maj, 1945
Slæbt til Holbæk.

ca. torsdag 17. maj, 1945 - torsdag 24. maj, 1945
Oplagt i Holbæk.

torsdag 24. maj, 1945
Forsejlet fra Holbæk til Orlogsværftet.

torsdag 24. maj, 1945 - fredag 1. juni, 1945
Orlogsværftet i København.

fredag 1. juni, 1945 - lørdag 2. juni, 1945
Forsejlet fra København til Kalundborg.

lørdag 2. juni, 1945 - lørdag 9. juni, 1945
Ligget i Kalundborg, og ventet på at minestrygning var afsluttet.

lørdag 9. juni, 1945 - søndag 24. juni, 1945
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus tirsdage, torsdage, lørdage.

mandag 25. juni, 1945 - torsdag 11. oktober, 1945
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus alle hverdage.

fredag 12. oktober, 1945 - tirsdag 23. april, 1946
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus dagligt.

tirsdag 23. april, 1946 - onsdag 24. april, 1946
Forsejlet fra Århus til København.

onsdag 24. april, 1946 - tirsdag 2. juli, 1946
B&W værft i København. Skibet har været underkastet hovedsyn I.

tirsdag 2. juli, 1946
Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns havn.

onsdag 3. juli, 1946
Forsejlet fra København til Kalundborg.

torsdag 4. juli, 1946 - mandag 3. februar, 1947
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

tirsdag 4. februar, 1947
Fra Kalundborg til Aarhus. Generes af meget is i Aarhus-bugten.

fredag 7. februar, 1947
Fra Aarhus til Kalundborg. Isbryderen Storebjørn hjalp gennem isen i Aarhusbugten. Blev en time forsinket. 40 biler med.

lørdag 8. februar, 1947
Fra Kalundborg til Aarhus. Måtte have isbryderhjælp i Aarhus-bugten. Ankom til Aarhus kl. 23.00.

søndag 9. februar, 1947
Fra Aarhus til Kalundborg. Ankomst Kalundborg kl. 23.10. Havde 300 passagerer med.

mandag 10. februar, 1947
Fra Kalundborg til Aarhus. Kom til Aarhus sent på aftenen.

tirsdag 11. februar, 1947
Ingen sejlads. Fremover afgang fra Kalundborg kl. 9.30 og fra Aarhus kl. 8.15.

onsdag 12. februar, 1947
Fra Aarhus til Kalundborg. Ankomst Kalundborg kl. 19.00.

torsdag 13. februar, 1947
Fra Kalundborg til Aarhus. Kom til Aarhus kl. 19.45.

fredag 14. februar, 1947
Fin dag. Kom til Kalundborg kl. 15.00 fra Aarhus.

lørdag 15. februar, 1947
Fra Kalundborg til Aarhus.

søndag 16. februar, 1947
Fik wire i skruen ved Tunø. Lå stille en time. Kom til Kalundborg kl. 22.40 med 200 rejsende.

mandag 17. februar, 1947
Dykker nede for at fjerne wiren fra skruen. Meget besværligt. Sejladsen til Aarhus aflyst.

tirsdag 18. februar, 1947
Først fra Kalundborg kl 15.00 på grund af maskinskade. Nåede Kolby Kås ved midnat.

onsdag 19. februar, 1947
Fra Kolby Kås kl 8.00. Var i Aarhus kl 13.30. Skal have repareret maskinskade. Varighed omkring 8 dage.

torsdag 20. februar, 1947 - søndag 30. marts, 1947
Oplagt i Aarhus, da sejladsen på overfarten var indstillet på grund af for megen is.

mandag 31. marts, 1947
Fra Aarhus kl 13.00. Fik hjælp af Storebjørn. Var i Kolby Kås kl. 16.00. 300 rejsende og 125 tons gods med.

tirsdag 1. april, 1947
Fra Kolby Kås kl. 12.40. Fik hjælp af Storebjørn i Aarhus-bugten.

onsdag 2. april, 1947
Fra Aarhus kl. 12.00 til Kolby Kås.

torsdag 3. april, 1947
Fra Kolby Kås til Aarhus.

fredag 4. april, 1947
Ingen sejlads (Langfredag).

lørdag 5. april, 1947
Fra Aarhus til Kolby Kås.

søndag 6. april, 1947
Fra Kolby Kås til Aarhus.

mandag 7. april, 1947
Fra Aarhus til Kolby Kås.

tirsdag 8. april, 1947
Fra Kolby Kås kl. 10.10 til Kalundborg. Ankomst kl. 12.39.

onsdag 9. april, 1947
Planmæssig sejlads Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus genoptages.

torsdag 10. april, 1947
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

fredag 11. april, 1947
Kun 150 passagerer med fra Kalundborg til Aarhus. Fuldt optaget af biler og gods.

lørdag 12. april, 1947 - tirsdag 7. oktober, 1947
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

onsdag 8. oktober, 1947 - torsdag 9. oktober, 1947
Forsejlet fra Kalundborg til København.

torsdag 9. oktober, 1947 - onsdag 3. december, 1947
B&W værft i København. Skibet har været underkastet hovedsyn II.

onsdag 3. december, 1947
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

torsdag 4. december, 1947
Kompasrettet. Forsejlet fra København til Kalundborg, ankom kl. 19.30.

fredag 5. december, 1947 - onsdag 17. marts, 1948
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

onsdag 17. marts, 1948 - søndag 21. marts, 1948
Fik eftersyn og udskiftet et defekt leje i Kalundborg.

mandag 22. marts, 1948 - mandag 14. juni, 1948
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

mandag 14. juni, 1948
Kontrolmålt i Århus havn.

mandag 14. juni, 1948 - mandag 8. november, 1948
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

tirsdag 9. november, 1948 - tirsdag 16. november, 1948
Aalborg værft for bundsmøring.

tirsdag 16. november, 1948
Forsejlet fra Aalborg til København.

onsdag 17. november, 1948
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

torsdag 18. november, 1948 - fredag 19. november, 1948
Forsejlet fra København via Århus, ankommet til Kalundborg kl 01.30.

fredag 19. november, 1948 - mandag 21. marts, 1949
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

tirsdag 22. marts, 1949
Forsejlet tidligt på dagen fra Kalundborg til København.

tirsdag 22. marts, 1949 - lørdag 7. maj, 1949
B&W værft i København. Skibet har været underkastet hovedsyn enten her eller 21. februar - 28. marts, 1950.

lørdag 7. maj, 1949
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

søndag 8. maj, 1949 - mandag 9. maj, 1949
Formentlig sejlads fra København til overfarten.

tirsdag 10. maj, 1949 - onsdag 3. august, 1949
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

onsdag 3. august, 1949
Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl. 19 til 22 med dans på bildækket.

torsdag 4. august, 1949 - torsdag 11. august, 1949
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

torsdag 11. august, 1949
Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl. 19 til 22 med dans på bildækket.

fredag 12. august, 1949 - lørdag 3. september, 1949
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

lørdag 3. september, 1949
Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl. 19 til 22 med dans på bildækket.

søndag 4. september, 1949 - fredag 7. oktober, 1949
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

fredag 7. oktober, 1949
Kontrolmålt i Århus havn.

fredag 7. oktober, 1949 - tirsdag 11. oktober, 1949
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

torsdag 13. oktober, 1949
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

fredag 14. oktober, 1949
Forsejlet fra København til overfarten.

lørdag 15. oktober, 1949 - søndag 19. februar, 1950
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

mandag 20. februar, 1950
Må have ligget i Århus.

tirsdag 21. februar, 1950 - tirsdag 28. marts, 1950
Århus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn enten her eller 22. marts - 7. maj, 1949.

tirsdag 28. marts, 1950
Kontrolmålt i Århus havn samt forsejlet til København.

onsdag 29. marts, 1950
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

torsdag 30. marts, 1950
Forsejlet fra København til Århus.

fredag 31. marts, 1950 - lørdag 24. juni, 1950
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

lørdag 24. juni, 1950
Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl. 19 til 22 med dans på bildækket.

søndag 25. juni, 1950 - onsdag 5. juli, 1950
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

onsdag 5. juli, 1950
Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl. 19 til 22 med dans på bildækket.

torsdag 6. juli, 1950 - fredag 14. juli, 1950
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

fredag 14. juli, 1950
Kollideret med motorjagten Ellen af Knebel under forhaling i Århus Havn. Fra Dansk Søulykke-statistik efter søforklaringen i Aarhus d. 19. juli: Kl. ca. 23.50, da E. under en stiv SØ.-lig kuling lå forløjet ved kaj nr. 19, tørnede M/Fg. »Kalundborg« af Kalundborg, der var ved at gå til kaj, med agterstævnen mod E.s stb.s side, hvorved skibet blev svært beskadiget. Af den af K.s besætning afgivne forklaring fremgår, at da K. kl. ca. 23.50 under en stiv SØ.-lig kuling skulle til at lægge til ved kaj nr. 9, begyndte skibet at drive agterover. Det forsøgtes at få tørn om spilkoppen på ankerspillet med en forwire, men umiddelbart efter skete påsejlingen som ovenfor anført. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes vejrforholdene.

lørdag 15. juli, 1950 - tirsdag 6. februar, 1951
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

onsdag 7. februar, 1951 - lørdag 3. marts, 1951
Århus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn.

søndag 4. marts, 1951
Kontrolmålt i Århus havn samt forsejlet til København.

mandag 5. marts, 1951
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

tirsdag 6. marts, 1951
Forsejlet fra København til overfarten.

onsdag 7. marts, 1951 - mandag 7. januar, 1952
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

tirsdag 8. januar, 1952
Passeret bommen i Københavns Havn for indgående.

tirsdag 8. januar, 1952 - torsdag 14. februar, 1952
Orlogsværftet i København. Skibet har været underkastet hovedsyn, hvorunder skibet blev forsynet med et sæt elektriske kombinerede frem- og bak- samt omdrejningsvisere.

torsdag 14. februar, 1952
Passeret bommen i Københavns Havn for udgående. Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

fredag 15. februar, 1952 - lørdag 16. februar, 1952
Forsejlet fra København til Kalundborg.

lørdag 16. februar, 1952 - torsdag 18. september, 1952
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

torsdag 18. september, 1952 - fredag 19. september, 1952
Kompasrettet.

fredag 19. september, 1952 - tirsdag 6. januar, 1953
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

onsdag 7. januar, 1953 - onsdag 11. februar, 1953
Århus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn. Under dette blev skorstenen, 1 stk. last-, spule- og brandpumpe, gulvbelægningen i 1. kl. hall samt møbelbetræk i 1. kl. damesalon og i privatkahytten fornyet. Under hensyn til nye bestemmelser i »International konvention om sikkerhed for menneskeliv på søen« blev skibet samtidig forsynet med et skumslukningsanlæg, der kan dække såvel hoveddæk som maskinrum, samt en anordning, der gør det muligt at stoppe samtlige ventilatorer i skibet fra kommandobroen.

onsdag 11. februar, 1953
Forsejlet fra Århus til Langelinie i København.

torsdag 12. februar, 1953
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn. Kompasrettet i København.

fredag 13. februar, 1953
Forsejlet fra København til Århus.

lørdag 14. februar, 1953 - søndag 3. januar, 1954
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

søndag 3. januar, 1954
Fik en trosse i skruen i Århus Havn - en dobbelttur aflyst.

mandag 4. januar, 1954 - søndag 10. januar, 1954
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

mandag 11. januar, 1954
Forsejlet tidligt om morgenen til Aalborg værft.

tirsdag 12. januar, 1954 - mandag 8. februar, 1954
Aalborg værft. Skibet har været underkastet hovedsyn. Under hensyn til nye bestemmelser af 1952 i »International konvention om sikkerhed på søen« blev skibet samtidig forsynet med et nødlysdieselaggregat med nødbelysningsanlæg overalt i skibet. Radiosenderen blev udskiftet med en ny. Endvidere installeredes ved nævnte lejlighed en reserve hydroforpumpe og en 60 1 damp-suppekoger.

tirsdag 9. februar, 1954
Forsejlet fra Aalborg til København.

onsdag 10. februar, 1954
Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns havn. Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

lørdag 13. februar, 1954
Forsejlet fra København til Århus.

søndag 14. februar, 1954 - mandag 22. februar, 1954
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus som eneste færge.

mandag 22. februar, 1954
Sad fast i isen ved Sletterhage efter afgang Aarhus, ankom Kolby Kås kl. 19.30, ankom Kalundborg kl. 22.45. Retur fra Kalundborg kl. 23.30.

tirsdag 23. februar, 1954
Ankom Aarhus kl. 08.30.

tirsdag 23. februar, 1954 - torsdag 25. februar, 1954
Uregelmæssig sejlads som følge af is.

fredag 26. februar, 1954 - mandag 8. marts, 1954
Kun sejlads mellem Kalundborg og Kolby Kås. Aarhusbugten lukket af is.

tirsdag 9. marts, 1954
Afgang Kalundborg kl. 17.42, ankom Aarhus kl. 3.30. Fik hjælp af isbryderen Isbjørn ved Sletterhage.

onsdag 10. marts, 1954 - torsdag 11. marts, 1954
Uregelmæssig sejlads som følge af is.

lørdag 13. marts, 1954 - mandag 15. marts, 1954
Uregelmæssig sejlads som følge af is.

tirsdag 16. marts, 1954
Stadig besvær med isen i Aarhusbugten. Måtte have hjælp af Isbjørn.

onsdag 17. marts, 1954
Stadig besvær med isen i Aarhusbugten. 50 minutter forsinket ved ankomst til Kalundborg.

torsdag 18. marts, 1954 - torsdag 1. april, 1954
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

fredag 2. april, 1954 - tirsdag 6. april, 1954
Århus værft, dokning.

onsdag 7. april, 1954 - fredag 9. april, 1954
Ligget ved Pier 1 i Århus.

lørdag 10. april, 1954
Forsejlet fra Århus til Kalundborg.

søndag 11. april, 1954 - søndag 9. januar, 1955
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

mandag 10. januar, 1955 - lørdag 12. februar, 1955
Århus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn. Under hovedsynet blev der installeret et dybfrysningsanlæg, og under dokningen blev et brud på agterstævnen repareret og roret oprettet.

lørdag 12. februar, 1955
Kontrolmålt i Århus havn.

søndag 13. februar, 1955 - fredag 18. marts, 1955
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

lørdag 19. marts, 1955 - søndag 20. marts, 1955
En af disse dage forsejlet fra Kalundborg til Helsingør.

søndag 20. marts, 1955 - onsdag 30. marts, 1955
På Helsingør værft for reparation af skrueaksel.

fredag 1. april, 1955 - lørdag 1. oktober, 1955
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

lørdag 1. oktober, 1955
Kl 12.15 forsøgt at redde 2 fiskere fra Motorbåden INGE af Aarhus.
Motorbåd INGE af Aarhus. På fiskeri i Aarhus bugt. Kæntret og forlist den 01. oktober, 1955 i Kattegat; 2 omkomne.
Søforhør i Aarhus den 03. oktober, 1955.
Kl. ca. 0600 sejlede INGE fra Aarhus. Kl. 1215 blev den under en hård VestNordVestlig kuling med byget vejr observeret fra M/S „KALUNDBORG" af Kalundborg drivende med motorstop på pladsen 56°07'Nord 10°19'5 Øst. KALUNDBORG lagdes til luvart af båden, og der kastedes en fangline og en kasteline over til de ombordværende. Linerne blev grebet, men da de holdtes tot, skar båden ind mod KALUNDBORG og faldt tværs i søen, hvorefter den kæntrede og besætningen - 2 mand - faldt i vandet. Fra KALUNDBORG blev der kastet 3 redningskranse ud til de overbordfaldne, der sås klamre sig til den synkende båd, og straks efter sattes jollen i vandet. Et par minutter senere sås de 2 mand gå til bunds ca. 10-15 m agten for KALUNDBORG. Der blev søgt i ca. 1 time efter de forulykkede, men uden resultat.
Anm. 1. De omkomne var: Arbejdsmand William Horslam-Nielsen og Ole Tonny Holm, begge af Aarhus.
Anm. 2. Årsagen til ulykken fremgår af det ovenfor anførte.

lørdag 1. oktober, 1955 - lørdag 3. december, 1955
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

lørdag 3. december, 1955
Stempelsprængning under sejlads ved Røsnæs, returneret til Kalundborg.

søndag 4. december, 1955 - tirsdag 6. december, 1955
Maskinreparation i Kalundborg af et beskadiget stempel.

onsdag 7. december, 1955 - mandag 30. januar, 1956
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

tirsdag 31. januar, 1956 - fredag 9. marts, 1956
Kun et skib i fart Kalundborg - Århus.

onsdag 1. februar, 1956 - lørdag 3. marts, 1956
Århus Værft.Skibet har været underkastet hovedsyn, herunder er styrehuset udvidet og radar installeret.

søndag 4. marts, 1956 - mandag 5. marts, 1956
I Århus.

tirsdag 6. marts, 1956
Forsejlet kl. 07.00 fra Århus til Københavns Frihavn.

onsdag 7. marts, 1956
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns Havn fra kl. ca. 08.00 til ca. 12.00.

torsdag 8. marts, 1956
Afgang kl. 07.00, til kompasretning, derefter passeret Middelgrunden kl. ca. 9.00 for nordgående, ankom Kalundborg kl. ca. 17.30.

fredag 9. marts, 1956
Lå i Kalundborg.

lørdag 10. marts, 1956 - onsdag 21. marts, 1956
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

torsdag 22. marts, 1956 - fredag 6. april, 1956
Indskrænkninger som følge af oliestrejke (arbejdskonflikt?). Nogle dage var alene Jylland i fart.

lørdag 7. april, 1956 - mandag 11. juni, 1956
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

tirsdag 12. juni, 1956 - torsdag 14. juni, 1956
B&W værft i København, bundbehandling.

fredag 15. juni, 1956 - lørdag 16. juni, 1956
Formentlig sejlads til overfarten.

søndag 17. juni, 1956 - lørdag 5. januar, 1957
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

lørdag 5. januar, 1957 - søndag 6. januar, 1957
Forsejlet fra Kalundborg til Århus værft.

søndag 6. januar, 1957 - fredag 1. februar, 1957
Århus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn.

lørdag 2. februar, 1957
Kontrolmålt i Århus, afmagnetisering ikke nødvendig.

søndag 3. februar, 1957
Rette kompasser i Århus.

mandag 4. februar, 1957 - tirsdag 5. februar, 1957
Lå i Århus.

tirsdag 5. februar, 1957 - tirsdag 7. maj, 1957
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

tirsdag 7. maj, 1957 - onsdag 8. maj, 1957
Århus værft fra 7. maj kl. ca. 17 til 8. maj kl. ca. 08 (reparation af sideport).

onsdag 8. maj, 1957 - tirsdag 7. januar, 1958
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

torsdag 9. januar, 1958
I Århus havn.

fredag 10. januar, 1958 - lørdag 8. februar, 1958
Århus værft.

søndag 9. februar, 1958
Kontrolmålt i Århus, retter kompasser, reparerer maskinskade. (Forsvaret siger 7. februar, 1958).

onsdag 12. februar, 1958 - torsdag 14. august, 1958
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

torsdag 14. august, 1958
Skibets Decca i uorden - Decca selskab underrettet.

torsdag 14. august, 1958 - onsdag 7. januar, 1959
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

torsdag 8. januar, 1959
I Århus havn.

fredag 9. januar, 1959 - torsdag 5. februar, 1959
Århus værft. I dok fra 12. januar til ?

fredag 6. februar, 1959
Kompasrettet.

lørdag 7. februar, 1959 - søndag 10. januar, 1960
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

søndag 10. januar, 1960 - tirsdag 9. februar, 1960
Århus værft.

onsdag 10. februar, 1960 - onsdag 4. januar, 1961
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

torsdag 5. januar, 1961 - onsdag 1. februar, 1961
Aalborg værft.

onsdag 1. februar, 1961
Notits i avisen Ny Tid: Hærværksmænd har været på spil på statsbanernes motorfærge "Kalundborg", som for tiden er til raparation på Ålborg Værft. Et brandskab er slået itu, desuden er der knust en rude og stjålet en del værktøj, hamre save m.v. Hærværket og tyveriet er meldt til kriminalpolitiet.

onsdag 1. februar, 1961 - fredag 3. februar, 1961
Aalborg værft.

fredag 3. februar, 1961 - lørdag 4. februar, 1961
Kompasrettet.

lørdag 4. februar, 1961 - fredag 9. februar, 1962
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

lørdag 10. februar, 1962 - mandag 12. februar, 1962
Århus værft.

mandag 12. februar, 1962 - lørdag 10. marts, 1962
Århus værft, årligt eftersyn.

lørdag 10. marts, 1962
Kompasrettet.

søndag 11. marts, 1962 - tirsdag 3. april, 1962
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

tirsdag 3. april, 1962 - torsdag 5. april, 1962
Århus værft for maskinreparation.

fredag 6. april, 1962 - torsdag 5. juli, 1962
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

torsdag 5. juli, 1962
Samsø Landboforening på udflugt til Århus, skibet afgik Kalundborg 04.20.

torsdag 5. juli, 1962 - søndag 19. august, 1962
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

søndag 19. august, 1962
Skibet skal ekstraordinært stoppe ved Tunø på afgangen fra Århus kl 11.50.

søndag 19. august, 1962 - onsdag 24. oktober, 1962
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

onsdag 24. oktober, 1962 - fredag 26. oktober, 1962
Århus værft.

lørdag 27. oktober, 1962 - søndag 3. februar, 1963
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

mandag 4. februar, 1963 - torsdag 28. februar, 1963
Århus værft, årligt eftersyn.

fredag 1. marts, 1963 - søndag 10. marts, 1963
Formentlig oplagt på grund af is.

mandag 11. marts, 1963 - fredag 26. april, 1963
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

fredag 26. april, 1963 - torsdag 2. maj, 1963
Århus værft, bundbehandling og dokning efter sejlads i is.

fredag 3. maj, 1963
I fart fra Århus kl. 11.50.

fredag 3. maj, 1963 - onsdag 31. juli, 1963
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

onsdag 31. juli, 1963
Sejlet udflugtssejlads på Århus-bugten fra kl. 19 til kl. 23.

onsdag 31. juli, 1963 - søndag 2. februar, 1964
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.

søndag 2. februar, 1964
Ud af fart i Århus om eftermiddagen.

mandag 3. februar, 1964
Forsejlet fra Århus til Nyborg.

mandag 3. februar, 1964 - lørdag 3. oktober, 1964
Oplagt i Nyborg.

søndag 4. oktober, 1964
Forsejlet fra Nyborg til København.

mandag 5. oktober, 1964 - lørdag 24. oktober, 1964
B&W værft i København, årligt eftersyn.

lørdag 24. oktober, 1964
Forsejlet fra København til Kalundborg.

søndag 25. oktober, 1964 - lørdag 5. december, 1964
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus (Freia på Svendborg værft).

søndag 6. december, 1964
Lå stille i Århus.

mandag 7. december, 1964
I fart fra Århus kl. 11.50/11.55.

mandag 7. december, 1964 - torsdag 21. januar, 1965
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus (Jylland på Nakskov værft).

fredag 22. januar, 1965
Forsejlet fra Århus til Nyborg.

lørdag 23. januar, 1965 - søndag 10. oktober, 1965
Oplagt i Nyborg.

mandag 11. oktober, 1965 - søndag 24. oktober, 1965
Århus værft, årligt eftersyn.

søndag 24. oktober, 1965
Kompasrettet.

mandag 25. oktober, 1965 - tirsdag 2. november, 1965
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus (Freia på Orlogsværftet).

tirsdag 2. november, 1965
Kolby Kås blev ikke anløbet på grund af vejret.

tirsdag 2. november, 1965 - fredag 10. december, 1965
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus (Freia på Orlogsværftet).

fredag 10. december, 1965
Solgt til Gulf Marine Lines Co. Ltd., E.L. Shurwaik Street 4, P.O.Box 4636, Kuwait, for 25.000 £.

fredag 10. december, 1965 - lørdag 18. december, 1965
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus (Freia på Orlogsværftet).

søndag 19. december, 1965 - lørdag 8. januar, 1966
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus (Jylland i Frederikshavn).

lørdag 8. januar, 1966
Sidste dag i fart for DSB.

lørdag 8. januar, 1966
Ud af fart i Århus efter ankomst fra Kalundborg.

søndag 9. januar, 1966
Forsejlet fra Århus til København, Frihavnsfærgelejet.

torsdag 13. januar, 1966
Salget til Gulf Marine Lines Co. Ltd., Panama er registreret.

fredag 14. januar, 1966
Skiftet plads i Københavns Havn til Redhavnen, derefter overdraget til de nye ejere, DSB-besætning gik fra borde kl. 13.00.

tirsdag 18. januar, 1966
Skiftet navn til Dasman af Panama.

søndag 30. januar, 1966
Forsejlet fra København til Kuwait eller Saudiarabien.

1966 - juli, 1969
Benyttet til transport af pilgrimme og ammunition.

juli, 1969 - fredag 6. november, 1970
Oplagt i Suakin i Sudan.

fredag 6. november, 1970
Brand ombord i Suakin i Sudan.

lørdag 7. november, 1970
Rullede over og sank, erklæret som totalforlist.

1970
Myndighederne forlangte vraget fjernet for at kunne bruge havnen.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Jørn-Bent Jensen, Preben Jensen, Morten Salicath og Peter Simonsen

Generelle informationer om Dasman (ex. Kalundborg)



Oprettet: 5. september 2019. Senest revideret: 14. februar 2021.
44 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS