Goam (ex. Romsø)

Værft: Helsingør Værft A/S.
Nybygning nr. 402.
IMO nummer: 7301477.

Bestilt: 4. maj, 1970.
Kølstrakt: 17. november, 1972.
Søsat: 31. oktober, 1972.
Leveret: 1. marts, 1973.

Status: Ophugget.

Navne

Romsø (7. februar, 1973 - 10. februar, 2002)
Agoamas (10. februar, 2002 - juli, 2006)
Goam (juli, 2006)

Ruter

Halsskov - Knudshoved (2. marts, 1973 - 14. juni, 1998)
Lokal trafik i Indonesien. (sommeren 2000 - 2006)

Rederier

Danske Statsbaner, Danmark (6. februar, 1973 - 14. juni, 1995)
DSB Rederi A/S, Korsør, Danmark (14. juni, 1995 - 21. maj, 1997)
Scandlines A/S, Danmark (21. maj, 1997 - 16. juni, 1998)
Scandlines Aktiengesellschaft Fährgeselschaft, Tyskland (16. juni, 1998 - 7. oktober, 1998)
Scandlines AG, Tyskland (7. oktober, 1998 - 15. oktober, 1998)
Scandlines Danmark A/S, Danmark (15. oktober, 1998 - 10. februar, 2000)
Perdana Cakra Nusa P.T., Bandung, Indonesien (10. februar, 2000 - juli, 2006)
Snow-drop Co, Ltd., Ulaanbaatar, Mongoliet (maj, 2006 - juli, 2006)
Seascape Marine Ltd., England (juli, 2006)

Hændelser og særlige begivenheder

Detaljerede hændelser for Goam (ex. Romsø)

21. februar, 1973
Anden tekniske prøvetur fra kl. 09.10 til kl. 15.37 hvorefter DSB overtager færgen.

15. juni, 1998
Udført særsejlads med passagerer, der havde deltaget i Storebæltsbroens indvielse, fra Halsskov kl. 01.50 til Knudshoved, an kl. 02.45, hvorved færgen blev den sidste færge der havde passagerer med til Knudshoved, og den sidste der anløb Knudshoved Returneret fra Knudshoved kl. 02.50, Halsskov ankomst kl. 03.37 Chartret ud til udflugtssejlads, Halsskov af kl. 11.08, Halsskov ankomst kl. 15.19.

9. februar, 2000
Solgt til PT Perdana Cakranusa, Jakarta i Indonesien.

10. februar, 2000
Overtaget af køber, kendingsbogstaver udslettet kl. 14.00 Omdøbt til Agoamas af Djakarta.

2006
I følge rapport afgået fra Indonesien for ophugning, Sandsynligvis til Alang, Indien.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Jørn-Bent Jensen, Preben Jensen, Morten Salicath og Peter Simonsen

Detaljerede hændelser for Goam (ex. Romsø)

Supplerende oplysninger

Design

Kay Kørbing (1986): ombygning, indretning

Kaldesignal

OXUI (15. februar, 1973 - 10. februar, 2000)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (15. februar, 1973 - 10. februar, 2000)
Indonesien's flagIndonesien's flag
Indonesien (10. februar, 2000 - maj, 2006)
Mongoliet's flagMongoliet's flag
Mongoliet (maj, 2006 - juli, 2006)

Hjemsteder

Korsør (15. februar, 1973 - 10. februar, 2000)
Jakarta (10. februar, 2000 - maj, 2006)
Ulaanbaatar (maj, 2006 - juli, 2006)

Dimensioner

Længde: 123,35 m, Længde overalt: 130 m, Bredde: 17,7 m, Dybgang: 5 m

Tonnage

BT: 9401, BRT: 5603,42, NT: 2820, NRT: 2435,85, DW: 1604

Kapacitet

1500 passagerer, 338 personbiler

Fart

Servicefart: 16 knob, Topfart: 18 knob

Maskineri

2 stk. DM 10U45HU B&W diesel, 12000 bhk
2 stk. Frichs diesel hjælpemaskine, 1150 bhk
2 stk. Frichs diesel hjælpemaskine, 1200 bhk
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov

Billeder af Goam (ex. Romsø)

 Romsø
Romsø
 Romsø
Romsø
 Romsø
Romsø
 Romsø
Romsø
 Romsø
Romsø
 Romsø
Romsø
 Romsø
Romsø
 Romsø
Romsø
 Romsø
Romsø
 Karl Carstens Romsø Arveprins Knud
Karl Carstens
Romsø
Arveprins Knud
 Romsø Arveprins Knud
Romsø
Arveprins Knud
 Romsø
(model)
Romsø
 Romsø
(model)
Romsø
 Romsø
(model)
Romsø



Oprettet: 19. januar 2008. Senest revideret: 21. februar 2021.
42 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS